• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolåtgång?

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Ge mig en hint mellan "tummen o pekfingret" hur mycket gasol det kan tänkas gå åt till luftburna värmen i husbilen. Hur många nätter klarar ni på 10 kg gasol när natt-temp ligger mellan +5 o +10°? Min bil inte fullt 7m.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Gasolåtgång?

Du kan också göra på följande sätt. Ställ flaskan på en badrumsvåg utanför gasolfacket (om det inte får plats innanför), läs av vikten.
Tänd de gasolförbrukare som du räknar med att använda under perioden, kör ett dygn och läs av igen.
Då får du ett bra värde på vad som gäller din bil.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gasolåtgång?

Hej!
Ett sätt du kan påverka gasolförbrukningen vid uppvärmningen är ventilationen.
Speciellt om du är ensam i bilen behöver du inte så kraftig ventilation som original.
Den är dimensionerad för kanske 5 personer under sommartid.
Eftersom det är självdragprincipen som den fungerar med, ökar ventilationnsefekten kraftigt vid kallare väder, då "korstenseffekten" spelar in.
Finns många enkla sätt att minska ventilationen, som "panelen" säkert har åsikter om, men i princip skall man inte pilla öppningar längst ned i vagnen, utan dem där uppe vid takkanten...
 
R

Resenären

Guest
Sv: Gasolåtgång?

Det är väl ungefär dom natttemperaturer som råder i Spanien under vintern(dec-feb).
Jag ensam i en 6m helintegrerad bil. Med matlagning, kylskåp mm och ett par timmars värme på kvällen(vattenburen) och nån timme på morgonen, så räckte en flaska mellan 21-25 dagar.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Gasolåtgång?

Du kan också göra på följande sätt. Ställ flaskan på en badrumsvåg utanför gasolfacket (om det inte får plats innanför), läs av vikten.
Tänd de gasolförbrukare som du räknar med att använda under perioden, kör ett dygn och läs av igen.
Då får du ett bra värde på vad som gäller din bil.

Bra idè! Modifierade den lite. Ser ju gasolmängden i flaskan, så jag satte en tejpbit så får jag se hur mycket det sjunker under natten.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Gasolåtgång?

Hej
Tror att du blir utan ström före gasen
hälsningar Paffw från Haparada Ikea parkeringen


Ja, det ska bli intressant och se. Har ingen aning om hur mycket ström pannan drar, eller det är väl fläkten mest antar jag. Har klarat mig med solpanel och inte behövt värme hittills (hämtade ut bilen i våras).
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Gasolåtgång?

Hej...

Här kommer ett svar lite utanför tråden. Det luktade alltid mycket "Gasol" i min gasolbox men förstod inte att det måste läckt lite någon stans mellan tuben och sista kopplingen inne i boxen. Sedan bytte jag till nya grejor med krocksensor mm och plötsligt gick det åt väldigt lite gasol och nu luktar det helt normalt i min gasolbox!

Det som förvånar mig var att gasolen tog aldrig slut när bilen stod still, kanske bara otur/tur! kolla upp gasol boxen spruta läckspray på koplingar o kolla noga. Det konstiga var att jag kontrollerade på Bilprovningen varje år men då var allt ok.

Ibland är det konstigt?! Mvh Torbjörn
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Gasolåtgång?

svårt att få exakt förbr, det är så mycket som påverkar ,sol på dagen eller mulet
vindförhållande, vädring, mycket matlagning , =mer ventilation , och sen hur frusen man är ,men du är ju ung så du tål en del ,värre med oss gamlingar , vi behöver ha en elfilt på oss!!!!! men det bör nog ligga på 15-20 dygn ,
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Gasolåtgång?

Tack för alla svar!

Eftersom jag klarar lastvikten investerade jag idag i en gasolflaska till, för säkerhets skull och fyllde upp den gamla helt. Har ju bara 10 min till Höllviken Gasol, 1150:- för en full PC10. Så nu har jag lärt mig att det ska skruvas av/på åt "fel" håll ;)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gasolåtgång?

Hej igen...
Det här med gasol. Om du åker ned till sydeuropa, så är det bra ha en adapter till de svenska flaskorna. Då kan du låta fylla dessa där nere för en billig peng. Det är dock Butane de använder där, vilket är lite energifattigare men fungerar.
Gubbarna på camping platsen ställer sig säkert i kö för att få hjälpa dig..;)
 
Toppen