• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej peter,
Får väl ge mig på en växellådsrenovering framöver. Verkar få en låda över hur det nu kan komma sig. Får ju egentligen en hel drivlina över efter bytet husbilen. Just den lådan har ett litet vinande ljud och det skulle vara skoj att se varför och hur detta avhjälps. Har tillgång till verkstadshandbok, så det kan ju bli av i framtiden.

Hur är det med snön i Norrbotten?
Åker till Metropolen Murjek och är där påskveckan. Åker dock SAAB då.

Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har också ett vinande ljud när jag kör 80 km eller fortare. Hörde mig för om vad en renoverad låda kostar. Priset var 23000kr. Köpte en billig stereo istället. Vi har haft en vecka med hårda vindar. Har varit svårt att vara ute och promenera. Men nu är det lugnt och strålande sol. Vi får hoppas att det håller i sig så att du får köra skoter i Murjek
Ha det
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror och Peter.
Vi är på väg från Spanien,sitter just nu och solar ca 23 gr ca 40 mil söder om Barcelona,ska vara hemma kring den 20-25 mars för sen blir det skotertur till fjälls även fiske.
Hade.Kallax
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hämtat hem motorlyften från hangaren och förberett lyftdom så det skulle bli enkelt att ta motorn ur stativet. Meningen nu är att montera svänghjul, nya kopplingen och slutligen växellådan och startmotorn. Gjorde en inventering av vad som ev saknades och tyvärr så är det en del småsaker, bl:a en bult till motorn-växellådan, mutter till servobanjons anslutning på pumpen, behöver också låta göra nya slangar till servon och då av modernare bättre slangar där tryckslangen är metallomspunnen. Även så byter jag damaskerna på styrväxeln för att slippa risk att dessa går sönder i förtid.
Ser också ut att behöva flytta bränslefilter för att få plats för laddluftkylaren men det har mindre betydelse då bränsleslangarna till soppan också byts ut.
Efter det att drivlinan är hopsatt så skall jag modifiera den fyrkantram som jag använde vid körninga av Hudson motorn från 1930 och svetsa på fästen för denna drivlina för provkörning. Spännande värre…..
Börjar se slutet på garagearbetet för denna gång och det känns lite trist. Kommer dock att ta hem drivlinan från 2.8 tdi­:n och leka lite med den under hösten och vintern. Få se vad det kan komma utav detta.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 15  mars  2012    A 003.jpg
    15 mars 2012 A 003.jpg
    3,4 MB · Visningar: 29
  • 15  mars  2012    B 004.jpg
    15 mars 2012 B 004.jpg
    3,4 MB · Visningar: 27

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej nergaard,
jag har två alternativ. Det ena är att montera en orginalintercooler, men jag skulle nog föredra mera kylning och då kan man använda en intercooler från exempelvis Saab 9-3 ( läng och smal ) och vidare ansluta den till ytterligare en som då monteras på orginalplatsen och som måste anpassas avseende mått och röranslutningar. Dessa finns iof hos olika biltillbehörsfirmar i en uppsjö av olika mått.
Detta med intercooler är det sista som görs, först skall motorn in så bilen blir körbar och sedan blir det laddluftkylare.
Hälsningar Bror
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hejsan Bror

Tak for svaret på spørgsmålet om laddluftkylare, jeg frågor fordi jeg gerne vil montere en sådan på min Peugeot J5 og havde håbet at Jarnmark skulle gøra kloner af sin men han har nok mycket annat at gøra.

Jeg tror jeg vil titta på den från Saab 9-3 så får jeg se om det går at finde en sådan til en hyfsad pris.

Det er fantastisk inspirerende at følge med i dit arbejde og jeg læser hvert indlæg med interesse.

Tusind tak for at du lader os følge med
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
enklast är nog att använda orginal intercoolern. Finns på skroten att köpa och med lite tur tillhörande slangar.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Helgens jobb gick åt skogen utan att det var mitt fel....
Hade för avsikt att montera koppling och växellåda samtidigt byta stödlagret för växellådans ingående axel i vevaxeln - som jag redan införskaffat i samband med andra hemtagna delar från Tyskland - och insåg att de levererat fel lager. Gick åt lite svordomar men allt går ju över,
Rotade runt efter andra grejer att jobba med och hittade styrväxeln och servons oljebehållare. Fantasiskt att de satt ett filter i behållaren. Passade på att göra rent dessa delar och kolla damasker mm som dock var i bra skick.
Skall måla styrväxels stålrör i kväll och sedan är den klar för montering. Slangar till servon skall jag beställa nya på Bohab i Spånga som är super på detta och ganska billiga. Betydligt billigare än orginalslangar och då får man dessa i passande längder om man skulle vilja dra om dessa efter eget behov och tycke.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
från ett riktigt blåsigt och snöande Järfälla
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

20-21 mars 2012.

Jobbat och gjort klar allt med styrväxeln utom slangarna som får vänta till allt sitter på plats och detta enbart för att få rätt längder.
Jagat som en galning för att hitta centreringsverktyget till kopplingen men fann detta till slut i nederstalådan. Har nog inte använt detta verktyg på minst tio år så inte att undra på att det tog tid att hitta. Kopplingen monterad och ser strålande ut. Dags att förbereda vigseln som får ske imorgon onsdag.
Tur att man har en motorlyft för lådan är grymt tung att stå och hålla samtidigt som den skall passas in på motorn, Tog ändå en liten stund att få ihop motor mot låda men nu sitter den på plats. Lyft upp alltsammans på arbetsbänken för justeringar såsom kolla pumpens inställning med hjälp av indikatorklocka. Inställningen sker genom att man tar bort en skruv på pumpens bränslefördelar och mäter en axiell rörelse som när det är turbodiesel skall vara 1,31 mm. Om inte så får man vrida lite på pumpen till värdet uppnås. Efter detta så skall olja fyllas på och motorn skall köras runt på startmotorn utan insprutningsmunstycken (mindre kompressition) för enkelhetens skull tills det finns oljetryck.
Funkar detta så skall insprutningsmunstyckena på plats tillsammans med spridarrör och efter detta blir det skarpt läge. Kan bli en rysare………….

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........

Hälsningar Bror


Bilder:
1 centrering av lamellen
2 koppling på plats
3 paketet på arbetsbänken
4 indikatorklocka för kontroll av insprutningstid
 

Bilagor

  • 20  mars  2012 006   A.jpg
    20 mars 2012 006 A.jpg
    3,3 MB · Visningar: 17
  • 20  mars  2012 007   B.jpg
    20 mars 2012 007 B.jpg
    3,7 MB · Visningar: 14
  • 20  mars  2012    D 012.jpg
    20 mars 2012 D 012.jpg
    3,7 MB · Visningar: 24
  • 20  mars  2012   E  013.jpg
    20 mars 2012 E 013.jpg
    3,5 MB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tror inte att jag kommer att ha denna låda särskilt länge då jag har en nyare liggande dock med växelspak monterad i brädan. Klurar på hur jag enklast och bäst fixar detta. En ide faktiskt är att montera spaken på en skjutbar monterad på sidan av vänster stol som en del bussar har och som skulle kunna fungera väl. Får då förlänga växelwirarna förståss.
Fortsätning lär följa.
Besiktning sker den 4 maj och inget motorbyte sker före detta datum.
Låda och motor monterades ihop för att sättas upp i en motorbock för provkörning innan montering och beslut om vilken växellåda som skall användas.

Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vi väntar med enormt stor spänning på första starten i bänk. Du filmar väl det viktiga ögonblicket :)

Själv har jag en golvväxelspak och bakmonterad motor/låda vilket innebär ca 9 meter länkage bak dit. Smått gigantiska växelspaksrörelser. En automatlåda hade inte alls suttit dumt!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Klart att jag måste försöka filma spektaklet.....
De här med långa växelstänger kan ju vara frustrerande då växellägen kan bli ganska långa/stora med åren.
Kollade på en linjebuss i Norrland på just detta med wires och det verkar fungera bra, har därför tankar på en liknande lösning. Vill dock ha spaken monterad på en konsoll som kan flyttas så att den inte inkräktar för mycket på utrymmet mellan stolarna. Kanske en svår nöt att knäcka men vad gör det, kan ju köra med bilen som den är med svag motor och allt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fick tillbaka startmotorn från elektrikern som inte hade tid att måla den så det en del av vad som blev gjort idag. Startmotorn monterades sedan på sin plats. Startkablar anskaffades för att köra motorn utan insprutningsmunstycken för att få cirkulation på oljan och bland annat fylla oljefiltret innan den riktiga motorstarten skall ske. Snurrar faktiskt riktigt bra så det skall bli spännande att provstarta den på riktigt,
Skall förbereda lite i morgon men jobbar också med provbocken där första start skall ske.
"Tyvärr" så inträffar ju också påsken nu och vi far till Metropolen Murjek på fredag eftermiddag för massor av skoteråkning i förhoppningsvis härligt väder och åter måndagen efter påsk.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Toppen