• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Treveckorssallad

H

hianders

Guest
Jag har gjort denna för många år sen och googlade nu för att hitta receptet eftersom min papperskopia försvunnit!! Tänk vad man kan hitta på Google!!

TREVECKORSSALLAD

1 halvt vitkålshuvd, strimlat
4 morötter, grovrivna
1 röd och 1 grön paprika, finhackade
1 purjolök, strimlad

Lag (skall kokas och svalna):

1 dl olja (raps, solros el oliv)
1 dl äppelcidervinäger
0,5 dl strösocker

Blanda det grovrivna och slå på lagen. Den går att äta direkt men blir faktiskt lite godare om den får stå i kylen några dagar. Den håller sig i tre veckor men brukar ta slut långt innan.

För er som tittar lite på GI- och LCHF-dieterna så har någon föreslagit att skippa pasta och potatis och istället ta denna sallad. Värt att prova!

fru hianders/Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Ett litet tillägg.

Jag vill minnas att jag sett och smakat denna sallad med russin i och/eller krossad ananas. Jag vet också att det finns recept med olika proportioner ex vitkålen contra morötterna än vad jag har skrivit. Det gäller att prova sig fram. Börja med basen och lägg isåfall till russin eller ananas efteråt och se hur det smakar.

Lycka till!

fru hianders/Inger
:yes:
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Treveckorssallad

Hej Hianders,

Jag tog en kopia av den här salladen på en gång när jag såg receptet.

För en 15 år sedan fick jag receptet av en arbetskamrat med det försvann i flytten till Holland -97.

Den är föresten perfekt till bl.a Italienska rätter inkl. pizza. Så nu blir det pizza i helgen.

Tack! :wub:
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Treveckorssallad

Hej!
Jag gjorde en sallad igår, som innehöll.. Coolslawtyp

9 dl vit o rödkål (eller bara vitkål) Riv eller skär fint.
1/2 rödlök
1/2 dl majonäs (fetthalt spelar ingen roll)
1 dl creme fraiche
salt o peppar.

Sen kan man givetvis blanda den med vad man vill.
Bra till lunch med tonfisk, eller skinka.

Ingela
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Treveckorssallad

Jag "lever" på Coleslaw - ingår som bas i min GI diet. Har ätit Coleslaw i stället för bröd till frukost och lunch i 4 år nu. Funkar suveränt - är diabetiker men har numera normala sockervärden.
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Treveckorssallad

Jag äter enligt LCHF modellen. Inga lättprodukter, pasta, potatis, ris och bröd är borta i min kost. Det jag saknar mest är BRÖD, ack så gott det doftar när man passerar bake off hyllan i butiken.
Finns ett bra forum Kolhydrater i Focus för Er som är intresserade.
Lev väl, lev fett!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

om jag har fattat rätt, så kan man ha sallad istället för ex potatis till ex kyckling eller kött,
det låter som ett bra bantarrecept . jag måste tänka om för min övervikt mvh håkan
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Treveckorssallad

Helt rätt och glöm inte såsen till med GRÄDDE eller bea osv. Finns bra kokböcker i LCHF kost. :mat:

Bara för att förtydliga - glöm inte att äta såsen med grädde etc. LCHF förespråkar fett i stället för kolhydrater.

Har en släkting som äter enligt Annica Dahlqvists LCHF diet - han går ner i vikt och förbättrar konttinuerligt sina sockervärden.
 
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Jag tittar lite på GI och lite på LCHF. För vikten! Men, jag tänker inte bli asket åt något håll! Tror att motionen måste till vilken diet man än väljer.

En fråga till er som "slaviskt" följer de olika dieterna: Vad äter man till ex vis sill, surströmming, isterband m m. Potatis (jag vet att dessa har snabba kolhydrater!) är man ju "dessvärre" uppväxt med och finns i husmanskosten.

Svårt att tänka om!

Ha i alla fall en trevlig lördagskväll - nu blir det tacos!!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Treveckorssallad

Följer inte något slaviskt - men äter inte potatis, bröd eller pasta dagligdax. Någon gång i veckan är helt OK. När vi är bortbjudna äter och dricker vi allt som bjuds utan tvekan eller dåligt samvete. Det handlar om att ändra vanor - inte om att "banta".

Kollar på kolhydratinnehållet när vi köper t.ex. bröd. Finns bröd som inte är så belastande kolhydratmässigt sett. Jag har oxå slutat dricka öl till vardags (ungefär lika med flytande bröd ur kolydratsynpunkt sett) - kanske det som var svårast att avstå från.

Fett är helt OK och förmodligen ganska nyttigt - under förutsättning att man inte kombinerar fet mat med kolhydrater. Får kroppen inga kolhydrater bränner den fett istället för att få energi. Först förbränns ev. alkohol därefter alla kolhydrater innan kroppen börjar förbränna fett. (Vi har dock inte slutat dricka vin till maten - man måste ju leva oxå!)
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Treveckorssallad

Jag följer inte LCHF slaviskt, men när jag lyssnar på min kropp så mår den mycket bättre med den maten. Självklart ska jag äta både surströmming och glödstekt sill med mandelpotatis och mjukt tunnbröd. Men vet att jag blir svullen i magen och ev. Illamående av det.
Vin avstår jag inte heller från. Men när man har ramlat av hästen en gång är det bara att kliva upp igen:)
Motion ska man naturligtvis också ha.
Det kluriga med den här kosten är att man bygger muskler UTAN styrketräning. Tillbringade mycket tid på gymet för nåt år sen och mina muskler börjar kännas som då jag tränade. Häftigt va? Därför ska man INTE väga sig utan mäta istället. Muskler väger ju mer än fett.
Ooooops det blev lite långt det här!
Ha det gott!
 
H

hianders

Guest
Sv: Treveckorssallad

Idag blir det en broccoli och bacongratäng med redd vispgrädde och gratängost tillsammans med treveckorssalladen. Potatisen får gubben äta. (Recept från en norsk kompis som har gått ned mycket i vikt men också använt Ketolyse-metoden i tillägg. Den finns väl bara i Norge?!! Massa mineraler och vitaminer som skulle ätas varje dag.)

Vore kul om vi kunde tipsa varandra med lite GI/LCHF recept här tycker jag. Även om det finns kokböcker (vi har några st) så är det bra om någon har provat på recept innan. Häromveckan var det ju en bilaga med Expressen med 118 GI-recept.

Nu ger vi järnet!! Minst 5 kg ned till sommaren!!!

fru hianders/Inger
:yes:
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Treveckorssallad

Helt rätt, vi måste hänga på nu om vi ska hinna med beach-11 :)
Skämt å sido, det ypperliga forumet Kolhydrater i Focus har en massa recept och råd.
Jag har även lagt in en app i min Iphone LCHF-Menyn med recept.
Klämde i med en till app som heter LCHF-guiden. Man scannar varukoden och vips har man svar på om det är bra eller inte ur LCHF vinkel. Finns också recept där. Snart kommer folk att springa och fota sina varor i butiken, perfekt hjälpmedel. Nej nu hinner jag inte skriva mer, ska scanna mitt kylskåp :bye:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Treveckorssallad

Hej!

Jag gjorde i ordning en bunke förra veckan. Den tog slut på 4 dagar. Jättegott.
Nu har jag gjort en coolslaw istället. Måste ju prova det också.

Detta funkar helt perfekt istället för potatis, ris och pasta.

Stort tack för alla fina tips
 
Toppen