• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det någon som har fjädring....

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Liten annan rubrik kanske föder något svar:D

Vi har beställt en Adria Sonic med AL-Ko Air Top hjälpfjädring. Har någon erfarenhet av hjälpfjädringen för/nackdelar?

//Bosse o Kerstin
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Är det någon som har fjädring....

Installerade denna hjälpfjädring på min förra bil, en Kabe alkov på MB 316 chassie. Enkelhjul bak på denna bil och den var rätt så gungig. Klar förbättring, stabilare, efter installation av luftfjädringen, men blev inte riktigt så bra som jag hade hoppats på; lite väl hög bil kanske. Fick på köpet lite bättre markfrigång bak. Några nackdelar med fjädringen märkte jag inte under det år vi hade den. Höll trycket bra.

IMG_3114 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50021

Guest
Sv: Är det någon som har fjädring....

Hej jag har en Adria Izola -06. Och i somras så skulle vi väga upp den till 3850 kg, Och då fick vi välja på att montera extra bladfjäder eller Alko Air Top och då valde jag Air top eftersom jag då kan välja trycket själv. Och det fungerar helt perfekt bilen går stadigare och den gungar inte lika mycket när man rör sig i den.
 
Toppen