• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge räcker gasolen?

F

F.d. 53149

Guest
Hej. Jag tänkte i eftermiddag fylla på gasolen och funderar på att köpa
ytterligare en P11 eller PK10 eftersom jag bara har en flaska i bilen.

Min fråga är om någon här ute i cyberrymden har något hum om hur länge gasolen räcker?
Allt är ju beroende på, men i vårt fall, så tänkte vi göra Gotland, Östergötland samt en bit av
Södermanland, d.v.s. södra Sverige och sammanlagt i 4 veckor, nu i juni och några veckor in i juli.
Övernattningar då och då på camping där vi tar el.

Nåväl, normal förbrukning är till varmvatten och någon gång även värme på natten. Det senare går
ju per automatik, vilket gör att pannan inte går hela tiden. Ja, just det, sedan har vi kylskåp, frys
samt ugn också.

Nå, vad tror ni? Behöver jag köpa ytterligare en flaska?

Trevlig sommar
önskar
Mariarne :spinny:
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen?

Hejsan

Jag gjorde så att jag köpte en extra flaska en pk10 komposit, jag kan rekomendera "granngården" dem säljer just nu en pk10 för 1099 sek inkl gasol! =)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen?

För kyl och matlagning räcker en P11 upp mot en månad för oss.
Kör man värme och varmvatten så är det svårt att beräkna. Men värmen är på 8000W när den går för fullt på gasol, så där går det åt gas.
//W
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur länge räcker gasolen?

För vår del räcker en flaska våren och halva sommaren och en flaska till resten av sommaren och hösten. Man bör nog ha två flaskor. Hur stora avgörs ju av husbilens utrymmen.

Vi har två lätta i gasolstället samt en lite blå bubbla till vår Cramer-grill och gasol-plattan för stekning av t ex hamburgare eller fiskt utomhus.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen?

Husbilsklubben och ni som ägnar er tid åt att svara, är helt fantastiska!
Jag upphör inte att förundras.
Tack vare detta forum har jag nu en ny PK10 köpt på Lantmännen.
Allt gjort på någon timma!
Hoppas jag kan hjälpa tillbaka någon gång då jag blivit "varm i kläderna".


/Mariarne :)
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hur länge räcker gasolen?

För vår del räcker en flaska våren och halva sommaren och en flaska till resten av sommaren och hösten. Man bör nog ha två flaskor. Hur stora avgörs ju av husbilens utrymmen.

Vi har två lätta i gasolstället samt en lite blå bubbla till vår Cramer-grill och gasol-plattan för stekning av t ex hamburgare eller fiskt utomhus.


Hejsan en sådan där lite blå bubbla har jag MEN jag förstår inte vad man skall ha för kopplingar för att koppla den till en gasolgrill? Kan man köpa tillbehöver nånstanns för jag har inte ens kranen som skall skruvas på flaskan för att justera gasen =)
 

Hobbiten

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
10544
Medlemskap
2022
Sv: Hur länge räcker gasolen?

Har en tysk 6kg flaska i bilen, har använt den i 25 dagar och det finns fortfarande gas kvar.. oväntat. Normalt ska det vara 2 P11 i bilen funderar om det verkligen behövs på sommaren. Eller är det något annat i flaskorna från tyskland :)
 

Hans Andersson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
5404
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen?

Har 2 PK10. Har varit i Europa i 3 veckor. En tub räckte men...
..då värmer jag inte varmvatten mer än nödvändigt
..kör på 12 V vid färd
..använder 220 V på campingar
Hasse
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Hur länge räcker gasolen?

En st P 11 räckte precis för 17 dagars fricamping i Sverige enligt följande:
  • Minst en dusch om dagen
  • Kyl och frys, (150 liters och 12 v under färd)
  • Normal matlagning och diskning med varmvatten.
  • Ingen värme
Micke C
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Hur länge räcker gasolen?

Sommaren 2010 var vi till Italien, där det var ca 35 grader på dagen och något kyligare på natten. Vi var 2 vuxna och 2 ungdommar. Dusch ibland, alltid varmatten för disk och tvagning, ett par nätter med värme,(på väg från kalla norden) åt oftast i bilen med tillagning av mat. En kopp kaffe eller te till kvällen. 2 nätter på camping med el, då vart det air-condition och kyl och frys på el. När vi åkte då gick kyl o frys på 12 v . All gas slut den 29;nde dagen! Men då var vi i Burg am Fehmarn, och fick båda fyllda Pa11 ; orna till det facila priset av 23,50 E. Undrar vad det kostat om vi betalt camping-el under denna tid?
Summa sumarum; varmt under vår vistelse= mycket kämpa för kyl å frys som hela tiden var välfyllda, varmvatten och duschande tar ju en hel del.
Fredrik
 
Toppen