• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

F

F.d. 2621

Guest
Ämnet har nog behandlats tidigare, men jag hittar inte de goda råd jag söker.

Jag har själv en Fiat-baserad bil med 3 l-motorn och årsmodell -07. Den har gått totalt 1800 mil resp 55o mil sedan senaste servicen inkl olje- och filterbytet på en Fiatverkstad i mars -09.

När man ställer frågan "bör man göra sådan årlig service varje år?", så svarar såväl husbilsleverantören som Fiatverkstaden och en del andra husbilsägare att, jo, det är nog lämpligt, bra att få det infört i servicehäftet om du ska sälja bilen någon gång och samtidigt får du höra om det varit några recalls osv osv. Är det bra råd???

En årlig service enligt ovanstående kostar minst 3.500 kr med den där superoljan a´ 130.- litern för 8 l + oljefiltret. Men, då har verkstaden ju också smörjt gångjärnen på bilen och fyllt på sprit i vindrutespolningen och en del andra smågrejor, som varje normal husbilsägare gör själv som rena standardåtgärder.

Enligt bilens servicehäfte rekommenderas oljebyte var 4.000:e mil, men det gäller väl då motorn / bilen används som transportfordon i daglig tjänst, gissar jag. Men en husbil då, som av de flesta används mindre än 1000 mil under sommarmånaderna?

Den där dyra "superoljan", vad klarar den, står den och surnar eller förstörs i sina fina egenskaper under vinterns avställning? Måste man verkligen byta den efter 550 mils körning och fem månaders vintervila? Den frågan vore ju fint att få svar på från dom, som verkligen vet.

Till slut en fråga till dem, som byter olja och filter själva: hur gör ni, är det svårt?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Liknande resonemang förs bland motorbåtsfolket.
Tror de flesta är där överens om att byta olja/service görs varje höst - innan ekipget ställs undan för vintern. Oavsett antal "mil/körtimmar".
Jag gör service på Plåtisen varje höst - om det skulle vara nåt "fel" så upptäcks det då innan vinterförvaringen.
Jag sover lugnare på vintern med en nyservad Plåtis som väntar på mig. :)
 

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Har en Fiat årsmodell -09 köpt i Tyskland.
I serviceboken finns inget som säger att man ska byta olja årligen,
utan endast efter miltal.
Tydligen har Fiat Tyskland andra regler än Fiat Sverige.
Något märkligt kan tyckas, frågade min Fiatverkstad hur man ska göra
med tanke på garanti, men dom visste inte vad som gäller.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Hej !
det är ju inte särskilt svårt att byta oljan själv. Lossa pluggen i botten på sumpen (oljetråget) på min fiat 2.8 är det en insexnyckel storlek 12 som jag har som hylsa, att sätta på spärrnyckeln)
Pluggarna sitter inte speciellt hårt åt ,lossa pluggen och mellan pluggen och sumpen sitter det en kopparbricka...Den bör man byta för den är en av bitarna i jobbet för att det skall bli tätt..

skruva loss påfyllningslocket så rinner oljan ur lättare (det är en fördel att motorn har körts lite innan arbetet påbörjas den rinner då ur lättare)
skruva tillbaka pluggen dra åt lagom ..man kan använda sig av en momentnyckel om man är osäker hur hårt man kan dra (momentet kan stå i instuktionsboken som följde med bilen)

Lossa oljefiltret med en avdragare eller är du hård i nyperna så får man loss det ändå
På det nya oljefiltret så sitter det en o-ring på anläggningsytan mot motorn, stryk lite olja på den.Så att den inte kärvar när du drar åt det nya filtret med händerna.(Torka av ytan på motorn där filtret skall täta med en ren trasa) för renhet runt motorn är a och o när man skall hålla koll på läckage ..Motorn mår alltid bäst av ny olja då den skall stå still ett tag för det bildas mycket skadliga ämnen i oljor som har körts ett tag

Soliga hälsningar Håkan
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

kan ej svara vilket som är rätt, eller bör göras, men skall jag gå efter mil, så kanske det tar 4-5år innan, första olje service, så jag byter olja o filter o bränslefilter till våren,, det känns bättre så, mvh håkan
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

