• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Treveckorssallad

H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Nu har vi gjort vår andra sats med denna sallad. I vår första lade vi till majs också men man kan som sagt komplettera med russin eller nötter eller ananas.

Idag skall vi äta grillad (grilljärn inne!!) bratwurst och en slags coleslaw enligt recept i boken Ferry Food. Kanske kokar jag ett par potatisar t gubben.

Ha en bra helg!

Inger/fru hianders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Treveckorssallad

]Det här måste ni bara testa, supergott. Vi hade det som fredagsmysmat igår.

Ost & baconpaj
4 ägg
1 dl grädde
1,5 dl grädde
1 paket bacon
2 dl cremé fraich
3 dl riven ost, jag tog Västerbotten.
Jag var rädd att det skulle bli för mycket sälta av bacon och osten, men salta pajskalet lite och även lite svartpeppar kan hänga på. Receptet var för 4 port men jag undrar vad dom andra 2 skulle ätit, blev kvar ett litet hörn!

Vispa ägg och 1 dl grädde, häll i smord ugnsform grädda i 225° tills den får fin färg. Stek baconbitar, smält CF i en kastrull, rör i bacon 1,5 dl grädde och
osten. Rör tills osten smällt. Häll i pajskalet och grädda i ugn tills den fått fin färg. Låt pajen vila i ca 15 min och servera med sallad.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

]Det här måste ni bara testa, supergott. Vi hade det som fredagsmysmat igår.

Ost & baconpaj
4 ägg
1 dl grädde
1,5 dl grädde
1 paket bacon
2 dl cremé fraich
3 dl riven ost, jag tog Västerbotten.
Jag var rädd att det skulle bli för mycket sälta av bacon och osten, men salta pajskalet lite och även lite svartpeppar kan hänga på. Receptet var för 4 port men jag undrar vad dom andra 2 skulle ätit, blev kvar ett litet hörn!

Vispa ägg och 1 dl grädde, häll i smord ugnsform grädda i 225° tills den får fin färg. Stek baconbitar, smält CF i en kastrull, rör i bacon 1,5 dl grädde och
osten. Rör tills osten smällt. Häll i pajskalet och grädda i ugn tills den fått fin färg. Låt pajen vila i ca 15 min och servera med sallad.

Det låter jäkligt gott, men jag är rädd för att beach 2011 går åt pepparn då.:twitcy:
 
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Jag brukar också göra en liknande gratäng och har då broccoli i. Man kan ha andra frysta grönsaker också. Jag brukar reda grädden lite med maizena.

Kalorierna i grädden motionerar man bort eller hur? Fettet omvandlas väl till muskler vid rörelser?!!

Inger
:wideeyed:

Jag läste fort men fel! Jag gör en gratäng, inte paj! Men jag skall def prova detta. Min gratäng innehåller bacon i småbitar (stekta), broccoli & blomkål, redd grädde samt riven ost. Treveckorssallad till.
 
Senast redigerad av en moderator:

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

]Det här måste ni bara testa, supergott. Vi hade det som fredagsmysmat igår.

Ost & baconpaj
4 ägg
1 dl grädde
1,5 dl grädde
1 paket bacon
2 dl cremé fraich
3 dl riven ost, jag tog Västerbotten.
Jag var rädd att det skulle bli för mycket sälta av bacon och osten, men salta pajskalet lite och även lite svartpeppar kan hänga på. Receptet var för 4 port men jag undrar vad dom andra 2 skulle ätit, blev kvar ett litet hörn!

Vispa ägg och 1 dl grädde, häll i smord ugnsform grädda i 225° tills den får fin färg. Stek baconbitar, smält CF i en kastrull, rör i bacon 1,5 dl grädde och
osten. Rör tills osten smällt. Häll i pajskalet och grädda i ugn tills den fått fin färg. Låt pajen vila i ca 15 min och servera med sallad.

