• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egen förstärkt fjädring bak

F

F.d. 28710

Guest
min fiat lmc 671g -06 har alltid varit lite hängig bak, nu ska jag montera drag på den och det gör väll inte saken bättre med ännu mer vikt bak.
Så nu har jag gjort ett expriment och monterat lite om gjorda fram fjädrar till en golf 4
mellan bladfjädrarna och ramen, med full last i garaget fast utan drag blev den 4cm högre bak
och mycket spänstigare nigningen efter fartgupp försvann helt och den känns stadigare
så det blir en intresant provtur till grebbestad till helgen.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Egen förstärkt fjädring bak

Jo, sank rumpa hade vi tidigare på Uggleboet.
Frugan talade med en som byter fjädrar på lastbilar,
han kom, såg, och nästa dag så lämnade vi in
husbilen och gjorde nåt annat hela dagen.

På kvällen hämtade vi en "lycklig" husbil med nya fjädrar,
faktiskt fick vi ett blad extra monterat.
Nu är damen riktigt fräsh till en billig summa för vi gjorde
jobbet utanför Warszawa.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Egen förstärkt fjädring bak

ja det gjorde gott att få upp den lite bak det bästa är ju att det bara kostade 2 tim fritid, monterade en mycket smidig back-kamera idag från it-sajten.se trådlös överförning o mycket lättmonterad o billig 799kr den kan jag rekomedera
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Egen förstärkt fjädring bak

Hej Andreas.
Jag antar att denna kamera du hänvisar till: Trådlös digital IP-kamera USB-mott, Night V, utomhusbruk
Det är också ett rimligt pris.
Använder du laptop som bildskärm?

Med all respekt för det goda förslag om ytterligare metall fjädrar jag har lidt kring problemet med skakiga husbil - byggd på chassit inte särskilt byggd för behovet av att vara husbil.
När i 1997 jag köpte husbil, jag klagade kring lutan på Ford Rimor.
Fiat /Ford etc. återförsäljare sagt - så ska du bara försöka en Fiat - då du kommer nöjda med Ford.
3 år sedan fick jag installerat tryckluft fjäder - det hjälpte enormt.
Det har så många andra fördelar, men har också kostat en del. 5000 kr.

PS. har du några bilder - det hjälper att förstå och minne.;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53079

Guest
Sv: Egen förstärkt fjädring bak

min fiat lmc 671g -06 har alltid varit lite hängig bak, nu ska jag montera drag på den och det gör väll inte saken bättre med ännu mer vikt bak.
Så nu har jag gjort ett expriment och monterat lite om gjorda fram fjädrar till en golf 4
mellan bladfjädrarna och ramen, med full last i garaget fast utan drag blev den 4cm högre bak
och mycket spänstigare nigningen efter fartgupp försvann helt och den känns stadigare
så det blir en intresant provtur till grebbestad till helgen.

Hej !
Vad säger kontrollbesiktningen om detta :confused:
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Egen förstärkt fjädring bak

nej kameran heter trådlös backkamera med monitor BK04 mej jag såg nu att dom höjt priset til 1199kr jag har bilder men har inte fattat hur jag lägger upp dom
bilprovningen är nöjda bara allt sitter ordentligt fast o ser bra ut det är ju ingen skillnad om jag höjer bilen med en luftbälg el fjäder i praktiken
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Egen förstärkt fjädring bak

I år 2000 min husbil måste godkänts av Bilprovning även fjädrar TUV godkända.
En notering och allt OK.
Installation måste också vara OK
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen