• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare

F

F.d. 17941

Guest
Ja så kom han då , han den gamla mannen med det stora vita skägget, stod där trygg och godmodig , frågade om vi varit snälla och försiktiga under det gångna året , alla svarar ja... Men Tomten säger att det inte är hela sanningen , han har från sin plats sett att vi har slarvat med att skaffa brandsläckare till husbilen , förmanar oss lite, så ur sin säck tar den snälla Tomten fram en brandsläckare och överlämnar den till passagerarna . Tänk vad klok Tomten är !
Vi blir lite nyfikna på om våra husbils vänner i allmänhet har brandsläckare i sina bilar och ännu mer , har någon av er behövt använda den ? Vad händer efter ett användandet ( Om man hinner släcka elden ) hur hanterar man det , sannering ???
Så var försiktiga med nyårs fyrverkeriet !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Brandsläckare

Till oss kom tomten med en brandfilt!
Lite enklare och snabbare att komma till skott!

442031-jpg.jpg

99 kr på Jula
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Svar JA.
Vi har brandsläckare och brandfilt....:santa-3-icon::santa-3-icon::santa-3-icon:
Och funderar på och köpa en till garaget också

Puss o Kram
Johnny o Lisa
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Tomten hade godheten att komma förbi Partille och även vi fick en brandfilt.:santa1:
En god fortsättning på alla.
Anders.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Brandsläckare

När branden är släckt, överlämnar man saneringen till försäkringsbolaget, om man själv inte har all tid i världen att sanera. Det blir många timmar att skruva sönder och få bort pulvret från alla delar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Har i veckan köpt 2 brandfiltar, en till köket och en till husbilen. Har en 2 kg pulversläckare i husbilen, men vill gärna komplettera med en 6 kg. Men har inte hittat någon vettig plats att placera den på så den är lätt åtkommlig. Har funderat på utrymmet mellan gasolflaskorna, då kommer man åt den lätt utifrån.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Brandsläckare

Hej
Här i Finland så går bilen inte igenom besiktningen om man inte har brandsläckare, dessutom kontrollerar besiktningsmannen/kvinnan att brandsläckaren är kontrollerad skall vara nytt stämpel varje år
God fortsättning
ö.Paffw
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Brandsläckare

Ja brandfilten var med också !
Men att ha ytterligare en släckare i garaget hade jag inte tänkt på, tycker nog Tomten också va bra , och lite större än den 2 l pulver släckaren som vi fick.
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Brandsläckare

Tänk vad tomten haft för sig i jul. kanske för att IKEA family har haft erbjudande om brandfiltar.:santa-5-icon:
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Vi har brandsläckare och brandfilt i husbilen och har tack och lov inte behövt använda någondera!
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Självklart en brandsläckare pulver 3 kg vid ingång bodel + en vid förardörren på 6 kg.
Tack och lov aldrig behövt använda någon.
Fredrik
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Brandsläckare

Att stoppa in en pulverbrandsläckare mellan gasflaskorna var en bra ide!

Vill nog sätta en liten kolsyresläckare tillsammans med en brandfilt i närheten av köket.
Större pulversläckare sitter nog bättre vid förarplatsen.

Under vinteravställningen tar jag gärna bort gasflaskorna och lämnar gasluckan
olåst samt pasagerarstolen bakfram för att markera att bodelsbatteriet är borta
så slipper jag skadegörelse om "objudna gäster" kommer på "besök".
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: Brandsläckare

Inget fel att ha en släckare i garaget, men sovrummet får man inte glömma. Det är där man som regel överraskas om olyckan är framme...

Med förhoppning om en "felfri" helg!

Kjell :santa1:
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
940
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Brandsläckare

God fortsättning på julen, jo brandsläckare finns!

mvh Birgittha och Mats:santa-3-icon:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Brandsläckare

Brandvarnare först o främst, brandsläckare i garaget + inne i husbilen + brandfilt vid köksdelen.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Brandfilt! " Det tänkte jag inte på" Brandfilt måste anskaffas, IKEA har
Men fler leverantörer?

God fortsättning på er alla.

Jägarn
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Brandsläckare

Brandsläckare är bra, men vet man inte hur den funkar så är den värdelös. När en brand har startat i en bil har man inte lång tid på sig, att då börja läsa instruktionen kan vara öderstiget, läs därför bruksanvisningen och säkerställ att du kan hantera den i en verklig situation. En 6 kg brandsläckare tömmer man på nolltid så man bör använda varje sekund rätt.
Brandförsvaret brukar ha kurser där man får prova att släcka med brandsläckare.
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Brandsläckare, brandfilt, dubbla säkerhetsvästar, två varningstrianglar, markeringslapp för ev viltolycka, dubbla "safe car" skyltar, larmdecaler, har säkert glömt något, hoppas man inte "behöver" använda några!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Detta var ett sammanträffande :santa1:
Efter nattens storm här i Söderhamn så fick jag gå upp mitt i natten för att jag var orolig att tältet med husbilen i skulle fara iväg. Beslutade då att jag direkt morgonen så fort DollarStore öppnade köpa ett rep för att ytterligare förankra tältet till nästa oväder. Händelsevis gick jag förbi ett ställ där det hängde brandfiltar på väggen och tänkte att det kan ju vara bra att ha så jag köpte en.
När jag nu kommer hem så läser jag denna tråd. Tänk vad bra det är med denna
hemsidan. Ångrar aldrig mitt medlemskap.
:santa-5-icon: Gott Nytt År på Er alla...:santa-5-icon:
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Brandsläckare

:santa-3-icon: Hei.

Godt å lese at alle er opptatt av å kunne slukke brannen med pulver eller brannteppe.

Men om man sover, er vel det viktigste hjelpemiddel en god røkvarsler i taket slik at
vi våkner og kan bruke våres hjelpemidler!

Godt Nytt Bobilår hilsen Atle.:snowman-1-icon:
 
Toppen