• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sänkning av hastighet i Spanien

F

F.d. 53078

Guest
Hastighetsbegränsningen på motorväg minskas temporärt från 120 km/t till 110 km/t från och med den 7 mars, i en plan för åtgärder för att minska kostnaderna för bensin och diesel, p.g.a konflikten i Libyen och instabilitet i Nordafrika. Regeringen planerar att minska utgifterna med 11% till 15% för bensin och diesel. Dessutom blir det 5% lägre priset på tågbiljetter. transporter kommer att stiga till 7% i andelen för biodiesel blandning.
Detta medför en starkt ökad hastighetskontroll.
 

Bilagor

  • zero-tolerance-speed-camera.jpg
    zero-tolerance-speed-camera.jpg
    83,4 KB · Visningar: 29
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Hastighetsbegränsningen på motorväg minskas temporärt från 120 km/t till 110 km/t från och med den 7 mars, i en plan för åtgärder för att minska kostnaderna för bensin och diesel, p.g.a konflikten i Libyen och instabilitet i Nordafrika. Regeringen planerar att minska utgifterna med 11% till 15% för bensin och diesel. Dessutom blir det 5% lägre priset på tågbiljetter. transporter kommer att stiga till 7% i andelen för biodiesel blandning.
Detta medför en starkt ökad hastighetskontroll.

Verkar som om ordet HUSBILSTRÄFF fått en helt ny innebörd / Harry Hymer
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Ta det lungt skotten brukar ta slut på mindre än en halvtimme.:D
En Politiker hade räknat ut att man skulle spara upp till 5% per/Km X antal Km per år. Men vad han inte tänkte på att det finns mer än 120km vägar. att man kanske endast kör 20% på dessa vägar. vetenskapliga raporter säger att det blir dyrare att ändra skyltarna än det man sparar på bensin.
Det finns dom som tror att sänkningen är för att gynna politikerns släkting som tillverkar klistermärkerna som skall klistras över 120 skyltarna. Klistermärkerna kostar totalt 250.000€
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Nu höjs hastigheten igen från och med 1ª Juli till 120 Km sänkningen har varit ett prov att spara bränsle. Försäljningen har minskat, men bränslet har stigit chockartat i pris. Man planerar mer användandet av bilen.
Andra länder i Europa har höjt hastigheterna b.l.a Holland har höjt till till 130 polen har också höjt.
 

Bilagor

  • señal-110-2.jpg
    señal-110-2.jpg
    25,5 KB · Visningar: 402
F

F.d. 55596

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Detta fiasko att sänka hastigheten i några månader har kostat 460 miljoner euro totalt i allt arbete med att ändra skyltarna.Dom pengarna hade regeringen kunnat satt i vägarbeten istället,asfaltering osv.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Detta fiasko att sänka hastigheten i några månader har kostat 460 miljoner euro totalt i allt arbete med att ändra skyltarna.Dom pengarna hade regeringen kunnat satt i vägarbeten istället,asfaltering osv.
Kan det stämma blir väldigt mångakronor?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Detta fiasko att sänka hastigheten i några månader har kostat 460 miljoner euro totalt i allt arbete med att ändra skyltarna.Dom pengarna hade regeringen kunnat satt i vägarbeten istället,asfaltering osv.


Det stämmer inte det blev en prislapp som inte kom över 239.000€

Vad som hasse har fått om bakfoten är att:

Enligt den Spanske vice statsministern Rubalcaba så har det blivit en besparing på 450miljoner Euro sedan begränsningen infördes.
Rubalcaba menar att besparingen har varit 19%, medans expertisen hävdar att det bara rör sig om 8%

Min tolkning är att man använder bilen lite mindre när bensinen har gått upp chockartat, därav en del av besparingen. Dessutom kan man inte jämföra ett år med ett annat i kris tider.

Ahora, a 120 km/h
 
F

F.d. 55596

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Juan
Tack för att du rättade till det till tusen och ej miljoner som jag skrev,men din summa stämmer inte det är 2x230.000€ allt enligt TVnyheterna,sen vad regeringen målar upp skall man nog ta med en nypa salt som vanligt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Sänkning av hastighet i Spanien

Jo du hasse så är det därför så tittar jag mest på A3 och Intereconomia, Dom kanalerna som inte styrs av regeringen och har starkt manupilerade nyheter. Nu får vi inte komma in i politik.

Det stämmer nog som du säger 239.000 för att klistra över 120km/h.
Och nu blev det dyrare att ta bort klistermärkerna, dom satt för hårt och skyltarna togs till verkstad för att värma loss 110km/h. Nu är det olika på olika comunidader. Här i Andalucia klistrade dom bara över 2ªn. Hur ni gjorde i Burgos vet jag inte. i Madrid klistrade dom öcer hela den vita runda delen.

Förutom en ekonomisk vinning så har olyckorna minskat kraftigt på 110 vägarna. Kanske är det mitt liv som sparats.
 
Toppen