• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det skulle vara väldigt intressant att få vara med och montera ihop en motor och lära sig att justera i allt. Att kunna byta kamremmen och ställa ventiler, insprutningspump mm. Då skulle man slippa att lämna in den till verkstäder som bara rånar en.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Det skulle vara väldigt intressant att få vara med och montera ihop en motor och lära sig att justera i allt. Att kunna byta kamremmen och ställa ventiler, insprutningspump mm. Då skulle man slippa att lämna in den till verkstäder som bara rånar en.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juan, Juan!!! nu låter du som en del av mina före detta arbetskamrater. På jobbet stog de/vi och lagade, justerade och installlerade div. superinvecklade industrirobotar som skulle träffa rätt på hundradelas m.m. (bl. a. komponentmontering på kretskort) med både el, luft, hydralik och så många rörliga axlar så man kunde tappa räkningen, och så dessutom all datastyrning som grädde på moset.
Men när deras gamla Volvo gick sönder som inte ens var en tiondel så komplicerad, så lämnade de in den på bilverkstad ?????

Jag är helt säker på att du har tillräckliga kunskaper för att våga säga. "Om jag inte kan byta kamrem så beror det på att jag inte har försökt än." :D

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Dom kunskaperna som man inte har, skaffar man sig, det är därför som jag vill se hur man monterar ihop en 4 taktsmotor. 2 taktare har man ju skruvat i sär och ihop sedan man fick sin första moppe. Mina bilar har jag haft tur nog att inte behöva skruva isär. Det enda som jag har skruvat på en 4 taktare var att polera ventilerna på min Guldvinge.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Sen är det väl inte helt fel att ha en susning om vad man gör när man ger sig på en motor för ett antal 10-tusingar... om man inte har haft möjlighet att öva först....

Tvåtaktare försöker jag mig gärna på om det skulle behövas men en modern diesel...

Nu kommer min bror att skratta rått - men han har jobbat med dieslar i hela sitt liv. Det har inte jag.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Juan
Du har visat att du är läraktig på ett mycket bra sätt. Jag kan lite om mycket och mycket om lite(bilar). Bästa sättet att lära sig är att prova. Att plocka isär en bil/motor eller vad du vill är inte svårt. Att sätta ihop är enklare om man kommer ihåg vad man gjorde. Jag glömmer aldrig en fråga jag fick när jag jobbade på en bilfabrik. "I vilken ordning skall man montera detta?" Av en som köpt en till 100% nerplockad bil. Mitt svar var så och så. Frågan efter ett par dagar var; men om det fel vad gör jag då?? Mitt svar; Börja om från början. (Jag fick huka mig efter det. Men vi är fortfarande mycket goda vänner) Jag har plockat ihop ett par bilar från 0 så jag vet att det inte är svårt. Du har gjort det som är mycket svårare. Börjat med nästan skrot och skapat något bra. Så vad undrar du om igentligen? Din begränsning är vad du vill att den skall vara. Att byta kamrem är inte svårt. Det svåra är att inte starta motorn när man är klar. Om man är minst osäker vrid runt och känn. En kugge fel på kammen är i regel inte farlig. Jag har ställt kammar 3 kuggfel med flit för att ändra inlopps tiderna på venitlerna samtidigt som jag har haft ventilspel som "fabriken" sa att det går inte. Problemet var att jag körde ifrån allt som fabriken hade trimmat. Du har visat.Tro på dig själv!!!!!!!!!!!!!! Ps jag fattar nästa inget av allt#¤&% Can Bus och annat som du fattar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Specifikt tror jag inte har lärt mig så mycket i HBK forum - tyvärr.
Men många attityder till arbete med husbil, har lärt mig mycket.
Speciellt den här Fortsatt renovering där Bror har visat att man måste arbeta med sitt intresse - att lösa problem i verkliga livet.
Bror har med god vård visat oss ett stort värde på hans yrkeskunskap som utförs i vårt gemensamma intresse - husbilar.

Min erfarenhet och situationen är att en verkstad och underrede behandlare inte tar sina välbetalt arbete på allvar.
Dåligt arbete i allmänhet.
Varför jag måste göra det själv.

Ger Juan rätt - om det är din hobby och du har tid och viss skicklighet - gör det själv.

Nu behöver jag bättre lokaler och en klubb med erfarenhet av Ford Transit innan -98.
Hoppas det blir möjligt inom HBK.

