• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

NAVIGON

F

F.d. 8470

Guest
I går kjøpte vi vår Navigon 70 Premium Live på Nordby. Vi fikk beskjed om at tilbudet om kartoppdatering i 2 år for ca kr.190,- ikke gjaldt lenger. Men vi skulle få tilbudet på enheten. Vi betalte 2195,- for den + 395,- for klart for start.
Da vi kom hjem og pakket ut så så lå det jo code for FreshMaps og Live Services. Hva de har gjort i butikken vet ikke vi, de hadde i alle fall ikke gjort den klar på nordk engang. Så hva vi har betalt for er uvisst. Vi har lastet ned FreshMaps selv. Live Services får vi også prøve å finne ut av. Selgeren som vi kjøpte av var hyggelig og hjelpsom men hadde nok ikke nok ekspertise om GPS. Han sa at de hadde lagt inn flere POI. Skal campingplasser ligge klart på enheten? Blir glade for svar.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: NAVIGON

Vi köpte en "Caravan & Truck" igår. Expediten lade sin hand på den i 10 min. Nu har jag installerat "Fresh-programmet" och uppdaterat programvaran till det senaste samt västeuropas kartor. Allt verkar fungera bra.

Garmin har ju kartprogrammet "MapSource". Finns det något sådant till Navigon?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8470

Guest
Sv: NAVIGON

Vi skjønner fremdeles ikke hva vi har betalt for og nå har hele"dritten" låst seg. Går ikke ann å slå den av engang og vi har prøvd reset. I morgen bærer det rett til Nordby igjen og da håper vi at vi treffer noen som kan jobben sin. Angrer allerede at vi ikke kjøpte TomTom som vi kjenner fra før.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: NAVIGON

Vi köpte Navignon i vintras, och den har lite besynnerliga vägval

Värmland- Rödby, via bron
Rödby-Värmland, via Helsingör

Värmland-Smögen via Uddevalla, kan ju va OK, lite längre men säkert snabbast
Tanumshede-Värmland, också det via Uddevalla?? 20 min snabbare över Dalsland när den senare bytte väg?


samma inställningar på respektive tur ovan.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: NAVIGON

Hej! Har också köpt en Navigon 70 truck.
Kan någon tala om för mig var lägger jag POIs filerna någonstans? Mina egna tex HBK s ställplatser. Tacksam för hjälp! Även extraminnet, skall det in någon mapp eller sköter navigatorn detta själv med att hitta minnet?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: NAVIGON

Jag har en Navigon 7310 sedan ett par år.
Vi samåkte till Spanien med ett annat par som också hade en Navigon med exakt samma kartor.
De bägge visade mycket sällan samma väg till samma mål.
:confused:
Men fram till målen kom vi.
Sedan skall man veta att det är så gott som hopplöst att få kontakt med Navigon.
De svarar inte på mail, och telefonen går det inte att komma fram på. (Åtminstonde har inte jag lyckats).
:mad:
//W
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: NAVIGON

Jag kan inte att lägga in egna pois genom programmet Navigon Fresh
Detta är en Navigon 70 premium truck och sättet att lägga in pois har tydligen ändrats med modellerna. Lika så filnamnen. Till Nav.70 är det tydligen CSV som gäller. Men var någon stans i bland alla mappar och annat i GPSen skall man peta in filerna?
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: NAVIGON

Hej Tomten
Hoppas detta kan hjälpa annars får vi lösa det på annat vis.
I word-filen får du en förenklad beskrivning på hur man gör.

I den andra filen har du lite av dom filer som jag laddat in till min GPS.
Hoppas att formatet på den zippade filen inte ställer till det,givetvis har jag plockat dessa Poi från våra kollegor på detta eminenta forum :)

/Klingan
 

Bilagor

  • Navigon_instruktion_poi.doc
    280,5 KB · Visningar: 85
  • Poi_1.rar
    240,2 KB · Visningar: 71
Senast ändrad:
F

F.d. 8470

Guest
Sv: NAVIGON

Har kommet litt nærmere bruk av enheten vår etter mye styr. Blir veldig frustrert for det er jeg fruen som laster ned osv. Har kjøpt kartoppdateringen og skal laste ned snart. Ringte til Navigon, kom fram og fikk hjelp til noe. Men på de andre enhetene vi har hatt før Garmin, Pioner (som er integrert i husbilen) og som vi ikke får nye kart til, og i en liten TomTom ligger jo campingplasser inne. De blir vist som ett lite telt på enheten. Det gjør de ikke på Navigon. Kan noen hjelpe meg med å få lagt inn campingplasser og blir disse vist på enheten som kart eller dukker de opp f.eks når jeg velger POI i nærheten? Blir kjempeglad for hjelp, er litt desperat! Er det mulig å legge inn f.eks. SCR sine plasser to ganger? Får man beskjed hvist man prøver å legge det inn på nytt. Finner ikke stedet der det står hva som ligger på enheten.
Vær så snill, HJELP!!!
:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: NAVIGON

Hej Svein-Harald & Solveig
Har du följt min förenklade instruktion hur du lägger in egna pois?
När det gäller dina poi i närheten så visas dom när du väljer först
nytt resmål och sedan väljer du sök poi
och sedan välj i närheten och i det fältet så har jag på min Navigon MyPois
sedan Navigon Sightseeing ,Lastbilstjänster osv.
Trycker du på MyPois så kommer alla dom pois-kategorier som
jag lagt in via Navigon Fresh programmet.
Hoppas det hjälper.

/Klingan
 
Toppen