• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra Mat, Dålig Mat.

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Allt som vi plöjer ner i vår jord landar såsmåningom i våra kroppar.

När vi sätter oss vid bordet idag för att äta brukar vi önska varandra
"god aptit"

istället borde vi kanske säga
" lycka till"

ty, vad är det egentligen vi stoppar i oss?

Dagens matindustri är mycket stor och en kraftig maktfaktor.
Ta bara det här med våra äpplen.
"Förr" hade vi ett hundratal äppelsorter att välja på, men idag ?
kan vi räkna dem på ena handen.

Skulle vi leva som alla gör i USA idag, räcker inte vår planet till, utan vi fick ha
6 sådana planeter!
Skulle tillväxtfaktorn vara 2% fram till 2050, räcker inte 6 eller 10 planeter,
utan 30 st som jorden. Vilken politiker talar om detta?

Det är alltså inte bara surströmmingen det är fel på, utan mången annan föda också.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Visst har du rätt i det. Men vad har det på Husbilsforum att göra? Vi skall nog inte köra runt i Husbilar eller andra bilar heller + mycket mycket annat.
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

eftersom disskutionen berörde detta ämnet i en annan tråd valde jag att öppna denne, mest pga att ej att störa den positiva andan i den tråden.
Varken mer eller mindre.

mvh
Fincan

"alla lever vi under samma himmel men har olika horisonter"
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Nej, det är inte politik. Jag tycker visst man kan diskutera matens innehåll. T.ex. varför envisas man med att skriva svart text mot röd eller blå botten, med pyttesmå bokstäver, eller varför måste man ha alla dessa tillsatser för att smaken ska blir "rätt". Själv far jag illa av smakförstärkare E621 (natriumglutamat).
Jag håller med rubriken om "dålig mat"
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Håller fullständigt med dig Esbjörn, man måste ju ha förstoringsglas om man ska kunna läsa innehållsförteckningen. Och Glutamat är vidrigt liksom Aspartam. jag känner direkt när det är Aspartam i nåt livsmedel.
Jag köper bara Krav-märkt, då vet jag att det inte innehåller några konstiga tillsatser. Dessutom köper jag nästan uteslutande råvaror och inga hel eller halvfabrikat. Lagar maten själv för då vet jag vad det är i...:rolleyes:

Kanske bara är tur, inte vet jag, men vi är i stort sett aldrig sjuka i vår familj, barnen riskerar ju att bli förkylda och magsjuka eftersom de kan bli smittade på dagis, men de har klarat sig bra. Sonen har endast varit hemma från dagis tre dar under 2010, dottern inte en enda..
Kanske kombinationen bo på landet, vara mycket utomhus, ha lite djur och äta Krav-märkt är en lyckad lösning?;)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Det är ju faktiskt politik. Tina

Tina.
Politik, vad är politik?
Allting, ingenting, eller något mitt emellan?
Är golf, segling och motorsport politik?
Nej ! men du kan färgsätta allt, övertala och manipulera folk ut i fingerspetsarna.
Men ändå, maten måste ju tillhöra det allra fundamentala som vi människor behöver. Ren ,frisk mat, utan dioxiner och andra tillsatser, det är vad människan behöver och skall ge akt på. Och (jag vet, ..och) när vi nu under 2011 passerar 7 milliarder här på jorden är det ännu mer viktigt att fundera på vår gemensamma miljö. Och göra ngt åt det!
Men inte är det politik, att veta vad som är rätt eller fel med vår miljö.
Vi märker ju dagligen själv vad som är galet, eller hur?

Jag brukar tänka,eller också säga; det kommer att vara guld värt en dag, att ha en liten stuga uppe i "norr" där både vatten och luften och ytorna, fortfarande är rena.(ok! generellt)
Och slippa alla plåtkaravaner till och från storstäderna, med dess infarkter.

mvh
Fincan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Sen är det viktigt att känna till skillnaderna på de olika ekologiska märkningarna.
KRAV-märket är Sveriges mest kända symbol för ekologiskt producerad mat. När KRAV-märket sitter på ett livsmedel visar det att produktionen har skett på ett miljövänligt och etiskt vis. Det innebär en växtodling utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. En växtodling som skonar våra vattendrag från onaturliga kemikalier och som befriar bönder i fattiga länder från farliga bekämpningsmedel. Det innebär också en djurhållning som är anpassad efter djurens naturliga behov och en livsmedelsförädling utan konstgjorda tillsatser.

