• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Hos oss kör vi ungefär lika mycket, men en klar regel hustrun kör nästan bara på landsvägarna och jag när vi kommer till stan eller in i färjor, tullstationer och motsvarande
Mycket lugnare att hon kör, jag slipper alla kommentarer om hastighet, närhet till andra bilar, omkörningar...............
Jag gillar att luta mig tillbaka i stolen och kolla på naturen, gps eller datorn och hon blir jättesur om jag gör det när jag kör, tjatiga fruntimmer är det värsta jag vet, men hon är är bra att ha till mycket.

Skämt åsido vi gillar båda att köra och hennes körning är minst lika bra som min, om hon bara kommer ihåg att lägga i sexan.

Hasse
 
F

F.d. 25387

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Vi kör båda två , man lär sig fort, lättare än husvagn, det är bra med backkamera då sikten bakåt kan vara besvärlig , nu har vi bytt husbil till en helintegrerad ,vi får den i nästa vecka men jag hoppas att det går lika bra att köra den, jag kan väl erkänna att gubben sköter toa ,mm men jag sköter markservicen , varför krångla till det vi gör helt enkelt det som funkar bäst för oss, det viktigaste är ju att ha det roligt och trevligt när man är ute och åker.:msn_smiley: Hälsningar Fru Perälä
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag har kört vår nya femtonnare! Visserligen bara en gå mellan kungsbacka och lilla Edet , men jag har testat. Bilen är nära 9 meter lång och jag kan inte säga att det var lättare att köra de andra mindre husbilarna som vi haft. Jag har kört en hel del liten lastbil också tidigare så det är inga problem.

Dock kör Runar oftast som han skrev i tidigare inlägg i tråden, det beror på art han gillar att köra och att han ändå har svårt att slappna av när han sitter bredvid.

Lovisa
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Sambon kör nog en större del av tiden.

Hon tycker det är trevligt, och jag säger som Hasse009, jag får tid till att slappa, navigera och titta på naturen.

När det blir lite besvärligare brukar jag erbjuda mig, och får ibland ta över.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Nu har min hustru inget köörkort som tur är, tro nog att ansvaret skulle bli för stort om hon också skulle köra, tycker att det räcker med planering av all marktjänst, kartläsning, videofilmning, hon skall ibland också fungera som backkamera.
Tommy R
 
F

F.d. 11443

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Hej på er alla?


Hos oss är det jag som kör,bäst det tycker gubben,annars blir han full av blåmärken
på låren o armarna.För övrigt tycker jag att det nog är bra om båda två begriper sig
på både yttre o inre göromålP.S Så kan han ju också ta sig en knapp o en napp.D.s
Ta det lungt i påsktrafiken.
Hälsning från Bettan:wub:
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Ja frugan kör också tyvärr :)

Jag tycker kravet att få köra husbilen är att man tömmer bajamajan. Det gör hon inte. Borde finnas en lag för detta :)

Skämt å sido.

Bra att båda kan köra. Försten till ratten vinner hos oss :)

Jag städar, tvättar, servar och fixar med gasolen etc.
Frugan ordnar med kläder och maten. Resten fixar jag.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Om man ser till alla inlägg verkar det bli fler fruntimmer som sitter bakom ratten i sommar.

Tommy R
 

Sivfa01

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ale
HBK-Nr
10295
Medlemskap
2024
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag och min f d man hyrde husbil för så där 20 år sedan. Därefter har jag drömt om en egen husbil - och idag!!! har jag slagit till!

Utan man får man köra själv!

I påskhelgen hyrde jag en husbil för att testa och jag och en väninna var ute och körde i Skåne, Småland och på Öland!

Har aldrig sett så många tappade hakor när det kommer en husbil - med TVÅ kvinnor i framsätet!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Har aldrig sett så många tappade hakor när det kommer en husbil - med TVÅ kvinnor i framsätet!

Känner igen det, många som vrider nacken ur led.
Ibland känner man sig nästan lite suspekt, ha, ha - som singel och kvinna dessutom,
rattandes husbil med enbart hunden som co-driver bilkörningdevil.gif
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Tänker på historien där frun har massor med synpunkter på mannens körning.
Till slut blir han trött o säger hallå är det du eller jag som kör??
Varvid frun svarar Hallå vet du inte ens det. :twitcy:
 

Git & Micke

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Vi sloss nästan om vem som skall köra men svåra trixiga backningar kan jag inte än. Är det någon som har några bra backövningar eller tips? Mannen blir lite otålig när jag skall öva. Känns det igen:twitcy: Git
 
B

Bernerbus

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Samma här, bytte husvagnen till husbil när jag blev änka. I påskas tog jag och min väninna hus b:yes:ilen till Österlen under påsken och det var många förvånande miner med två kvinnor och några hundar.:yes:
 
F

F.d. 55307

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Började köra husbilen efter det att vi köpte en ny . Innan dess vågade jag knappast köra , för vi hade ´ buggla´ på taket och man kännde secielt när det blåste, att bilen skulle välta.
Nu är det roligt att köra men tills vidare kör jag helst på stora vägar.
Maken tar hand om toan ( fast det måste jag också lära mig ). Sakta men säkert....:wub:
 
F

F.d. 50158

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag försöker men vill ha en automatvexel
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag har kört vår nya femtonnare! Visserligen bara en gå mellan kungsbacka och lilla Edet , men jag har testat. Bilen är nära 9 meter lång och jag kan inte säga att det var lättare att köra de andra mindre husbilarna som vi haft. Jag har kört en hel del liten lastbil också tidigare så det är inga problem.

Dock kör Runar oftast som han skrev i tidigare inlägg i tråden, det beror på art han gillar att köra och att han ändå har svårt att slappna av när han sitter bredvid.

Lovisa


Har nu kört 25 mil av 300 körda :)

Lovisa
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag har också kört hb de senaste 8 helgerna vi varit ute - inga problem.:)

Endast en överraskning i uppförsbacke - inget dragläge som i vår personbil med automat.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Från och med den 1 juli kan jag förhoppningsvis sitta lugn och avslappnad i passagerarsätet i vår HB:yes:

Ingrid har anmält sig till en kurs i HB-körning för damer på Breviks Camping den 29-30 juni.

Jag vet ju att hon är duktig på att köra bil men nu ska hon få lära sig att husbilen inte är så låååång och breeed som hon tror.:twitcy:

Är det några andra som ska dit samtidigt. Vi "gubbar" får inte vara med så det vore trevligt om man kan fördriva lördagen med några andra HBK:are.


Benny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen