• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmekamera

F

F.d. 55383

Guest
Hej alla prylglada husbilsägare.

Nu när vår fantastiska husbil är utrustad med all tänkbara bekvämligheter, funderar jag på att sätta upp en värmekamera som kan vara till hjälp för att kunna se folk och djur dag och nattetid på långt håll.
Är det någon som har erfarenhet av det? Har ni tips om modell, pris och företag som säljer sådana?
Tack på förhand.

Stefan.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Värmekamera

Som Gunnar skriver sk nattkikare är nog bättre för att se djurliv i mörker.
FLIR (Forward Looking InfraRed) är infraröd värmemottagare medan nattkikaren förstärker befintligt ljus så du ser tydligt det som är svarta natten för ögat.
Något grönskimrande dock
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Värmekamera

En bekant som är prof på KTH gjorde denna montering på sin Audi S4 och på sin VW multivan för 7-8 år sedan.
Detta importerade han från kanadensiska försvaret och det var mycket papper innan detta forskningsprojektet kunde fortsätta .
Som det var nu/då hade han en monitor men i framtiden skulle han/dom storleksbestämma hur stort det skulle varna för samt skulle det inte vara en monitor utan "head-up" display i rutan var djuret/människan var .

För 5-6 årsedan höll han på med backkamera och någon styrning så man kunde se linjer hur man skulle backa in i parkeringsruta för att hamna rätt , detta finns ju nu på flera olika bilmärken.

Vill du komma i kontakt med honom så hör av dej .

Här kan du läsa mera om hans verk (på engelska).
https://eeweb01.ee.kth.se/upload/publications/reports/2006/IR-EE-SB_2006_058.pdf

http://www.army.forces.gc.ca/caj/documents/vol_13/iss_2/CAJ_vol13.2_11_e.pdf
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Värmekamera

Klämde på en telefon från Cat med inbyggd värmekamera. Verkade fungera bra. Användningsområdet tycker jag är det traditionella, att kolla värmeläckage från husbilen och och huset.
 
Toppen