• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skoskåp-bilder efterlyses

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej

Har letat utan att hitta dem. Vet att de finns.

Kan någon vänlig själ peka ut för mig var de finns eller ladda upp bilder på era skoskåp.

Vi har ju en ny bil med ett lämpligt skåp vid dörren som är tomt. Vi har ingen lucka ännu men skall be en van snickare att fixa detta. Skulle dock vilja ha lite tips och bilder på hur denna kan se ut.

Skall luckan gå neråt uppåt eller åt någon sida?

Hälsningar
Lovisa
 
H

hianders

Guest
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

Hej! Jag sökte på skofack och hittade dels under Inredningstips och dels under Damernas. Vet inte om det är dessa ni söker efter.

fru hianders/Inger
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

Jag vet att det lagt in massor av inlägg ang detta, men hinner ej leta länkar nu så sök så finner du:)
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

Hej Lovisa.
Gå in på sök som finns på höger sida och skriv "skoställ" så får du bilder på olika skoställ bl.a den jag skickade in och många fler förslag.
Hälsningar "kallax"
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

Jag hade nog gjort ett hål och fanerat kanten och slopat luckan .
Vad skulle det kosta om dom gjorde det på firman före leverans ?
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

[/ATTACH]

Hej!

Så här blev min enkla lösning på skoförvaring.
Jag nyttjade klädgarderobens bottenplatta, som täcker hjulhuset,där fanns ett outnyttjat utrymme som jag tyckte skulle passa som skoförvaring.
Med sticksåg sågades ett hål i garderobsväggen, den ursågade delen användes sedan som lock/dörr, tillsammans med en plastprofil som fastsättes på den ursågade locket/dörren. Jag hade lite plastprofil kvar efter mitt senast husbilsbygge -89... en LT 31.
Plastprofilen köpte jag då hos REIMO i Jönköping.

Hoppas ni finner en bra lösning
och ha en trevlig husbilssommar :)

Hälsningar från Hälsingland
Bernt
 

Bilagor

  • CIMG0531.JPG
    CIMG0531.JPG
    3,7 MB · Visningar: 21
  • CIMG0530.JPG
    CIMG0530.JPG
    3,5 MB · Visningar: 15

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

Till nästa bil (http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/432127) har jag beställt skoskåpet i form av en trådkorg längst ner i en garderob/torkskåp med vattentät botten och med värme, direkt vid bilens ingång. För den som använder bilen hela vintrarna behövs gardering mot vattenskador av smältande snö. Som extra säkerhet blir fotsteget inklätt med rostfritt stål med värmeslinga och avlopp.
Två bilar har genom åren drabbats av vattenskador pga snö på skorna. Senast en Pillos på 90-talet.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

På några av bilderna och i någon länk ser man skoskåp uppenbarligen avsedda för torra och rena inneskor.
Förvaring av sådant medför väl inga problem?

Men du som avser att bygga nytt bör ta mina råd i föregående inlägg på allvar. Det är en liten yta som finns tillgänglig för skoförvaring och snöbelastningen kan lätt ge skador om man går in och ut ur bilen med pjäxor eller vinterstövlar. En husbil bör ha därför ha effektivare utrustning för torkning och förvaring av skor än vad som krävs i en permanentbostad!

I specifikationerna för den kommande bilen står dels "Im Eingang Edelstahlwanne mit Ablauf, Einlegerost aus Kunststoff" och dessutom specificerat att en slinga från ALDE-värmen skall gå under det inre fotsteget. Även angivet att klädskåpet vid ingången, vilket blir uppvärmt och försett med ventilation, skall ha vattentätt golv och från ingången öppningsbart skofack med trådkorg.

Den enda bild jag har på ett uppvärmt skofack är från det hembygge på en MB 508 som jag hade på 80-talet. Där lade jag en tjock gummiduk i botten (ovanpå plastmattan) och sedan ett löstagbart galler för skorna och mellan golv och galler värmeväxlaren och värmeledningar, vilken gav tillräckligt med spillvärme för att torka snö och vatten på vintern. Skåpet ventilerades med ett galler nertill och en Elektroluxventilator i taket.

Tyvärr ingen bild med skofacket öppnat, men det är innanför den nedre luckan i garderoben/torkskåpet på denna gamla bil.

img608 (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

NU skriver jag med fet stil: En husbil bör ha effektivare utrustning för torkning och förvaring av skor än vad som krävs i en permanentbostad!
Se inlägg 9 ovan för motivering.

När husbilen på bild ovan byggdes i början av 80-talet var våra barn i tioårsåldern och vi åkte skidor i fjällen (och lekte i snön) var och varannan helg. Då var det självklart att låta bygga snö- och vattensäkert och med effektiv torkfunktion för kläder och skor. Nu är barnbarnen i samma ålder och jag hoppas att någon kan lära både av mina misstag och av vad som blev rätt.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

En ändring som jag gjort i vår bil är ett extra vämeutblås i duschen, då torkar det vi hänger och lägger där betydligt snabbare. Vi har ju en helintegrerad bil, där fungerar det väldigt bra att förvara pjäxor o.d. under den nedfällbara sängen vid förarplatsen. :)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Skoskåp-bilder efterlyses

Efter att ha läst hela "snöret" så påminde jag mig att när jag reparerade toagolvet
sommaren -10 så noterade jag att toagolvet var höjt över bodelsdurken med c:a
12 cm.
Tanken "överföll" mig: varför inte såga upp "väggen" under toatröskeln för att få
ett fint skoskåp? inget för högklackat precis men för sandaler och annat "lågt".

När ni ändå "Bökar under toa-golvet" passa på att fixa ett "vattenlås" på dusch-
golvets tömnings-slang, lätt ordnat m.h.a. 2 träklossar.

Jag tackar "snörstartaren" för iden om att "jaga tomrum" ombord. :)
 
Toppen