• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mandelpotatis!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Har hört mycket om mandelpotatis.

Men vi har aldrig provat.

Skall testa snart, men....

Vad brukar man servera till detta?

Kött, fisk.....

Och framför allt...är det gott?

Smaken är ju som baken, men kunde vara kul att höra med er, vad ni har för erfarenheter.

Ha det gott!
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Till mandelpotatis eller "krokar" som vi också säger äter man allt möjligt, underbart gott, men godast till krokarna är glödstekt sill eller förstås surströming, vi får bjuda dig någon gång när vi träffas, för du äter väl i alla fall glödstekt sill?
:mcride:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Mandelpotatis!

Till mandelpotatis eller "krokar" som vi också säger äter man allt möjligt, underbart gott, men godast till krokarna är glödstekt sill eller förstås surströming, vi får bjuda dig någon gång när vi träffas, för du äter väl i alla fall glödstekt sill?
:mcride:

Hej!

Gödstekt sill har vi aldrig prövat.

Låter gott!

Tackar för inbjudan, skulle vara trevligt att smaka vid tillfälle!

Ha det gott.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Har Ni inte smakat glödstekt sill med mandelpotatis inlindat i tölla då har Ni en riktig smakupplevelse att se fram emot.
:mcride:
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.410
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Mandelpotatis!

Ååå, det är min favorit !! :wub: mmmmm

Man kan äta det till allt!

Jag har det till fiskrätter, kalops eller souvas

Men låt den inte koka, för den går sönder lätt. Jag låter potatisen kokar upp, sedan tar jag bort den från plattan och låter potatisen ligga i vattnet. men kolla så att den inte går sönder, men det blir annars en kanongod potatismos.
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Säger som min man! GLÖDSTEKT SILL!
Smöra ett hårt tunnbröd, messmör, mandelpotatis, glödstekt sill och rödlök. Nu dreglar jag nästan på tangentbordet :mat:
Tror inte det finns nåt som slår den kombinationen i matväg! Staffan föredrar inlindat i mjukt tunnbröd tror inte han upptäckt vitsen med messmör heller.
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Mandelpotatis!

Hej!

Har hört mycket om mandelpotatis.

Men vi har aldrig provat.

Skall testa snart, men....

Vad brukar man servera till detta?

Kött, fisk.....

Och framför allt...är det gott?

Smaken är ju som baken, men kunde vara kul att höra med er, vad ni har för erfarenheter.

Ha det gott!

Passa dig när du kokar potatisen för den spricker och blir bara sörja om man kokar för länge,så här brukar jag göra, koka upp o låt koka i 3 min ta av kastrullen av plattan och låt stå ca 7-10 min. Lycka till med potatisen och tillbehören MVH Bosse
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Mandelpotatis!

Mandelpotatis går utmärkt till sallad , koka den lagom så att det går att tärna den, blanda i den vanliga grönsalladen eller gör en vanlig potatissallad ;;
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Mandelpotatis!

Mandelpotet mos/pure.

Skrell mandelpoteten.
Kok den mør.
Knus den.
Tilsett ca 30%(vektprosent) Godt meierismør. (ca 300gr smør/pr kg skrelt potet).
Spe ut med melk til ønsket konsistens.

Denne smaker fantastisk og kan brukes som tilbehør til all mat.
:mcride:
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Hej
mandelpotatis smakar underbart, med norrländsk blod i ådrorna är vi kanske lite partiska,men, Du kan båsde koka o steka, Personligen gillar jag mandel med stekfläck. På kvällen tar du kokpotatis o en nubbe, bara å ååååk.
Sune
 
F

F.d. 2837

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Jag växte upp på landet i Norrbotten. Matpotatis det var mandel. Alla andra, grispotatis.
Pova själv.
Hälsningar
Gamgubben
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Vill ha tag i mandelpotatis NUU. ska äta surströmming på fredag!! Mums!!
 
H

hianders

Guest
Sv: Mandelpotatis!

Vad avundsjuk jag blir!!! Kanske öppnar vi vår burk som står i kylen nu till helgen. Mandelpotatis finns säkert i någon affär - ut och jaga!!

Smaklig måltid!

fru hianders/Inger
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Mandelpotatis!

Skall Du äta fisk, exv. rökt eller halstrad med mandelpotatis tycker jag att Du definitivt skall ha dopp i kopp till detta. Dopp i kopp - DN.SE
Dopp i kopp är skirat smör med gräslök alt. hackad gul lök där Du doppar den kokta mandelpotatisen. Namnet kommer från det att varje deltagare i måltiden har sin egen kopp med löksmör-blandningen på sin tallrik.
Till surströmming däremot behövs ingen dopp i kopp.
//Kjell
 
Senast ändrad:
Toppen