• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glykol - inte så enkelt!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Glykolen som används i bilar i kylvattnet och i vattnet till vattenburen värme kan vara av två slag, etylenlglykol och propylenglykol. Etylenglykolen är giftig som bara den; en liten mängd kan döda en människa medan propylenglykolen påstås vara helt ofarlig och därför kan den användas i "fåfängeprodukter" såsom hudvårdsmedel och liknande.

Jag har googlat runt lite i ämnet och hittar inga tydliga uppgifter. En liten mängd etylenglykol kan döda en människa, står det lite här och var. Vad menas med en liten mängd?

Om nu propylenglykolen skulle vara helt ogiftig, varför används inte då enbart denna miljövänliga (?) variant som kyl- och antikorrosionsmedel i bilar?

Frågorna hopar sig! Hur är det med färgmärkningen exempelvis? Efter att ha läst lite om detta så undrar man varför den giftiga etylenglykolen får säljas över disk överhuvudtaget!

Någon här som har lite mer exakta eller inträngande kunskaper i det här ämnet?

Jappe
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Propylenglykol är resultat av senare tiders kemiska forskning.
Etylenglykol har funnits i över 100 år.

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

Det kallas djurplågeri!

Jappe
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Jo, man får ofta tankeställare om vad vi egentligen hanterar för kemiska produkter. Jag kollade upp dessa produkter och fann lite.

Enligt RIB (Räddningstjänstens beslutstöd) så betecknas etylenglykol som skadligt vid förtäring medan propylenglykol inte har någon särskild farlighet angiven förutom att de båda är alkoholer med deras allmänna farlighet. För etylenglykol står det "Vid kraftig hudexponering eller förtäring finns risk för allvarlig förgiftning med svår allmänpåverkan (chock) och njurskada".

"LD50", alltså en 50 % risk för dödlig skada, för förtäring för råtta 4,7 g/kg kroppsvikt. Överfört till människa skulle detta medföra 47 g för ett barn på 10 kg eller 470 g för en som jag. För propylenglykol gäller 22 g/kg, vilket skulle motsvara 220 g för ett barn och 2200 g för en som jag. Därtill kommer faran vid hudexponering.

På Kemikalieinspektionens hemsida hittade jag följande:

"Varje år blir många barn förgiftade av etylenglykol. Ämnet ingår i kylarvätskor och kan ge svåra njurskador och leda till döden. Redan en halv deciliter kan orsaka livshotande förgiftning hos ett barn.

Förvara därför kylarvätskan så att barn inte kommer åt den. Byt glykol på bilverkstaden så slipper du ha vätskan hemma.
Det finns alternativa kylarvätskor som innehåller propylenglykol som är betydligt mindre giftigt. Hör med verkstaden om alternativen passar för ditt fordon.
Kemikalieinspektionen har tillsammans med Giftinformationscentralen uppmanat företag som levererar kylarvätskor med etylenglykol att vidta åtgärder för att minska risken för olycksfall, till exempel genom att:
  • förse alla produkter, baserade på etylenglykol och som är avsedda för konsumentanvändning, med barnskyddande förslutning.
  • tillsätta ett bittermedel till vätskan så att smaken blir avskräckande."
Varför vi inte kan använda bara propylenglykol i våra bilar får någon svara på som kan fordonsbranschen.


Kom igen någon!


Johan K.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Hejsan, den huvudsakliga skillnaden är att propylenglykol har sämre egenskaper på många sätt än etylenglykol och därför så består i princip alla finare långtidsglykoler av etylenglykol.