KRAV drivs i formen av en ekonomisk förening med 26 rikstäckande medlemsorganisationer. KRAV betyder Kontrollföreningen för alternativ odling.
KRAV har de strängaste reglerna för att få ett livsmedel Krav-certifierat. Det finns alltså fler ekologiska märkningar, EU-blomman är en sådan märkning. Men EU-blommans certifiering innebär inte alls lika höga krav på miniminivåer av bekämpningsmedelsrester, djurhållning och syntetiska tillsatser som vad KRAV har. EU-blomman är alltså ett steg lägre än KRAV-märkningen.

Sedan har ICA sedan några år tillbaka (som svar på Coops Änglamark-serie) en egen serie med ekologiska varor. Här gäller det att läsa vad som står på förpackningen. Att det står "I love Eco" är absolut ingen garanti för att varan är helt igenom ekologisk. Finns det ett litet KRAV-märke någonstans på förpackningen kan man vara säker på att det är så, men faktiskt väldigt ofta så är det istället EU-blommans märkning på varan, och ibland är det inte ens det, utan läser man då i innehållsförteckningen på t.ex. korv, kan det stå "nötkött från ekologiska gårdar", och det innebär ju att alla övriga ingredienser som fläskkött, mjöl, kryddor o.s.v. inte är ekologiska. Och det kan även förekomma syntetiska tillsatser som KRAV aldrig skulle godkänna. En KRAV certifierad produkt måste innehålla 98% KRAV-cerifierade råvaror. Det räcker alltså inte att en del av råvarorna är KRAV och några EU-blomman.

När jag handlar en ny produkt som jag inte köpt innan, kollar jag alltid märkning och innehållsförteckning. Jag väljer i första hand KRAV-märkta livsmedel. Finns inte det som alternativ köper jag produkter med EU-blomman. Varor med EU-blomman köper jag alltså aldrig om det finns en likadan produkt med KRAV-märkning.

Jag försöker också att välja bort frukt och grönsaker som kommer från andra sidan jordklotet om det finns alternativ. Bananer och kaffe är ju exempel på undantag, det går inte att odla bananer i Sverige, så då måste jag ju köpa de som kommer från Ecuador t.ex. Men som Fincan säger här ovan, det är ju fullständigt vansinne att importera äpplen, när vi kan odla äpplen här i Sverige! Och på grund av all denna äppelimport har vi slagit ut de svenska sorterna, som det fanns så oerhört många och goda av!

Sen tycker jag att det är bedrövligt rent ut sagt att livsmedelshandeln tar in t.ex. jordgubbar mitt i vintern, importerade från södra Europa. Behöver vi verkligen detta? Vi vänjer oss och våra barn vid att allt alltid ska finnas tillgängligt året runt. Jordgubbar är en säsongsfrukt och hör sommaren till.

KRAV har efterhand skärpt reglerna, jämför man hur det var för 20 år sedan, så är det en markant skillnad när det gäller nivåerna på hur mycket bekämpningsmedelsrester och tillsatser en vara fick ha då jämfört med idag. Och nu har man börjat se att halterna av vissa miljögifter som lagras i människokroppen minskar. Tyvärr ökar istället halterna av andra, nya miljögifter som t.ex. ftalater. Vi har så mycket nya produkter omkring oss som vi inte hade för t.ex. 20 år sedan som t.ex. mobiltelefoner, plasttofflor, datorer o.s.v. Tyvärr är det ju så att dessa farliga ämnen förbjuds inte förrän en larmrapport kommer, men då har det redan hunnit sprida sig i näringskedjan.

Mycket av de produkter vi köper billigt har tillverkats i Asien där man inte har lagar, regler och miljöavgifter som finns för att förhindra att miljön förstörs och för att skydda de som arbetar i fabrikerna.

Så det är ett högt pris vi (våra barn och barnbarn) kommer att få betala i framtiden för de billiga fynd vi tjänar pengar på idag att handla...
Jag är inte bakåtsträvare som många kanske tror, jag är inte ute efter att var och en ska ha en egen ko och mjölka den, men jag tänker ett steg längre på hur våra barn och deras avkommor ska kunna leva kvar på den här jorden utan att behöva drabbas av sjukdomar på grund av gifter i näringskedjan.

