• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vevhus förvärmning

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Kom just hem ifrån min första vintercamping i Tandådalen med min nyinköpta Homecar 2007 Fiat 130hk.
På vägen upp var det kallt som f...n, i Vansbro tändes oljelampan, som tur var 500 m till samhället, stängde av direkt,
fyllde med den ca halvliter olja jag hade. lampan slocknade åkte 500 m till macken. Macken stängd. fick sova över på plats.
Ringde Falck assistans ( vågade inte fortsätta utan att förstå vad felet var). Blev bogserad till Fiat verkstaden i Orsa.
Där konstaterade man att jag inte hade någon Förvärmning till vevhusventilation. Då tänker man vad har hänt med motorn nu?
Verkstaden i Orsa tinade upp bilen fyllde upp med mer olja, provstartade. Det lät bra. Har du tur så har vi en sån där förvärmnings slang hemma.
Vilka grabbar i hyllorna hittade man en sådan, monterade, bytte olja och filter, Vi kunde åka vidare.
Vilken service av Fiat i Orsa. Vilka grabbar.

Det man funderar på är om det nu kommer att dyka upp följdfel av denna händelse. Någon som har erfarenhet ?:wideeyed:
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Vill bara häkta på med lite (läs mycket) beröm till den nämnda verkstaden i Orsa. I somras lfick vi problem med elen i bilen när vi var i Mora. Jag blev hänvisad till Fiat i Orsa, men väl där var det semesterstängt. Fast på plats fanns ägaren, en stackars stressad man som egentligen skulle tagit semester, men måste se till att fixa en bil som han lovat åtgärda innan dess. Trots detta tog han sig tid med att undersöka vår bil och konstaterade att generatorn lagt av. Han ringde då till en bilelektrisk firma i Mora som tog sig an vår bil på ett utmärkt sätt, så att vi efter en övernattning på plats (de hade ingen generator i lager utan fick beställa en från Örebro) kunde åka där i från med en fungerande bil.

Staffan
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Samma sak hände oss med personbilsdiesel, uppvärmning inomhus snabb 180 graders
sväng söder ut.
Är ej ägare längre men jag vet att denna bil rullar fortfarande bör ha gått över 30 000 mil
så det är säkert ingen fara med motorn ( Vi körde tills den stannade :cool: )
Vad man undrar med din bil är varför fanns inte förvärmning redan monterat ?

P-zon
 

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Se till att du byter till denna slang. Den kostar inte många kronor.
Kanske inget problem om du bara kör på sommaren.
ha det bra
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: vevhus förvärmning

Nu skall vi se, förvärmning på vevhus hur fungerar det? Är det något som går att montera i efterhand? Behöver alla dieslar detta som skall köras på vintern? Jag har en hobby 595 2,8l turbodiesel med dubbelbotten åsså som jag vart lite nyfiken att åka till fjällen i framöver kanske under nästa vinter och testa på vintercamping, men det kanske inte är så smart då? Vad säger ni?
 

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

brukar finnas en skandinavisk edition på dieslar har jag förstått, kolla med en aukturiserad verkstad. det kan bli riktigt dyrt med ett motor ras. på min Fiat 2007 var det förberett bara att sätta dit rätt slang med (elektrisk) uppvärmning tror jag.
Om det är - 15 eller mer rekommenderade man mig att lägga en kupe värmare i motorhuven ca 1 timme innan uppstart så hjälper det också.
 
Senast ändrad:

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

El uppvärmd vevhusventilation är det inga problem med att få eftermonterad gratis.

I varje fall gäller detta för 250 karossen med 130 hk motorn.

Fiat står för kostnaden som en "Recall". Kostade mej bara resan till verkstad och 10 min väntan. Snabbt monterat av montören.

Melle
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: vevhus förvärmning

brukar finnas en skandinavisk edition på dieslar har jag förstått, kolla med en aukturiserad verkstad. det kan bli riktigt dyrt med ett motor ras. på min Fiat 2007 var det förberett bara att sätta dit rätt slang med (elektrisk) uppvärmning tror jag.
Om det är - 15 eller mer rekommenderade man mig att lägga en kupe värmare i motorhuven ca 1 timme innan uppstart så hjälper det också.