jaha det kan fråga sig,har man en ny bil kan det kanske behövas men annars är det tveksamt, apropå det, bytte jag på min när vi köpte den hade då gått 1200mil , när jag hämtade ut den så noterade jag att oljan kostade 120kr/L bad om uppgift på sort o kvalitet med tanke på ev påfyllning ,fick det och upplysning att det fanns i butiken så jag gick dit hittade 1L för 120kr men vid sidan om stod 5 L för395kr (ord priso samma sort)hade ett långt samtal med verkst ch, ingen respons,och då ska man tänka på att dom köper 100L fat vad kostar det då ?? ocker kallar jag det,
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Mycket bra fråga lika måna åsikter som svar säkert som vanligt. Men får anses helt onödigt från min sida, där jag gör det varannat år, att jämföra med båtfolket kan inte göras eftersom dom går i vatten som strömmar igenom motorn och dessutom ev. salt sådant. Har renoverat motorer som bytt varannat år och har aldrig sett några förändringar i ramlager eller överall och oljekanaler, men tänk på att använd god kvalitet på oljan däremot och den viskositet som föreskrivs av tillverkaren.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det där med att byta olja varje år oavsett hur mycket bilen gått har hängt kvar sedan dieseloljan (och bensinen) var svavelhaltig. Då kunde det bildas svavelsyra (H2SO4) av svavlet (S) och kondensvatten (H2O). Detta frätte på lager mm.
Att låta en motor stå still i ett halvår med svavelsyra i oljan var inte bra.
Moderna oljor, speciellt syntetolja, är mycket stabilare än gamla oljor och behöver inte bytas så ofta.
Oljans förmåga att smörja försvinner inte. Oljan byts för att den blivit förorenad och att diverse tillsatser försvinner med tiden och körda mil.
Sedan skall man ha klart för sig att det där med service och att byta olja är marknadsanpassat.
Beroende på land så undersöker man hur ofta man kan "lura" in kunden för service.
En bil som har ett visst serviceintervall i Sverige kan ofta ha ett mycket längre serviceintervall i exempelvis USA där kunderna har "mer skinn på näsan" än i Sverige, och där långa serviceintervall är ett konkurrensmedel.

Jag skulle aldrig byta olja efter 500 mil och efter ett halvår.
Däremot är det bra om man kan starta motorn och låta den bli riktigt varm en gång i månaden så ev kondens försvinner. Samtidigt får packboxar mm smörjning så att rost inte kan få grepp på axlar od.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Wizard, det där var precis det jag ville höra, vad jag vill tro på och kommer att hålla mig till! F-n ta den, som försöker krångla till något enkelt med komplicerande annan visdom ! ! ! Det har man inte råd med i dagens läge.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

jaha det kan fråga sig,har man en ny bil kan det kanske behövas men annars är det tveksamt, apropå det, bytte jag på min när vi köpte den hade då gått 1200mil , när jag hämtade ut den så noterade jag att oljan kostade 120kr/L bad om uppgift på sort o kvalitet med tanke på ev påfyllning ,fick det och upplysning att det fanns i butiken så jag gick dit hittade 1L för 120kr men vid sidan om stod 5 L för395kr (ord priso samma sort)hade ett långt samtal med verkst ch, ingen respons,och då ska man tänka på att dom köper 100L fat vad kostar det då ?? ocker kallar jag det,

Hej.
Tyvärr gör nog de flesta verkstäder på detta vis. De tar betalt för "literpriset" på oljan. Många köper oljan på "bulk" vilket innebär att ett transportfordon kommer då och då fyller på en stor plasttank. Den oljan kostar då i storleksordningen 20 kr/liter om det är helsyntetisk olja, halvsyntetoljan ligger på ca 15 kr/lit.

Ett rejält påslag för att förbättra lönsamheten. Så byt oljan själv eller gör som jag, ta med egen olja till verkstaden, inte populärt men eftersom jag vet varför så bryr jag mig inte.... /Roy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det är säkert inte helt nödvändigt med oljebyte varje år. Oljan är stabil i sig.
När den körs bildas dock föroreningar som vid längre stillastående troligen sjunker ned på botten i tråget. Vi har också ett växlade klimat där det säkert också bildas kondens inne i motorn och vatten smörjer ju inte så bra. Våra bilar är ofta ganska dyra och vi vill att de skall hålla länge. En husbil kostar normalt ganska mycket varje år så att ta ett kanske onödigt oljebyte gör jag varje höst för att då känner jag att jag gjort vad jag kan. Är kanske lättlurad men sinnesfriden har ju också ett värde.:)
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

SVAR till Bananen!!!!just det gjorde jag andra gången, men köpte dumt nog i deras butik 5 L dunkar
hitta senare samma olja på en stor ICAMaxi butik ännu billigare!!!!
men som du sa det var inte poppis m,egen olja ,det är väl smidigare att bara stoppa slangen i motorn direkt ,Fick i allafall tillbaks det som blev över,,
 
Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Har också 3L-motorn. Byter olja efter 1000 mil och oljefilter! Vill att det ska gå lätt, och att den ska hålla länge, dessutom får JAG en wiskey, när jobbet är klart!
Efter 3000 mil var det dax fär alla andra filter, rekomenderas för dessa var ordendligt skitiga! Särskilt det sk pollen-filtret! Svart blöt massa! Jag kör ca 3000 mil om året, året runt!
Fredrik
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Det finns två typer husbilsservice, dels avseende drivline & chassie och dels bodelsservice;