Det blev ett långt inlägg, men hoppas att jag bringat klarhet i vad de olika ekologiska märkningarna står för iallafall...;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Jag har inte kommit så långt som till KRAV (ännu), men som exempel äter jag bara svenska äpplen (cox orange :)) eftersom importerade ofta skapar allergisyndrom och och har sämre omognare smak. Dessutom tycker jag rent allmänt att många grönsaker är smaklösa, speciellt tomater som aldrig får mogna ordentligt. Annat var det förr.....:cool:

Som barn fick jag ofta höra av min far att man skulle se upp med "... en hoper kemikalier.." eller "....töcken skit en köper i butikerna..." Visst skrattade man då åt uttrycket, men idag är det full sanning.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Äpplen aus Südtirol. Ex Gala och Golden Delisius.
Sol, hög och klar och frisk luft.
Trodde vi. Tills vi körde förbi äppleodlingarna mellan Brennerautobahn och den
gamla Bundesstrasse i Südtirol. Mitt i sommaren. Avgaser från båda sidor, och mitt därmellan, odlingarna. All vår entusiasm försvann direkt.
Inga som helst likheter med ex Österlen.
Aldrig mer dessa sorter, var både jag och min fru överrens om.
Tyvärr för dem är ju egentligen väldigt goda.
Efter det här, är vi extra noga med att skölja av äpplen,
för det är förhoppningsvis fortfarande så:

" an Apple a day keeps the doctor away"

mvh
Fincan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Det finns ett otal myter om ekologiskt/KRAV, en del av dem slog jag hål på i inlägget ovan.
Andra myter som att "ekologiska livsmedel är jättedyra"eller "det är bara bluff med ekologiskt, det finns så många producenter som bara klistrar på ett litet märke så tjänar dom pengar", eller " jag har sett ekologiska odlingar precis bredvid en motorväg" eller "ekologisk odling är mer skadlig för miljön än konventionellt jordbruk"... är ytterligare myter som är lätta att slå hål på.

Av alla de jag stött på som har uttalat en eller flera negativa synpunkter om ekologiska livsmedel, är det ingen av dem som faktiskt ens har köpt ekologiskt! Och hur man dessutom kan uttala sig om t.ex. priset när man aldrig köper är bara ett tecken på att vederbörande inte vill snarare än att denne inte ha råd.

Tyvärr är bär media en stor skuld för att dessa myter florerar friskt.
Vi har i vår familj prenumererat på Västsveriges största dagstidning i ca 25 år. I tidningen finns en konsumentsida. På konsumentsidan skall man ge en objektiv bild för att konsumenten ska kunna välja.

I de allra flesta fall där en s.k. expertpanel testat livsmedel, har man inte vägt in några som helst miljöaspekter i testresultaten, vilket gjort att vid de fåtal tillfällen där man för en gångs skull tagit med ett ekologiskt alternativ, resulterat i att det ekologiska alternativet ofta fått ett sämre betyg. Man har i stort sett endast bedömt smak, utseende, pris och konsistens. Den ekologiska varan tävlar mot varor där man tillsatt färgämnen, konsistensgivare, förtjockningsmedel och syntetiska smakämnen som vi alltmer har vant oss vid. Beklagligt i allra högsta grad! Och dessutom brukar man i rubriken oftast poängtera hur dåligt det ekologiska alternativet är.

Samma tidning hade feta rubriker på tidningens förstasida för ca ett år sedan om att ekologiskt te var giftigt. Man hade låtit ett laboratorium göra analys av te, varav det ekologiska teet visade resultat på mycket höga gifthalter. En svensk stor grossist inom ekologiska livsmedel var importör av det utpekade teet. Att detta te skulle ha högre halter än konventionellt odlat te föreföll orimligt, varför denne importör krävde att få ett en ny analys av samma parti som tidigare testats. Det nya provet visade något helt annat, det fanns inte ett spår av bekämpningsmedelsrester i teet. Man gick till botten med varför det hade visat något annat på den tidigare testen, och det visade sig att labbet inte hade rengjort analyskärlen, och provet hade blivit "smittat" av ett annat prov.

När detta fel uppdagades var skadan redan skedd. Konsumenter bojkottade företaget som sålde ekoteet och ekologiska produkter överlag.
Men kom det lika feta rubriker i tidningen när väl detta fel upptäcktes? Nej, det var en liten notis i kanten inne på konsumentsidan, där det stod att labbtestet visade helt fel.
Man undrar ju om det finns ekonomiska intressen bakom dessa tester som tidningarna publicerar?

Vi har iallafall slutat prenumerera på denna tidning, då vi anser att tidningen varit med och medverkat till att ge en negativ bild av ekologiska livsmedel helt utan orsak.
Jag tycker det är viktigt att man alltid är kritisk till vad man läser i media, och att det är av största vikt att man tar reda på fakta av andra källor än media när man ska bilda sig en uppfattning om något.

Läs mer här om den felaktiga testen och vad det ställde till med för skada...
KRAV:s hemsida finns mycket information att läsa om ekomat och miljö. Även på Svenska Naturskyddsföreningens hemsida finns mycket fakta och information.

/Annette
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Bra info! Om inte texten på förpackningarna vore så liten, så skulle säkert fler ifrågasätta innehållet. Märkligt att alla tillsatser blir godkända.
Bara ett exempel: Varför har man vägsalt i osten?:confused:
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Annette ekologiskt/kravodlat mat är mycket dyrare. Jag kollar alltid priserna. Ta t.ex. morrötter dom koster kravodlat minst det dubbla. Eller kött

Har man då ett pensionärsplånbok då måste man tänka på priserna.

