• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fråga om rån inbrott hot mm

F

F.d. 25279

Guest
God afton

Sitter och småplanerar nästa sommar-säsongs h-b åkande. Tankarna vandrar omkring och rätt som det är landar det på övernattning, men var???.
Hur ser det ut på våra parkeringar, rastplatser och ställplatser?
Tror att det i svenska landet är kanska säkert men hur har ni upplevt tryggheten ute i det gröna?
Hur många ha råkat ut för något av följande?

1. Rent rån. Dvs blivit hotad till att lämna ifrån sig prylar i samband med övernattning
2. Inbrott A. Blivit av med prylar genom inbrott under övernattning i h-b
3. Inbrott B. Inbrott i "människo"-tom" husbil
4. Hot. Känt att det varit dags att åka vidare pga outalat hot eller otrevlig stämmning.

Pratar endast Sverige. Tänkte ha en omröstning men lyckades inte klura ut hur man fixar det.

Ha en bra 2: advent

/Lj
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi är ute ca 100 dagar om året. Har inte råkat ut för något av det som står i frågorna. Varken i Sverige eller i Europa. Här hemma har vi stått på platser i Malmö, Södertälje, Norrtälje och dessutom en massa fina hamnar och badplatsparkeringar runt om i landet.

Jag tror det är slumpen helt och hållet. Är man på fel plats samtidigt som tjuven så kan det hända. Och det händer överallt, tom i våra trygga hem. Vi råkade ut för en tjuv med vår vanliga bil, parkerad på IKEA-plats. 10 sek efter det att vi gick in i butiken. Vittnena såg en ung man på cykel.

Händer det så händer det - precis var som helst - (forts ...)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Jag är aldrig orolig när vi är ute med husbilen, men hur är det med huset/lägenheten när man är borta. Detta oroar mer!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Samma sak där. Tillfället gör tjuven.

Motmedel - ha inget stöldbegärligt hemma - goda grannar i grannsamverkan.

Alternativ eller komplement - larm - video mm
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi försöker att vara observanta och förutseénde när vi väljer uppställningsplats för natten.
Det har hänt att vi framåt kvällen säger: Nej, vi letar upp en annan plats.

Var försiktig och fega hellre ur än att vara övermodig.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Kloka synpunkter. Står gärna på camping. Men står också mycket på ställplats och andra platser. Under 25 års camping och uppställning i hela Europa har vi bara varit otrygga och flytt en gång. Det var från en campingplats i Hede, i Sverige, en midsommar!

Krister N
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Busen hittar Dig om han vill.
Ju mer larm och lås förstör busen när dom kommer.
en Hb som inte år full med BUSGODIS är inte intressant.
(kann ju hoppas):):):):)
"inkan"
solen och vindarnas ö
 
T

Teddi

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

tryggheten i övernattning e nog så viktig,,vid hemresan nu från alicante va de inga som helst problem,,man måste ju kunna sova utan att vara orolig för natten,,

ja hade ställplatser på garmin som inte finns med här,,i annat fall,,fråga nån där du befinner dej,,franska e inte lätt men med lite gester kommer man långt,,
så hur som helst hade vi en behaglig hemresa med cirka 50-mil om dan,,o då gäller de att känna en viss trygghet inför natten,,sen kan ju de hända obehagligheter ändå,,

men mitt tips,,prata med nån om du känner dej osäker,,sen sover du tryggt,,ock gratis för de mesta,,

en trevlig resa önskar ove,,
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Hej igen

Får nog gå in och styra upp lite nu.:)
Med tanke på att vi är runt 7000 medlemmar och med alla om trådar om div. larm och dy så undrade jag bara hur många som råkat ut för det som frågas i första inlägget.

mvh Lj.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Jag tillhör dom som varit utsatt för punkt 4. Behövde slåss med folk som pissade på min bil. Min fru och mina barn var rädda. Polis var larmad men 20 mil bort. Hoppas att jag svarade rätt nu. Är kanske inte så bra att pricka rätt trådar längre.., funderar på att lägga ner.

