• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrymme för elverk

F

F.d. 11915

Guest
Halloj
Min första post här :)

Jag har en husbuss med ett stort garage baktil för min motocross.
Hade tänkt ta en långtur och åka banor i sommar och har därför införskaffat ett elverk som får plats i garaget, ifall jag får slut på batteri m.m.

Min fråga lyder:
Är det vettigt att ha elverket gåendes i garaget då gasoltuben står mellan 50cm till 1m ifrån elverket eller är det att utmana ödet?

Mvh,
Fredrik
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utrymme för elverk

Är garaget öppet och därmed väl ventilerat ser jag ingen större fara med det. Personligen är jag inte överförtjust i Gasol och har därmed ingen gasolinstallation i bussen.
Tänk på att elverket producerar riktigt mycket värme där det står.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Utrymme för elverk

Frippe
Det finns något som heter klassningsplan när det gäller brandfarlig vara som är indelad i 3 zoner (0-2). För att korta historien ska du tänka på att när du byter flaska kan det pysa ut gas, därför är en flaskanslutning att se som inringad i zon 2 med med en diameter om 1 meter runt anslutningen.
Definitionen för zon 2 är. "Riskområde i vilket explosiv gasblandning inte förväntas förekomma vid normal hantering, och om den likväl förekommer, i så fall endast sällan och kortvarigt".

För att korta ner svamlet så ha inte elverket igång samtidigt som du byter flaska
 
F

F.d. 11915

Guest
Sv: Utrymme för elverk

Ok, får tacka för svaren.

Ventilation lär jag nog ha för avgaserna från elverket och så länge det inte pyser ut gas medans jag kör elverket 1 meter ifrån gasoltubens anslutning så ska det alltså vara lugnt om jag förstått rätt.

Tackar tackar.

Mvh,
Fredrik
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utrymme för elverk

Hur och var har Du installerat ditt eget elverk?

Om du menar mig så står det i mitt lastutrymme som är beläget längst bak mellan drivpaket och ovanvåningen. Där har jag även utedelen till värmepumpen installerad innanför en av lastluckorna. Avgaserna släpper jag via en avgasslang ut i motorutrymmet under lastutrymmet.

Körde värmepumpen och TV på elverket för några helger sedan under några timmar och det går att köra med enbart en lastlucka öppen (fläkten i utedelen drar ut en hel del varmluft), men det blev ganska varmt där inne ändå trots att det är ca 10m³ lastutrymme.

Kör normalt inte så mycket med elverket, men eftersom min 24V inverter har gett upp efter lång och trogen tjänst så fick det bli så vid det här tillfället.
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Utrymme för elverk

Hej Tom!
Ja det var dig jag menade:).
Anledningen att jag frågar är för att jag blivit sugen på en riktig buss själv och har lite funderingar.
Hur stort verk har du? Utrymmet är ju ändå ganska stort där du placerat det. Någon speciell isolering i utrymmet? Har du till- och/eller frånlufts fläktar (typ motorrumsfläkt)? Eller är det öppna luckor som gäller?Om du har någon bild uppskattas det mkt!:D
pierre
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utrymme för elverk

Hur stort verk har du? Utrymmet är ju ändå ganska stort där du placerat det. Någon speciell isolering i utrymmet? Har du till- och/eller frånlufts fläktar (typ motorrumsfläkt)? Eller är det öppna luckor som gäller?Om du har någon bild uppskattas det mkt!:D
pierre

Mitt elverk är på 2000W (2200W max): Details für XGSF2000E
Lastutrymmet är isolerat från fabrik. Jag har ingen tilluftsfläkt, men värmepumpen har en ganska stor fläkt som pumpar en hel del luft när den är igång - dock kräver det såklart att jag har sidoluckan öppen. Jag har funderat på att sätta ventilationsgaller i luckan, men samtidigt har jag ingen större glädje av det, jag kan ju lika gärna öppna luckan.
Har inga speciella bilder på värmepumpsinstallationen eller elverket, men sidoluckan kan du se på denna bild: Neoplan Skyliner N122, V10 18,2 lit, dubbeldäckare, www.nightrider.se - Photo 6024
 
Toppen