Tack för maten det var jätte gott
 

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

Tack Inger den här var god. den kommer jag att göra hemma och ta med i HB många gånger i sommar för att äta till grillat kött.
Super :bye::bye: Eva
 
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Visst är den god och ett mycket bra komplement vid måltiden! Vi har nog gjort fyra-fem omgångar sen jag skrev det första mejlet och det blir en ny omgång i helgen.

Ha det
Inger
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

Nu växer det gröna blad ur öronen. Så mycket sallad av olika slag har inmundigats. Gott som attan. Börjar bli orolig för viktminsknngen då jag absolut inte behöver bli lättare. Väger 77 kg och är 176cm lång, men kommer att fortsätta käka massor av olika sallader. Fantastiskt gott.
Trevlig helg
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Bror! Du får äta lite mer fett då, d v s grädde och annat godartat fett! Och potatis då och då. Kul beskrivning hade du!! Men, god sallad är det!

Trevlig helg själv!

Kram
hianders fru/Inger
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

Hej Inger!

Har gjort 3-veckorssallad fem gånger nu, sedan Du första gången la ut receptet.
Har provat de varianter som har presenterats .Har fastnat för att orginalreceptet passar mej bra.De andra var åxå goda. Ibland tycker Sivan å ja att om man värmer salladen i mickron lite så blir det ännu godare i vissa sammanhang.
Jag vill åxå delge ett recept som Jag lärde mej att Älska i marseille 1978. Obs- Jag har försvenskat receptet lite där för att det är svårt att få tag i vissa ingridienser i orginalreceptet här i sverige

Choucroute. surkål på franska


1brk. surkål ca.800 gram
2 kryddstarka korvar.Skurna i slantar
Kasslerskivor
rökt fläsk i tärningar obs. om fläsket är fett skär inte bort det feta förrän Du äter
fettet sätter god smak till surkålen.
vitlök
enbär
pepparkorn
vitt vin
Äppelskivor
gul lök skivad
Fransoserna använder gåsfett som smakbärare
fläsklägg

Man kan egentligen variera ingridienserna i det oändliga efter smak.
Själv tycker jag att kummin är väldigt gott till surkål.

Ja brukar starta med lite olivolja i en gryta
i med surkålen
1tsk kummin
lite vin vitt vin torrt
korvslantarna
kasslerskivorna
äppelskivorna
vitlöksklyftorna

några enbär om ja känner för de
låt detta sjuda i 20-30min.


servera med kokt potatis
senap jag föredrar osötad Dijon eller eller tysk beroende av vad jag har smaksatt surkålen med
ättiksgurka passar åxå till ibland

Ps. jag gör ofta min surkål själv.
Då gäller lite andra Förutsättningar.Ds.

Hälsningar till Hasse å Grabbarna från:) SivoLasse
 
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Tack Lasse - duktigt!!!!
En smaksättning som kanske kan vara något är jordnötter (som inte är en nöt utan en baljväxt) och russin.

Kram och ha en trevlig helg!

Inger & Hasse
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Treveckorssallad

Nu har jag hittat på en ny fredagsmyspaj!
5 ägg
1 dl grädde
Salt, peppar
Vispa ihop, häll i en smord form och grädda i 225 gr tills den fått fin färg.
Gör under tiden den gräddas 1 TJOCK stuvning på smör, mjöl och grädde.
Där höftar jag måtten, ca 3 dl grädde blir lagom, ni får testa Er fram där!
Rör i en burk ABBAS räkstuvning, salta peppra efter behag.
Häll i "pajskalet" dutta ner en burk inlagda räkor, brukar klämma ner dom i stuvningen, täck allt med tomatskivor och riven ost.
Grädda tills osten smält och fått fin färg. Servera med en sallad och ett gott vin! Mjöl och vin tillhör inte LCHF kosten men si det struntar jag i, det ska vara gött å leva också! Vet inte vad jag ska ersätta mjölet med i en sås eller redning. Jag bakade nåt slags bröd med pofiber och det blev vedervärdigt!
:mat:
 
Toppen