1) Utförs av drivline-/chassietillverkaren (ex har själv en Fiat 160 multijet/AL-KO);
à Där används ex syntetoljor som är dyrare och som ger en del tänkta ”fördelar”, t.ex;
# Längre bytesintervall = ger totalt lägre kostnad för olja, om det nu kan utnyttjas
# Mindre inre slitage i motor, renare oljefilter och bättre förutsättningar för ett långt motorliv.
# Lägre bränsleförbrukning, därmed bättre driftsekonomi.
# Kallstarter underlättas, tack vare lägre inre friktion i motorn
# Motorns oljefriktionsförluster minskar, gäller för alla rörliga delar i motorn
# Om motorn står still länge, så förblir oljefilmen bättre ”utsmetad” på ex cylinderväggar, mm

Det är ingen slump eller lättja från motorutvecklare att denna oljetyp används i motorn! Oljor uttestas ytterst noga av de flesta tillverkare för resp motor! Man jagar ”friktionsförluster” utmed hela kraftöverföringen = från drivmedel till vägbana! Bättre fungerande oljor är ett medel för att minska motorns ”inre” friktion i strävan att förbättra den ”totala” bränsleeffektiviteten för drivlinan - dvs ytterst för den kompletta bilen!

Oklart är varför husbilar, som antalsmässigt utgör en stor grupp av fordon, inte har en för sitt ändamål uttestat/utprovat serviceschema vad avser ex årliga körsträckor. HB har en annorlunda användarprofil än ”basfordonen” (= distr bilar Det borde vara ”påbyggarnas bord” att minska servicekostnader för kompletta HB! Nu vidareförs aningslöst det ”man” beställt från ex Fiat = normal service för distributionsfordon!

2) Bodelsservice hos påbyggaren, har själv ex en Bürstner -10 med all vanlig utrustning;
# Enligt erhållen Bürstnerinfo, så kostar bodelsservice ”enl deras programm(?)” ca 2.000 Sek.
# Egna slutsatser, verkar lämpligt att göra vid behov om problem uppstått, alt ex var 3:je år(?)! I varje fall lämpligt att göra en komplett service, innan påbyggarens garanti löper ut (ex Bütstner har 5 års bodels-/fabriksgaranti from 2010 års modeller)!

Ja det blev långt men jag har ändå enbart ”snuddat” vid den outvecklade serviceproblematiken för HB som tyvärr leder till vissa oklarheter vad som är rätt för oss som "ekonomiska" husbilsägare!
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

USA kör man med många oljebyten FORD var först som kom med 7500 miles (1200 mil )eller 1 år annars kör dom flesta märken 3000 miles (500 mil) eller 3 månader . Nu för tiden börjar bilarna själva bestämma olje byten efter körsätt .
Men personligen skulle jag ge mer för en bil som skötts lite extra noga .

Har haft husbil i 2 år och kört nästan 3000 mil med och det tycker jag är för lite så nu blir det Europa i sommar så jag får lite mil på den .
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Gokväll

Undrar vad som händer om man får ett motor/drivlinehaveri och vill utnyttja sin maskinskadeförsäkring och inte kan påvisa att bilen är servad enl fabrikantens direktiv?

Tror personligen att det i ett sånt läge är väl använda pengar, försäkringsbolag är ju inte direkt kända för att va speciellt generösa om dom på nåt sätt kan komma undan.

Kan hålla med om att körsträckan kan verka kort mellan bytena på husbilar med relativt låga miltal, men fabrikanten har ju faktiskt bara satt MAX miltal och MAX tid mellan intervallerna, (som jämförelse, bara för att det står 110km på hastighetsskyltarna så MÅSTE man ju inte åka i den hast, eller hur)

Man kan ju även ta en diskusion med verkstan om vad som verkligen behöver bytas med anl av låga miltal (luftfilter,bränslefilter,kupefilter etc), gjorde så själv vid första serv när bilen bara gått 700 mil efter 12 mån, verkst gjorde då bedömningen att man inte behövde byta luft-bränsle och kupefilter, utan detta gjordes på 2 års servicen då bilen nu gått ca 3000 mil.

Visst kostar servicen en del pengar ,men kan ju ändå va en vettig investering med tanke på vad jag skrev inledningsvis i detta inlägg.

Ha de gott

Claes 105
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Årlig service/ nödvändigt / onödigt ???

Svar till Dorishult Det var en väldigt tillspetsad jämförelse!! läs Livsmedelslagen;;
 
Senast ändrad:
Toppen