PS. vad kallas en smör grav i svenska (grease pitt) :confused:
http://demijon.us/blog/wp-content/uploads/2010/10/grease.jpg

----------------------------------
Konkret synes jeg ikke at have lært så meget i HBK forum - desværre.
Men mange holdninger til at arbejde med autocamper, har lært mig meget.
Især denne Fortsatt renovering hvor Bror har vist at man skal arbejde med sin interesse - at løse problemer i virkeligheden.
Bror har med god omhyggelighed vist os en stor værdi at sin faglige dygtighed udført på vores fælles interesse - autocampere.

Min erfaring og situation er, at værksteder og undervognsbehandlere ikke tager deres godt betalte arbejde alvorligt.
Dårligt arbejde generelt.
Derfor bliver jeg nødt til at lave det selv.

Giver Juan ret - hvis det er din hobby og du har tid og lidt håndelag - lav det selv.

Nu behøver jeg bedre faciliteter og en klub med erfaringer vedrørende Ford Transit før -98.
Håber det bliver muligt i HBK.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bredo,
< smör grop > borde på engelska bli - butter pitt -.
Förmodligen menar du - greas pitt - som på svenska
blir < smörjgrop >.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack Hans.
Nu har jag gjort 2 st. 25 cm rampar av några gamla plattor/fliser - intermistisk och tillfälligt - men det fungerar.

17122011374.jpg

Nu hoppas jag kunna rengöra husbil med moderat tryck och verktyg.

Pava rostskyt rengöring visades mycket dålig.
-----------------------------------------------
Ersatt 1 hjul skjerm - i förmiddags - utöver ramper.
Enkel och billig 170, - + 1 timme montering.
DINITROL från Harald Nyborg kommer att vara framtiden rost behandling.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Du ser BredoMobil att man klarar mycket själv. Som detta att byta bakskärmar. Det är ju bara att sätta igång så löser sig allt-kan dock ta lite längre tid kanske, men man lär sig massor och kanske också sparar pengar.


Själv gör jag nog inget mera på min motor i år.... Har fullt upp att vansinneshandla julklappar till barn o barnbarn. Undrar varför det skall vara så varje jul. Stölligt.
Lägger ut lite bilder från verkstadshandboken av och till. Bilderna kan förstoras genom stt klicka på bilden. Motorn det handlar om är en direktinsprutad 2,5 TD och modell 1989. Mycket går nog igen även på senare motorer så länge det gäller motorer med enbart 8 ventlier men det finns andra skillnader. Typ annan pump och spridare mm men tror att man kan få ut det mesta av denna bok.
Det är många sidor så jag lägger ut ett antal varje gång för den som vill samla på sig en verkstadshandbok till motorn.
Många av oss kan ju behöva och ha nytta av detta som fortfarande kör omkring i förra årtusendets bilar och njuter av det!!!!?????

Håll till goda..........
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:...
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Bror!
Då du pratar om verkstadshandbok så börjar det killa bakom örona på samma sätt som då jag öppnar en surströmmingsburk eller steker oraggmunk.

Ge mig ett tips på hur jag skall få tag på en verkstadshandbok till min bil. T.om. en vanlig manual skulle göra mig lycklig. Jag tycker j-ligt illa om de som inte klarar av att behålla en manual i sin bil tills den säljs.

:oops: men :) ändå
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Aaahh bilderna nu
 

Bilagor

  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 110  sid 000.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 110 sid 000.jpg
    3,6 MB · Visningar: 28
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 109  sid 00.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 109 sid 00.jpg
    3,3 MB · Visningar: 19
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 067  sid 0.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 067 sid 0.jpg
    3,5 MB · Visningar: 29
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 068  sid 1.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 068 sid 1.jpg
    3,4 MB · Visningar: 42
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 069 sid 2.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 069 sid 2.jpg
    3,3 MB · Visningar: 30
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 070  sid 3.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 070 sid 3.jpg
    3,3 MB · Visningar: 29
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 071  sid 4.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 071 sid 4.jpg
    3,2 MB · Visningar: 23
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 072  sid 5.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 072 sid 5.jpg
    3,4 MB · Visningar: 17
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 073  sid 6.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 073 sid 6.jpg
    3,2 MB · Visningar: 22
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 074  sid 7.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 074 sid 7.jpg
    3,3 MB · Visningar: 22

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror!
Då du pratar om verkstadshandbok så börjar det killa bakom örona på samma sätt som då jag öppnar en surströmmingsburk eller steker oraggmunk.

