• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huggormsbiten

F

F.d. 53065

Guest
Hej alla glada husbilsvänner !:D
Hos oss kunde glädjen varit större igår. Vi skulle göra vår första resa med nya husbilen och ta en tripp till Lofsdalen över fredag-lördag-söndag, en resa på c:a 60 mil.
Vi åkte via Clas Ohlson och inhandlade några "kan inte vara utan" varor.

Fortsatte förbi Rättvik och stannade före Vikarbyn på en rastplats där jag skulle rasta våran Kasper (Kavaljer-am. cockerspaniel blandning).
Jag hade vanligt koppel på honom för jag är rädd att han skall bli ormbiten. Vi har massor av orm där jag går hemma så jag är alltid på min vakt.
Precis vid vägkanten så luktade han och hoppade tillbaka, ruskade på huvudet tre gånger så jag misstänkte direkt att han blivit biten av något. Det var höga maskrosblad där som jag särade på och där låg det lilla "svinet". Jag bar Kasper tillbaka till bilen.

Vi vände direkt och åkte mot falu djursjukhus. Vi kom fram, prick en timme efter bettet och då var underläppen på vänster sida svullen samt lymforna under hakan kraftigt svullna,
Han dreglade och mådde pyton (ej huggorm).
Dom tog honom kvar för observation under natten till att börja med.

Vem vet vad som kunnat hända om vi inte blivit tvingade att vända, älgkrock ??
Inget ont som inte har något gott med sig. Jag gick och la mig kl 21oo en fredagkväll.Och det var väl bra i och för sig.
Glad Pingst hälsar Kerstin:dog::msn_fingerscrossed:
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Huggormsbiten

Glad Pingst till er också. Usch vad otäckt det är med ormar. Förra året fick vi här i Vadstena in huggormar i stan. Ett dagis fick stänga och saneras efter att 3 små barn blivit bitna. Man högg ner träd och buskar på barnens ute lekplats. Dagiset fick hålla stängt ett par månader.Samt den rundan jag brukade gå med vår hund Nalle vågade jag inte gå då flera hundar blivit bitna där. Trots att inga ormar setts till i år så känns det lite obehagligt med stenar och högt gräs så man inte ser ordentligt.
Hoppas allt gick bra med er hund.
MVH Gunilla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Huggormsbiten

De brukar lära sig läxan efter ett bett - hundarna alltså!
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Huggormsbiten

Hej igen !
Vi fick hämta hem våran Kasper idag vid 12- tiden och han mådde förhållandevis bra, men vill helst bara ligga still och det är vad han skall göra de närmaste 14 dagarna.
Han har bara fått värkmedicin när han "låg inne".
Han är fortfarande svälld i nosen och under hakan vid lymforna.
Han äter och gör sina behov som han skall.
Det är värre om hundar blir bitna i benen för där finns det stora blodkärl som direkt pumpar giftet till hjärtat, sa veterinären.
Ha en fortsatt fin helg.
MVH Kerstin
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Huggormsbiten

Jag skulle aldrig kalla en huggorm för "svin". De har sin plats och sin uppgift i naturen och de är skyddade och får inte skadas.
Rädslan för våra inhemska ormar är ren hysteri. Ormen tycker kanske lika illa om hysteriska människor. Ormens gift kan på sin höjd döda en sork.

En av våra katter och även vår f.d. hund har blivit huggormsbiten. Hos katterna är det oftast på tassarna medan hundar blir bitna i näsan.
Vore jag huggorm skulle jag också bita om ett så stort "monster" kom för nära mig.

Huggormar ligger ofta vid vägkanten och sola. När något farligt dyker upp försöker de att krypa undan men tyvärr hinner de inte alltid när katter och hundar kommer, och definitivt inte när bilar närmar sig.

Hundarna brukar ganska snabbt lära sig att undvika huggormar. Somliga behöver flera bett.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Huggormsbiten

Nja, så ofarlig är nog inte huggormen.
Jag läste en artikel, där stod att ormen kan dosera giftet allt efter situationen.
Hugger den i rädsla så använder den lite gift för att skrämma bort angriparen, den är nämnligen rädd om sitt gift.
När den jagar använder den maximal dos för att bytet inte skall hinna springa iväg så den inte kan finna det om det sliter sig.
Att en vuxen människa dör av ett bett kräver nog att dden är allergisk mot giftet.
Många fler dör av geting och bistick än av huggormsbett.
Jag har själv blivit huggormsbiten när jag var 13 år. Foten svullnade upp lite, men det gick över på ett par dagar.
Ändå gillar jag huggormar, men inte där barn leker.
//W
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Huggormsbiten

Vi har alltid cortison med i midjeväska (om det ligger i bilen gör det ingen nytta). Enklast är att ha Prednisolon, bara att trycka ner i halsen och sedan till närmaste veterinär.
Finns även Betapred men de ska lösas i vatten och är därmed lite krångligare.
Elakaste betten sker i tassarna, kan man då bära hunden till bilen är det det bästa ....och sen direkt till veterinär.
Här i Småland och Ölandsregionerna är det många hundar som avlidit på grund av ormbett.
Hoppas på en lugn sommar vad det gäller ormbett.

Ingrid
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Huggormsbiten

Hej igen !
Veterinären sa att dom ger inte cortison längre. Efter studier så visade det sig att vissa djur får skadan förvärrad.
Därför fick Kasper bara smärtstillande och hade det blivit akut sämre så hade man satt in dropp och serum.
Nu börjar det klia där bettet tog så det tyder väl på att det börjar ge med sig, 48 timmar efter bettet.
Glada hälsningar från Kerstin och Kasper:dog:
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Huggormsbiten

:spinny:

Hej! Jag har fått "ormfofi" efter att själv nästan klivit på en huggorm.
Detta med hundar som blir huggen: Var hos veterinären häromdagen i ett annat ärende. Bad att få nya Betapredtabletter till vovven, men nu rekomenderar man att man ska ta sig till Veterinären så fort som möjligt. Kan vara svårt om det är långt dit, och helg. Fick Prednisolontabletter istället och vovven ska ha 2 mg./kg. kroppsvikt som en engångsdos om vi har långt att åka till veterinären. Hoppas bar slippa ormbett. Ha en bra sommar!

:):)
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Huggormsbiten

Jag har också Ormfobi,för här vi bor finns det mycket ormar,tycker att jag har 100% koll när vi är ute å går,sen blir Kasper biten med kort koppel å 4dm från mitt ben, mellan 2 parkeringar med en gräsplätt emellan som var övervuxen av maskrosor,de kan man säg att ha maximal otur,men han börjar bli lite piggare nu men fortfarande väldigt trött.
Här kommer en Hälsning från våran Kasper.
 

Bilagor

  • DSC_0096.JPG
    DSC_0096.JPG
    2,4 MB · Visningar: 2
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Huggormsbiten

Hej.

För någon månad var jag ute med mina två hundar. Fuzzy har mej veterligen inte träffat på huggorm, Alice vet jag inte då hon är omplacering.

Vad jag ville lyfta fram var att det i tidigare tråd stod "att de lär sig efter första bettet".

Vi gick på gärdesvägen på ägorna då jag fick se ett ömsat skinn längre fram på vägen.
Bägge hundarna såg det på håll och gick dit för att undersöka. Fuzzy sniffade länge och väl, men Alice skydde det som pesten. Alice har kanske varit utför någon orm innan och fått sej en näsbränna.

Peter.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Huggormsbiten

Bra det gik godt :)

Nb: agria har gjort en app, til android och iphone.
Indeholder gode råd ved ormbet och mycket andet, det vigtigste er, den kan oplyse nærmeste veterinær, med adresse og telefonnr.

Et must ha' app for dom der semestrer i sverige med dyr :)
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Huggormsbiten

Hej Alla vänner!
Nu har Texas fått känna på ORMEN!
Blev biten 3 gånger, buken 2 och i bakre v ben!
Åkte direkt till vetrinären i Spånga, låg på dropp inom 20 minuter. Ingen förbättring efter 5 timmar vilket resulterade i il-transport till Bagarmossens regiondjursjukhus.
Dagen efter fick han orm-serum och på måndag fick han blod.transfusion, mer blod på tisdagen, blev lite piggare och dom röda blodkropparna var inte på kritisk nivå.
Hemgång med en trött tax på torsdag.
På fredag hög feber (över 40 gr) och il-transport till Bagarmossen igen. Nu fick han dessutom en hög dos Kortison.
En glad tax hämtades på söndag em och nu verkar han ha klarat det värsta. 8 dagar på IVA tar ut sin rätt!
Hungrig, vill busa en liten stund (men det får han inte) och små korta promenader. Nu är det ordinerat stillhet under 2 veckor!
Gotlands-midsommar ställdes in och nu tar vi en dag itaget!
Akta era små vänner för ormen!
Och glöm inte att skaffa en bra försäkring! Notan är nu på en bit över 40.000 varav vi betalar en självrisk på 2.500.

Ha det så bra i sommarvärmen som nu breder ut sig
Fredrik
 

Bilagor

  • DSC_0501.JPG
    DSC_0501.JPG
    1,5 MB · Visningar: 1
  • DSC_0503.JPG
    DSC_0503.JPG
    1,7 MB · Visningar: 2

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Huggormsbiten

Fy sjutton för ormbett:mad: Försöker vara väldigt observant när vi är ute o reser och rastar hundarna på platser vi inte känner till och inte vet var veterinären finns:swoon: Självklart kommer det inte att hjälpa att jag är extra observant när olyckan är framme:mad:
Skönt att det verkar gå bra med dessa ormbitna hundar iallafall:)
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Huggormsbiten

Stakars Texsas, veterinären sa att det gör väldigt ont med ormbett, så han måste ha haft väldigt ont stackarn,vilken tur att det gick vägen med honom, det är ju värre säger dom när bettet blir i tassen, men man har ju tur när man ser att dom blir bitna så man snabbt kan åka till veterinär.
Var å tog blodprov på Kasper i torsdags och allt var OK.
Hoppas att han kryar på sig, och allt blir bra.
Hälsning från huggormsbitna Kasper med Matte.
 
Toppen