Propylenglykol (PG)

Glykolen som används är av typen monopropylenglykol, varför den ofta benämns kort och gott som propylenglykol (PG). Även namn som "miljöglykol" kan ses då den inte är giftig. Notera att trots att den inte är giftig är det direkt ohälsosamt att få i sig propylenglykol.
  • Något sämre korrosionsskydd än etylenglykol (speciellt för aluminimum)
  • Något sämre värmeupptagningsförmåga än etylenglykol
  • Blir mer trögflytande än etylenglykol vid låga temperaturer (-20° C och lägre)
  • Kan skikta sig och därigenom frysa partiellt (uppstår bara om kylsystem stått stilla under längre tid)
  • Svårare att stabilisera än etylenglykol rent additivmässigt (kan leda till skiktningar och utfällningar)
Men det finns mycket mer att läsa om glykoler. Jag klistrar in en länk här som verkar ta upp och reda ut de flesta frågor om glykol.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html


Att ta död på oönskade djur med glykol är förmodligen straffbart som djurplågeri. Jag har sett en hund som dog av glykolförgiftning och det var inte roligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

Hur tänker man om man nu gör en så otroligt dum sak som att plåga ihjäl en "oönskad katt" och som dessutom är straffbar gärning. Där sjönk du lågt i mina ögon Hans
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Kan det vara möjligt att man skriver att man gör sådant?
Mer konstigt att inte fler kommenterat det?
:mad:
Propylenglykol är resultat av senare tiders kemiska forskning.
Etylenglykol har funnits i över 100 år.

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Propylenglykol är resultat av senare tiders kemiska forskning.
Etylenglykol har funnits i över 100 år.

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

Det var fanimej det jävligaste jag någonsin läst på ett forum.

Omedelbar uteslutning!
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Propylenglykol är resultat av senare tiders kemiska forskning.
Etylenglykol har funnits i över 100 år.

Giftigheten är sådan att "Verkstadshundar" som slickat upp droppar av den
söta etylenglykolblandningen från bilkylare har dött p.g.a. att njurarna slagits
ut och hunden dör i urinförgiftning.

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

Ett synnerligen grymt sätt att avliva en katt på. Den måste ha plågats rejält sin sista tid i livet. Det hade väl varit betydligt barmhärtigare att anlita en jägare?

Mår bara illa av din text!:mad:

/Per
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Den här tråden har fått en olycklig vändning! Jag är på väg att byta glykolen i värmesystemet i husbilen och ville ha lite information om olika sorters glykol!

Hans-5003 har fått sina fiskar varma nog nu, tycker jag! Han har fått sig en rejäl tankeställare och jag hoppas att han nu har kommit till insikt om hur man uppför sig mot djur och att han skärper sig. Han kanske inte kände till att den här "avlivningsmetoden" orsakar svåra plågor hos det drabbade djuret! En ursäkt och ett övertygande löfte att inte plåga djur i fortsättningen torde kunna avsluta det kapitlet! Denna tråd kan ju i så fall ha bidragit till att antalet djurplågare har minskat!

Tillbaka till ämnet! Är skillnaden så stor mellan etylenglykol och propylenglykol att det är befogat att använda den giftigare etylenglykolen?

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Hej igen Jappe, jag tror att om man vill leva lite "rent" och sortera bort gifter i vardagen så kan du nog använda prop.glykol. Du kör ju ofta med bilen så risken att det skulle stå och skiktar sig är väl minimal. Det skulle väl närmst vara att den har sämre korrosionsskydd som är den största nackdelen.
Du får väl också räkna med att du bör byta kylvätskan kanske efter två, tre år i stället för efter fem till sju år eller aldrig om du tar de värsta.

Du har inte funderat på en annan variant ?
De finns ny kylvätska att köpa som påstås vara bra på alla sätt (själv vet jag inte alls).
Behöver aldrig bytas inte giftig, hög kokpunkt m.m.
Största nackdelen som jag ser är att den inte är blandbar med vatten. Så står du nere i Europa (eller Sverige) och behöver fylla på av någon anledning så måste du ha med dig extra, eller också tömma ut allt, och fylla upp med gykol och vatten igen.

EC1 Website

Lycka till Jappe. JANKRO.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Jappe,
Glykolerna gör ungefär samma nytta till frysrisk och har samma skyddande egenskaper när man tänker på korrosion mm.
Det viktigaste är att man inte blandar dessa glykoler.

Ska du "byta" glykol så spola ur systemet med rent vatten innan du fyller på ny glykol.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Jag har lagt in den här länken tidigare men det kan ju vara bra att läsa den om man funderar på glykolbyte...

http://exx.se/techinfo/glykol/index.html

Sen kan man ju undra om det är bättre med en propylenglykol som ska bytas varannat år eller om det är mer miljövänligt med en giftigare glykol som behöver byte som tidigast vart femte år....?

//Lasse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Om man inte vet vilken glykol som finns i kylen på bilen - finns det något enkelt sätt att ta reda vilken sort det är?
 
H

hianders

Guest
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Använder man verkligen Propylenglykol i bilen??? Jag har fått utskrivet på recept mot hudutslag/hudsvamp Propylenglykol APL 50%.

Inger/fru hianders
:swoon:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Gäller nedan urklipp oss också? isåfall behöver vi inte fundera på det hela mycket mer...

"Etylenglykol får inte användas i maskinernas kylsystem efter år 2012. Totalstopp enligt både EU-direktiv, PEFC-certifieringen och Svensk Entreprenörsstandard.
Enligt Östen Thoresson, Hydraulik-gruppen på TSG, finns det ingen anledning att fortsätta att använda den extremt giftiga glykolen.

Faktum är att hälften av de hundar och katter som kommer till veterinär med etylenglykolförgiftning går en plågsam död till mötes. Att etylen ska vara märkt med Andreaskorset, mycket giftigt, har inte tillräckligt avskräckande effekt. Dödlig dos är 1,2 milligram per kilo kroppsvikt. Etyl kan vara bra för maskinerna men är definitivt livsfarligt för människor och djur.

Propylenglykol är inte giftigt men får absolut inte blandas med vanligt kranvatten. Den ska blandas 50/50 med avjoniserat batterivatten annars fälls klor och kalk ut som kan skada maskinen.
— Köp färdigblandad propylenglykol till kylsystemet så slipper du alla problem. Kräv att få veta med vad försäljaren har blandat propylenen med. Skippa etylen redan nu och använd alltid propylen eller bättre, säger Östen Thoresson.

Maskintillverkarnas ansvar för propylenglykol är:
• Hur är kylsystemet konstruerat, max viskositet.
• Slang: Dimension, kvalité, längd, höjd.
• Vattenfilter med pH-förbättrare.
• Glykolkvalitet vid fabrikspåfyllning (använd alltid samma fabrikat vid ny påfyllning).
• Vattenkvalitet med lite klor, kalk och inga salter. Batterivatten är bra.
• Märkning av alla maskiner med grön plast-bricka.
• Bättre cirkulationspumpar.
Genom att använda ett vattenfilter med pH-förbättrare kan man ge skogsmaskinkomponenterna ett längre liv, upp till 4000 timmar extra.
En annan nyhet bland EU-reglerna är att alla fakta ska redovisas i speciella säkerhetsdatablad. Info på www.kemi.se/clp."


MvH

Freddy
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Hur tänker man om man nu gör en så otroligt dum sak som att plåga ihjäl en "oönskad katt" och som dessutom är straffbar gärning. Där sjönk du lågt i mina ögon Hans

Det ät t.o.m. olagligt att dränka en mus. Bara musfällor är godkända.
Att plåga ihjäl djur med Glykol :mad::mad::mad::mad:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Glykol - inte så enkelt!

Använde den kunskapen förra vinter för att "bli av" med en vildkattshane som
härjade i soputrymmet. Några droppar outspädd Etylenglyckol på en torr
brödskiva i en skål på golvet och informerade de övriga med tillgång till soprummet.
Kattplågan försvann på 5 dagar.

Det vad fan det jävligaste jag läst på länge, du skulle behöva ett kok stryk!!! :msn_teeth:
Men å andra sidan, gör man sådana här idiotiska saker och sedan berättar om det anar jag att lyset är tänt men ingen hemma.....
Hoppas någon polisanmäler dig.

Ni får ursäkta att jag fortsätter dra tråden off-topic men jag trodde jag skulle explodera...

Peter :msn_teeth:
 
Toppen