• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fett i gråvattentank?

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Har en fundering angående fett i gåvattentanken. Ni som lagar mycket mat samt även diskar i husbilen, har ni haft problem med fettavlagringar i tanken och ifall ni har haft det hur rensar ni bort det? En skvätt avfettning i tanken och sedan spola rent med slang?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: fett i gråvattentank?

Jag skulle nog akta mig för maskindiskmedel, det är en frätande produkt med högt pH värde, om det får komma i kontakt med givarna i tanken (som troligen är av metall/koppar/mässing) kan det lätt angripa ytorna.

Jag skulle hellre välja ett neutralt avfettningsmedel eller som någon skriver handdiskmedel och varmt vatten och köra runt med en stund.

Själv brukar jag tillsätta en så kallad microbiologisk produkt som lever och förökar sig i tanken så länge den får näring (en harmlös bakterie för avlopp som äter fett, äggviteämnen och proteiner).

Detta slår jag i de tre avlopp som vi har i husbilen efter att vi tömt tanken tillsammans med några dl vatten.

//Tommy
 
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: fett i gråvattentank?

Hej Tommy,

Du skriver:
Själv brukar jag tillsätta en så kallad microbiologisk produkt som lever och förökar sig i tanken så länge den får näring (en harmlös bakterie för avlopp som äter fett, äggviteämnen och proteiner).

Har du något exempel på en sådan produkt?

/Lennart
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: fett i gråvattentank?

Ett par droppar handdiskmedel i silen varje dag, gäller även hemma.

Om det är mycket fett och man börjar bearbeta detta kan det bli ännu värre med stenhårda beläggningar som inte går bort alls.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: fett i gråvattentank?

Hej Lennart.

Det kanske inte är så bra att göra reklam här, men jag skickar ett privat meddelande till dig.

//Tommy



I de vanliga Forumen gäller:

Att tipsa om bra produkter och tjänster om man inte själv har något ekonomiskt intresse i varan är helt ok och i enlighet med forumregler.

Det som inte är tillåtet är annonser och reklam för varor eller tjänster när man själv eller någon närstående har intressen i varan.

För special forum gäller:

Företagsforum samt Rabatter o Tips och Annonser finns för de som vill utnyttja dessa.
Där kan egna varor och tjänster säljas o marknadsföras.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: fett i gråvattentank?

Var och en blir salig på sin tro.
För egen del tror jag på maskindiskmedel. De i diskmaskinen ingående komponenterna består i huvudsak av plast och typ 18/8 rostfritt (enkelt och billigt). Men jag har inte kläm på legeringen i nivågivarna som finns i avfallstanken, men jag vet att om de omges av för mycket feta avlagringar funkar det ej.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: fett i gråvattentank?

Produkten som jag syftar på i mitt inlägg nr 6 i den här tråden är en produkt som vi säljer i första hand för professionell användning till rörsystem, fettavskiljare och liknande.

Produkten heter Drain Solution och är en ur miljösynpunkt ofarlig bakteriekultur som motverkar i rätt dosering att fett kan bilda klumpar, den motverkar även dålig lukt genom att den äter äggviteämnen och proteiner, som gärna härsknar och ger dålig lukt i varma miljöer.

Drain Solution som är milt parfymerad, förökar sig och lever på de näringsämnen som finns i systemet.

Företaget som jag jobbar för är Visab (VISAB - Din totalleverantör) men vår affärsidé är egentligen att sälja till slutförbrukare, så därför kan det vara lite marigt att få tag i produkten. Men om intresse finns får jag fundera på hur vi löster detta på bästa sätt.

Hoppas nu att jag inte gjort för mycket reklam, men i så fall brukar webbarna vara vakna.

//Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen