• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare i Frankia.

F

F.d. 53168

Guest
I vår Bürstner har vi en värmeväxlare som fungerar kanon. Ingen gasolåtgång vid körning vintertid men ändå varma element.
Nu kikar vi på en Helintegrerad Frankia på Merca ALKO-chassie där denna saknas (Aldepanna 3010 och "Polarheitsung" finns). Nu påstår man i Tyskland att det inte är möjligt eftermontera en värmeväxlare. Låter underligt tycker jag. Någon som har erfarenhet av detta?
TREVLIG VALBORG!
//Ola
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i Frankia.

Tycker också att det låter underligt, tror mera på att det är för besvärligt för husvagningsfirman :rolleyes:
I våran Bürstner sitter det en värmeväxlare (säkert lika dan som du har/hade) dessutom har jag med säkerhet sett att den finns att köpa för eftermontering med tillbehör och allt, (slang krökar, slang böjar),
Har för mig att det var på Aldes hemsida,

När vi köpte våran beg, Bürstner så ville jag ha fart hållare monterad men säljare (filial chefen) sa att det inte går att eftermontera trots att jag var villig att betala för den:mad:

Nu sitter det farthållare i HB:en som jag själv skickat efter och monterat:yes:
Lennart
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare i Frankia.

I vår Bürstner har vi en värmeväxlare som fungerar kanon. Ingen gasolåtgång vid körning vintertid men ändå varma element.
Nu kikar vi på en Helintegrerad Frankia på Merca ALKO-chassie där denna saknas (Aldepanna 3010 och "Polarheitsung" finns). Nu påstår man i Tyskland att det inte är möjligt eftermontera en värmeväxlare. Låter underligt tycker jag. Någon som har erfarenhet av detta?
TREVLIG VALBORG!
//Ola

Hej
Mercedes har Eberspächer monterad.Den annvänder du när du kör, varmt och gott.
 
F

F.d. 53168

Guest
Sv: Värmeväxlare i Frankia.

Tack för svaren och visat engagemang.
Jag tror Malmqvist i Umeå har gett mig svaret på frågan. Det bör nämnas i sammanhanget att Eberspächer inte har något direkt med värmeväxlare att göra. Det underliga är att säljaren påstår att Frankiafabriken och Mercedes båda påstår att det inte går att montera värmeväxlare. Mina misstankar att det är fel har nu stärkts. Tack för hjälpen. //Ola
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen