• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bojkotta Borgholm

F

F.d. 852

Guest

Hej !

Jag hoppas att vi är eniga ang. bojkotta Borgholm !

De finns campingplatser med normala priser, och
inte skördefestpris som i Borgholm.

Södra Öland har flera campningar som inte höjer priserna
för att de är skördefest, Exempel Eriksöre camping som
har öppet i Restaurang kiosk mm. i stortsätt är hela campingen
öppen, dess utom är alla välkomna inkl våra husdjur.

En gissning är att de eventuellt finns ställplatser också i närheten
av Eriksörebygata eller dess närhet.

Med vänlig hälsning
Christer B
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bojkotta Borgholm

Vårt huvudalternativ är södra Öland men vi vet inte riktigt hur vi ska lägg upp rutten. Kommer fredag kväll och då troligen till Eriksöre. Melodikryss på lördag mellan 10-11. Sen tar vi en sväng och ser hur det ser ut på resten av ön.

Har inte riktigt fattat det här med "Konstnatta". Är det på en plats eller kör man runt hela natten till olika konstnärer?
 
F

F.d. 1742

Guest
Sv: Bojkotta Borgholm

Vi kommer att köra över på fredagkväll och åka söderöver.
Troligen blir det väl någonstans i närheten av Eriksöre vi övernattar då ett flertal personer som jag pratat med har rekomenderat deras bygata som sevärt.
Jag har aldrig varit där tidigare så jag har inte heller förstått det hela riktigt men efter helgen får man väl se om det är nåt som man kommer att fortsätta att kolla på eller leta nåt annat att besöka nästa år.

Christer
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Har inte riktigt fattat det här med "Konstnatta". Är det på en plats eller kör man runt hela natten till olika konstnärer?

Man kör runt så gott det går. Förhoppningsvis inte för mycket kö nu när Norra Öland är med på konstnatten och det dessutom är utspritt på 2 nätter. Fast jag har sett att många slår igen redan vid midnatt.

Det är trångt på Eriksöre bygata!
Tidigare har acceptansen varit god för var man kan ställa sig.
Hoppas inte befolkningens attityd har ändrats efter alla insändare i tidningen där vi framställs som snåla, bortskämda och vill ha allt gratis.

Nu åker vi strax ut till vår favoritplats och parkerar gratis :D.
Tyvärr med 2 bilar eftersom jag ska till jobbet både fredag och lördag:mad:

/Gunnar
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Jag hoppas att vi är eniga ang. bojkotta Borgholm !

Statistikundran:confused:

Alla husbilister är inte medlemmar i HBK.
Alla medlemmar i HBK läser inte på forumet.

Hur många kommer till Borgholm och som inte har en aning om vad som avhandlats i dessa bojkott-trådar?

Ölandsbladet är förvisso Ölands största tidning men har ingen större spridning på andra sidan bron.

Hur många av dessa åker till Borgholm?
Hur många av dessa tycker att Anders Jonssons erbjudande om 10% på campingavgiften och 30.000 skr till ungdomsidrotten är en fantastiskt generös gest i skördefesttid?

Bara en tanke...
HBK är tyvärr inte alla som åker husbil.

/Gunnar
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Vårt huvudalternativ är södra Öland men vi vet inte riktigt hur vi ska lägg upp rutten. Kommer fredag kväll och då troligen till Eriksöre. Melodikryss på lördag mellan 10-11. Sen tar vi en sväng och ser hur det ser ut på resten av ön.

Har inte riktigt fattat det här med "Konstnatta". Är det på en plats eller kör man runt hela natten till olika konstnärer?

Melodikrysset i Degerhamn, jag, Ingmarie o Maja finns här.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Hur var det nu med husbil och frihet,om man till att börja med ska vara överens om en sak kan det va på sin plats att bli tillfrågad,Tycker att det är en stor grej att bojkotta så vad är styrelsens ståndpunkt ifrågan? Blir lite märkligt om alla som inte tycker om vissa saker skall ropa på bojkott.

Ha en bra dag på Öland.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Priser

[FONT=verdana,geneva]Camping [/FONT]
[FONT=verdana,geneva]V. 14-24[/FONT]
[FONT=verdana,geneva]V. 25-26[/FONT]
[FONT=verdana,geneva]V. 27-28[/FONT]
[FONT=verdana,geneva]V. 29-31[/FONT]
[FONT=verdana,geneva]V. 32-33[/FONT]
[FONT=verdana,geneva]V.34-[/FONT]
[FONT=verdana,geneva]Gul tomt med el & TV[/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]200[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]250[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]280[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]310[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]250[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]200[/FONT][/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]Blå tomt med el[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]200[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]250[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]280[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]310[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]250[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]200[/FONT][/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]Blå tomt utan el[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]160[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]210[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]240[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]270[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]210[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]160[/FONT][/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]Röd tomt med el[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]190[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]230[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]260[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]290[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]230[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]190[/FONT][/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]Röd tomt utan e[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]150[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]190[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]220[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]250[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]190[/FONT][/FONT]
[FONT=arial,helvetica,sans-serif][FONT=verdana,geneva]150[/FONT][/FONT]
[FONT=verdana,geneva][FONT=verdana,geneva]Samtliga priser är angivna i SEK inklusive lagstadgad mervärdesskatt.
Vid förhandsbokning tillkommer en bokningsavgift på 80 SEK. Du kan även välja till ett avbeställningsskydd på 200 SEK.
Priset gäller per familj, dvs. 2 vuxna med upp till 4 barn. Är ni flera tillkommer ett mindre servicetillägg.

[/FONT][/FONT][FONT=verdana,geneva][FONT=verdana,geneva]# Under midsommar 23-26/6 gäller samma priser som för veckorna 29-31.
# Under skördefesten 29/9-2/10 gäller samma priser som veckorna 27-28.[/FONT][/FONT]

[FONT=verdana,geneva][/FONT]
[FONT=verdana,geneva][FONT=verdana,geneva]Saxat från campingen som inte skulle höja priset under skördefesten??? Vilka är det som gör dessa inlägg kan man undra.Samma pris eller dyrare än den som man vill bojkotta jag förstår ingenting,någon annan?[/FONT][/FONT]
 

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Har inte riktigt fattat det här med "Konstnatta". Är det på en plats eller kör man runt hela natten till olika konstnärer?[/quote]

"Konstnatta" som i år är två pågår över hela ön. Alla konstnärer, och dom är många, har öppet hus i sina ateljéer och vägen dit är upplyst av marchaller genom trädgårdarna. Jättemysigt tycker jag. Man får en härlig känsla av vad som är det genuina Öland.
Åker dit i min pb. Lättare att ta sig runt och parkera.
/Sture
 
B

Båtis

Guest
Sv: Bojkotta Borgholm

Hej!
Vi har i flera år varit på Ölands skördefest. Första gången visste vi inte vart vi skulle åka, men det blev till slut till Ismantorpsborg. Där fick vi fotogenlyktor med oss för att hitta stigen till kaféet. Denna var markerad med marschaller. Det var jättehäftigt att gå där i mörkret och även dricka kaffe med hembakat mitt i natten.
Året därpå hittade vi till Gråborg, där var också upplyst med marschaller, konst och försäljning fanns. Eketorpsborg med sin medeltidsmagi ska man inte missa, det går att övernatta på parkeringen.
Stanna till vid turistbyrån och hämta tidningen om Skördefesten där står mycket om de olika festligheterna, försäljningsställen och konstnatten.
Vi har både stått gratis och betalat, men inte i Borgholm. Är man intresserad av loppisar så finns ett flertal sådana efter vägarna. I år avstår vi från Öland, ha en go tur alla som är där.
Hälsningar Maggan
:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.836
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bojkotta Borgholm

Hur var det nu med husbil och frihet,om man till att börja med ska vara överens om en sak kan det va på sin plats att bli tillfrågad,Tycker att det är en stor grej att bojkotta så vad är styrelsens ståndpunkt ifrågan? Blir lite märkligt om alla som inte tycker om vissa saker skall ropa på bojkott.

Ha en bra dag på Öland.

Hallå clipper. Vad har styrelsen med detta att göra? Vi är en klubb med tusentals medlemmar som alla uttalar sina åsikter. Nu har många agerat mot Anders Jonssons försök att styra över ställplatserna till sin egen camping i Borgholm, genom att förmå Borgholms kommun att stänga populära ställplatser. Jag är ingen vän av bojkott, jag gillar att ibland stå på camping. Jag har betalt både 300 och 500 kronor natten. För mig har ekonomin inte med saken att göra. Men jag reagerar när en enskild näringsidkare, för sin kommun bakom ljuset och begränsar min valfrihet pga kortsiktiga, egoistiska intresse. Då jävlar bojkottar jag, utan att fråga styrelsen.

Krister N
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Hej !

Jag hoppas att vi är eniga ang. bojkotta Borgholm !

De finns campingplatser med normala priser, och
inte skördefestpris som i Borgholm.

Södra Öland har flera campningar som inte höjer priserna
för att de är skördefest, Exempel Eriksöre camping som
..
Nu blev vi istället för Borgholm rekomenderade en camping som har midsommar priser i september var inte prishöjningen en av anledningarna till dessa skriverier, ok på södra öland men ej i Borgholm?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.836
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bojkotta Borgholm

Nej! För mig har priset aldrig varit avgörande. Du konverserar inte med en enad klubb clipper, utan med enskilda medlemmar! Rätt mycket polsk riksdag. Kan verka väldigt klyddigt, men du vänjer dig! :)

Krister N
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Bojkotta Borgholm

Men det var ju enade vi skulle vara,ja väldigt klyddigt vänjer mig nog aldrig så jag lägger ner istället,trodde att vi som stor förening enade hade lättere att påverka än tusentals olika synpunkter. Jag är van vid det från andra föreningar men jag är ny här,det märks kanske.
Lp
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bojkotta Borgholm

Jag anser att den högljudda hetsen inkl uppmaning till bojkott mot hela Borgholm är både osmaklig och obefogad.

Kan man ha det bättre med sin husbil än att stå på denna perfekta och idealiskt belägna plats i Borgholm under detta härliga arrangemang på det underbara Öland?!? Nej, det tycker inte vi och betalar gärna det begärda priset och ser till helheten. Hur lätt är det inte att vara litet återhållsam med konsumtionen av något "oviktigt"? Allt enligt eget tycke och smak och inom den viktiga valfriheten.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bojkotta Borgholm

Jag anser att den högljudda hetsen inkl uppmaning till bojkott mot hela Borgholm är både osmaklig och obefogad.

Kan man ha det bättre med sin husbil än att stå på denna perfekta och idealiskt belägna plats i Borgholm under detta härliga arrangemang på det underbara Öland?!? Nej, det tycker inte vi och betalar gärna det begärda priset och ser till helheten. Hur lätt är det inte att vara litet återhållsam med konsumtionen av något "oviktigt"? Allt enligt eget tycke och smak och inom den viktiga valfriheten.

Jag respekterar din åsikt och den är din men jag har en annan och den är min:

Enligt uppgift fanns det över 2000 husbilar på Skördefesten ifjol. Alla dessa hade inte fått plats på campingplatser. Festen innehåller ett inslag som heter Konstnatta. Var ska dessa husbilar ta vägen efter kl 2 på natten?

Det är första gången vi besöker ön. Vi har ingen aning om vi befinner oss på norra eller södra Öland när det är dax att sätt ut grillen. Vi har ingen lust att sitta halva natten i en in-checkningskö.

En stor del av turistnäringen har organiserat sig och lagt ribban. Ska man göra sin röst hörd mot den stora negativa sidan av turistnäringen måste man ta i. Det är min bestämda uppfattning att om en näringsidkare kan påverka kommunpolitiker att sätta ut förbudsskyltar på möjliga parkeringsplatser så är det fruktansvärt osmakligt.

Vi är vana från bl a Kiviks äpplemarknad att alla möjliga grönytor utnyttjas till gratis parkering och att idrottsföreningen hjälper till som trafikvakter. Nu är det möjligt att försäljningen av äpple mm inbringar mer inkomster i Kivik än på Öland men det kan bero på hur positiv eller negativ inställning man har till besökare.

Det är aldrig obefogat att bojkotta det man inte gillar. Det är en demokratisk och laglig rättighet. Vi kallar det inte bojkotta utan vi kör bara vidare.

En försäljare lämnar ett erbjudande - kunden tackar jag eller nej - huruvida det sedan är bojkott eller inte brukar vara självmarkerande.

Ta inte bort några alternativ, allt behövs - parkering, ställplats, camping, stugor och hotell.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Bojkotta Borgholm

Nu ska jag iof inte åka till Öland just nu, men jag förbehåller mig rätten att åka var jag vill och stå var jag vill.

Börjar det medföra problem för mig att göra detta pga mina HBK-dekaler så åker dom av illa kvickt.

Har jag missuppfattat nåt så upplys mig gärna.

//Lasse
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bojkotta Borgholm

Vem har sagt att "alla dessa 2000 husbilar" ska stå på campingar?? De ska stå där de själva väljer att stå - utan att några högröstade agitatörer ska tala om för dem vad som är rätt eller fel.

Att beteckna dem som väljer att stå på en camping under denna skördefest för "att dom fegar ur" är ju bara beklämmande, om än litet symptomatiskt när det gäller detta ämne.

Vart tar då den omhuldade valfriheten vägen?
 
Toppen