Ok då skall jag kolla upp om har har det på min bil. Annars skall det monteras om det är möjligt. Annars får jag ju som sagt köra på en kupevärmare:) Men känns dock som vevhusventilation är att föredra om man stannar nånstanns påväg till fjällen å måste värma upp vevhuset igen:)

Min Hobby 595 är ju av årsm: 2000 men det är kanske möjligt eftermontera på dem med, hur gör alla som har äldre bilar om dem vintercampar?:)
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest
Sv: vevhus förvärmning

Jag fick monteringen av uppvärmd vevhusventilation på min Bürstner betald av Bürstner/Fiat Tyskland, efter en frysning förra vintern.
Den lokala Fiatverkstan skickade fakturan direkt via Bürstner Sverige.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: vevhus förvärmning

Hej, man kan i förebyggande syfte plocka bort slangen och ev filter till vevhusventilationen varje höst och tvätta ur dem med lacknafta och blåsa torrt och rent så man får bort vatten, vattenskadad olja och "klegg" som ligger där så det inte finns något som kan frysa och täppa till, och borde då klara vintern. Det skadar faktiskt inte att göra rent vevhusventilationen ibland på alla bilar innan oljestickan börjar att hoppa p.g.av övertryck i motorn.

M.v.h. JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Tråkigt att se en ny tråd i detta ämne igen. Det fanns en liknande förra vintern där det också gått galet för någon som inte hade en fiat som klarade vårt vinterklimat.
Man kan tycka att de firmor som importerar bilar borde ha gjort de ombyggnader som behövs för att bilarna skall fungera i scandinavien men så är tydligen inte fallet alltid.
Här gäller tydligen att nogrant besiktiga att allt är gjort innan man köper bilen och inte lita på säljaren. ett besök för inspektion och ev ombyggnad på en av de tydligen bra verkstäder som finns verkar vara vad som behövs vid köp av bilar med detta draghuvud.:swoon:
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Vi har best. en Dethleff Magic White Edition 2011, har dock ej fått den lev. Bilen är med den " stora motorn ", är det någon som vet om det är standard på dessa biler med vevhus förvärmning?
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: vevhus förvärmning

Hur är det med andra märken som Renault och Ford, behöver de också denna förvärmning till vevhusventilationen?
 

tommyobritt

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Hej jag har en 08 som det inte var monterad på ,köpte en för ca 1200,00kr och monterade själv.Inget som Fiat stog för.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

På vår Dethleffs -08, fick vi värmare till vevhusventilationen gratis ditsatt på motorn. Men att beakta frös vår motor ändå förra vintern. Så det hjälper inte bara med det utan täck motorn eller motorvärmare, som dock inte hjälper om jag inte har ström.
 
J

Jarn

Guest
Sv: vevhus förvärmning

På min förrförra bil som var en -07 där fanns ingen.
I samband med ett servicebesök på Fiat verkstaden, bad jag dem sätta dit en.
De frågade då om jag använde bilen på vintern. Svarade nej.

Då rekommenderade teknikern mig att inte montera dit någon. Han sa att det på dessa modellerna var mycket fel på bl.a. elanslutningarna och att dessa orsakade div. motorproblem och att gula motorstörningslampan tändes.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

På vår Dethleffs -08, fick vi värmare till vevhusventilationen gratis ditsatt på motorn. Men att beakta frös vår motor ändå förra vintern. Så det hjälper inte bara med det utan täck motorn eller motorvärmare, som dock inte hjälper om jag inte har ström.
Om Fiats åtgärder med scandinavien anpassning inte hjälper borde det vara ett klart fall för reklamation. Många sålda bilar är ju under två år gamla och då blir det svårt att krypa ur för tillverkaren. Det kan vara något för alla "nöjda" fiatägare att driva ihop kanske.:(
Det kan också vara något att fundera över nästa gång man byter bil. Det finns ju flera leverantörer av draghuvud på husbilar.
 

Tom o Cina

HBK Medlem
Inlägg
189
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Om Fiats åtgärder med scandinavien anpassning inte hjälper borde det vara ett klart fall för reklamation. Många sålda bilar är ju under två år gamla och då blir det svårt att krypa ur för tillverkaren. Det kan vara något för alla "nöjda" fiatägare att driva ihop kanske.:(
Det kan också vara något att fundera över nästa gång man byter bil. Det finns ju flera leverantörer av draghuvud på husbilar.
Vi har lärt oss av våra erfarenheter, det blir iaf inte en 2,3l med kamrem. Helst inte Fiat alls men tyvärr är det pengarna som styr vad man har tillgång till att köpa. Härom helgen ställde vi frågan till ägaren av Husvagn o fritid i Kalmar han var inte ens intresserad av att lyssna. Läs gärna våra tidigare in lägg här på klubben.
 
Toppen