Ge mig ett tips på hur jag skall få tag på en verkstadshandbok till min bil. T.om. en vanlig manual skulle göra mig lycklig. Jag tycker j-ligt illa om de som inte klarar av att behålla en manual i sin bil tills den säljs.

:oops: men :) ändå[/quot

Strunta i surströmmingen Alve,
vilken del av verkstadshandbok behöver du? Vilken motor har du? Har du ordentlig otur så kan jag boken på den. Eller kontakt med folk som KAN ha.
Nu blir det räkor och vitt vin, trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Några blad till...
 

Bilagor

  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 078  sid 11.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 078 sid 11.jpg
    3,2 MB · Visningar: 12
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 082  sid 15.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 082 sid 15.jpg
    3,3 MB · Visningar: 12
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 081  sid 14.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 081 sid 14.jpg
    3,2 MB · Visningar: 12
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 080 sid 13.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 080 sid 13.jpg
    3,3 MB · Visningar: 10
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 079  sid 12.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 079 sid 12.jpg
    3,3 MB · Visningar: 10
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 077  sid 10.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 077 sid 10.jpg
    3,2 MB · Visningar: 11
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 076  sid 9.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 076 sid 9.jpg
    3,3 MB · Visningar: 10
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 075  sid 8.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 075 sid 8.jpg
    3,2 MB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Några flera blad ur handboken.
 

Bilagor

  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 083  sid 16.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 083 sid 16.jpg
    3,3 MB · Visningar: 11
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 084  sid 17.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 084 sid 17.jpg
    3,3 MB · Visningar: 15
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 085  sid 18.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 085 sid 18.jpg
    3,3 MB · Visningar: 5
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 086  sid 19.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 086 sid 19.jpg
    3,3 MB · Visningar: 4
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 087  sid 20.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 087 sid 20.jpg
    3,1 MB · Visningar: 4
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 088  sid 21.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 088 sid 21.jpg
    3,2 MB · Visningar: 9
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 089  sid 22.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 089 sid 22.jpg
    3,2 MB · Visningar: 8
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 090  sid 23.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 090 sid 23.jpg
    3,4 MB · Visningar: 4
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 091  sid 24.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 091 sid 24.jpg
    3,3 MB · Visningar: 5
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 092  sid 25.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 092 sid 25.jpg
    3,4 MB · Visningar: 10

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Jag är alltså lycklig ägare till en Iveco 35.10 TD 1988 års modell.

Julklappsönskan är alltså i första hand en manual till den.

Ha de gott!

Alve
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Allt beror ju på oljebyte, kallstarter, service, körsätt mm.
Kan bara se på min V70 tdi 2.4 1998 (gammal TAXI) den har nu gått 1.25 miljoner km. D.v.s 100.000 mil mer än din
Den provades i en Dyno för 2 år sedan och hade tappat 1 hk. Däremot så har den sin 3e automat växellåda. 2ª omgång med stolar. Allt är original och alldrig öppnad. Dricker inte olja eller ryker svart. Det kan väl inte vara så stor skillnad på oika motorer så var inte rädd för några kilometer.


Det verkar som om du fått den lite för billigt!!!! :D
Jag körde den bilen 45,000 mil på 3 år, bytte inget, dvs vxl-låda och motor var orginal när du fick den. Servad 1500 mil (viktigt) och alltid lagat dom små felen efterhand. I Taxitrafik som jag driver mitt företag så är bilen aldrig kall, tuffar och går hela tiden i princip. Det som är hårt för bilen är dessa ständiga växlingar i automatlådan. Dessa brukar inte hålla mer än 50-60.000 mil, sen blir det för stora glapp, och grejorna rasar.
Jag har haft sen 1996 ca 20 volvo med diesel-motor och 7 st Saab med diesel. Ingen av dessa har rasat i motor pga att dom gått för långt. Vi har sammanlagt bytt 3 vxl-lådor pga ras! Men som Juan skriver, Bra olja! byt ofta!
Och Juan, kör du kommersiellt fortfarande med BILEN! Och hur har det gått för S80;in?
God Jul och gott slut önskar
Fredrik
 
Toppen