Krister N
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Har åkt husbil i Europa sedan 2000 och står på ställplatser eller platser som vi tycker ser trevliga ut.
Vi har aldrig råkat ut för några hot, inbrott eller rånförsök. När man parkerar är det många gånger bra att göra sig något bekant med omgivningen. Personlighet är ofta det bästa skyddet.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi har haft Husbil sen 2008,vi har stått på ställplatser och Camping i Europa, Sverige inberäknat. Aldrig varit utsatta för någonting otrevligt, men man får ju tänka efter lite var man ställer sig, inte vara för blåögd.
Mvh Frank​
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Jag tillhör dom som varit utsatt för punkt 4. Behövde slåss med folk som pissade på min bil. Min fru och mina barn var rädda. Polis var larmad men 20 mil bort. Hoppas att jag svarade rätt nu. Är kanske inte så bra att pricka rätt trådar längre.., funderar på att lägga ner.

Krister N

Varken du eller den pissande camparen prickade tydligen inte helt rätt. Att fulla människor pissar överallt är knappast ett vanligt husbilsproblem. Det beror ju mest på var du parkerar,

Men det där med att lägga ner - nej - du kommer att sakna oss. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Det grövsta vi råkat ut för hittills är skränande ungdomar som gör sitt bästa för att göra livet surt för sovande husbilsresenärer.

Numera finns ett flertal appar som ger visst skydd vid inbrott och rån när man vistas i eller utanför husbilen: Länk
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

...jodå Kenth. Jag prickade visst det rätt! "Punkt 4" i inlägg 11 syftade på händelsen i inlägg 6, som dessutom utvecklas i innevarande inlägg 15! :)

Vi stod på en camping i Hede. Intill fanns en folkpark där man skulle ha rockkonsert, vilket vi inte visste. Framåt eftermiddagen, när grillen var tänd och vi började förbereda för middag hade den lugna campingen fyllts med mer eller mindre berusade människor. Förutom de som pissade på vår bil, försökte man välta en annan husbil, satte eld på en toalett, välte flaggstänger och började köra ikapp med varandra inne på campingen, aspackade! Vi packade snabbt ihop och körde iväg. Andra gäster lämnade sina ekipage och flydde till fots.

Kontentan är att det skedde på en camping, i Sverige, vilket borde vara säkrare än ställplatser och fricamping, men det är många faktorer som påverkar säkerheten, som flera kloka inlägg ovan påpekar.

Krister N
 
Senast ändrad:

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Under cirka 20 år med husbil har det blivit en flyttning från rastplats pga, som vi uppfattade det, skumt beteende av ett gäng i en personbil på samma plats.

Lite skrik, skrän och allmänt oväsen från s k motorburen ungdom är inte så ovanligt ... t ex förr när man fick stå vid fästningen i Varberg...

//Janne
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

,.............
1. Rent rån. Dvs blivit hotad till att lämna ifrån sig prylar i samband med övernattning
2. Inbrott A. Blivit av med prylar genom inbrott under övernattning i h-b
3. Inbrott B. Inbrott i "människo"-tom" husbil
4. Hot. Känt att det varit dags att åka vidare pga outalat hot eller otrevlig stämmning.
.................

Hej

Vi har råkat ut för nr. 2 i södra Frankrike på en rastplats.

Claes
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Vi har (under tre år med mycket husbilsåkande) inte råkat ut för något av det där, varken i Sverige eller utomlands. Vi fricampar ibland, står på ställplatser ibland och tar in på camping ibland.

Helena & Peter
Freedomtravel
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: fråga om rån inbrott hot mm

Gokväll

Har åkt husbil i 36 år,I hela Europa, och har aldrig råkat ut för vare sig inbrott eller andra allvarliga incidenter.
Har vi haft tur?
Ja, kanske det men vi har alltid försökt använda oss av sunt förnuft och MAGKÄNSLA.
Känns det bra när man kommer till en övernattningsplats, så har vi stannat,o klarat oss. Känns det "sådär" så har vI fortsatt till annat ställe.

Tror man kommer långt med det sunda förnuftet.

Nu ska vi snart in o smörja kråset på High Chapparall, trevlig lördaskväll på er alla önskar Claes 105 med fru.

Hejs
 
Toppen