Och det säger jag trots att en av mina döttrar driver sin pappas gård ekologisk. Jag förstår att dom måste få högre priser för sitt.

Om du alltid är frisk och dina barn med, då kan man bara gratulera. Men jag tror att barn som växer upp på landet, har kontakt med djur ochsom även får göra sig smutsigt emellanåt, är friskare.

framsidan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Jag har inte påstått att ekologiska livsmedel är billigare än konventionellt odlad mat är. Men att allt ekologiskt skulle vara jättedyrt är inte sant. Visst är det så att det finns några enstaka varor som är kanske nästan dubbelt så dyra, kött är nog ett exempel på det. Jag köper aldrig kött, så jag har inte följt prisbilden på det, men betvivlar inte att priset är högt. Men för att ett fåtal varor är väldigt dyra betyder det ju inte att den större merparten av det ekologiska utbudet är dubbelt så dyrt.

Apelsinjuice kostar t.ex. 1,50 kr mer per liter än vanlig juice på ICA i Kungsbacka.
Vetemjöl kostar 7 kr mer per förpackning a 2 kg. Mjölken kostar 0,50 kr mer per liter. Yoghurt kostar 1,50 kr mer. Änglamark russin kostar 50 öre mer för samma mängd som vad dom vanliga russinen kostar. Det är inga överpriser, och de allra flesta konsumenter har råd.

Mycket av basvaror (förutom köttet då) som man konsumerar stora mängder av, är inte mycket dyrare än konventionell mat. Det spelar ju heller inte någon jättestor roll om t.ex. en påse med ekologisk mald svartpeppar kostar 20kr istället för 10kr för en vanlig påse, när påsen räcker i ett halvår.

De flesta grönsaker köper jag i en centralt belägen liten ekologisk butik, och där är det för det mesta lägre priser på ekologiska grönsaker än vad det är att köpa ekologiskt på t.ex. ICA eller COOP.

Jag tittade för skojs skull i bladet från ICA som kom i måndags. Där kostar morötter (konventionella) 9,90 kr/kg (ordinarie pris). Dom ekologiska betalade jag 12,90 kr/kg för i tisdags, ord. pris (kollade kvittot), också på ICA. I vår ekologiska närbutik tar dom 11,90kr/kg.

Kolla om du har någon sådan butik i den stad du brukar handla. Oftast kan man dessutom få tag på en hel del specialvaror, som t.ex. ekokryddor m.m., som annars är svåra att få tag på hos de stora matvarukedjorna.
Ofta finns det möjlighet att köpa ekologiskt kött i s.k. gårdsbutiker till ett lägre pris än vad affären tar. Men det är ju inte alla som har möjlighet att ta sig dit. I vissa sådana butiker kan du beställa kött till bra priser, men det fordras ju att man har en frys som kan rymma lite mer.

Och sedan är det så här att ju fler konsumenter som väljer ekologiskt, desto större efterfrågan, desto lägre priser och desto större utbud!

Hel och halvfabrikat ekologiskt kan vara dyrare. Vi lagar all mat själva, vi köper inte färdig pannkakssmet eller burksoppa eller pulversås t.ex. Dom senare tycker jag f.ö. smakar avskyvärt, men det är ju min uppfattning...
Lagar man sin mat själv kommer man undan med ett lägre pris per portion.

Många av de jag resonerat med som säger sig inte ha råd med ekologiskt brukar jag fråga om de någon gång köper chips, läsk, godis, kvällstidningar o.dyl. Och detta kan vissa ibland lägga så mycket som ett par hundra i veckan på.
Ingen har svarat annat än ja på frågan, och då är det väl knappast så att man inte har råd, utan snarare att man prioriterar pengarna på annat.
Och sen ska vi inte tala om vad folk kan köpa t.ex. raketer för på nyår och påsk...flera tusenlappar är tydligen ingen ovanlighet. Pengar som räcker till att köpa ekomat för istället för vanlig i flera år...
Så råd tror jag nog de allra flesta egentligen har, det är oftast inte frågan om det, det är viljan och hur man vill prioritera sina riksdaler.

Det handlar väldigt mycket om en attitydförändring hos gemene man. Att inte låta sig styras av skrönor och av vad den stora massan tycker, och av vad media basunerar ut. Tyvärr är det så att marknadskrafterna styr vårt samhälle. Men dom styr inte mig iallafall...:cool:
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bra Mat, Dålig Mat.

Annette eftersom vi äter relativ mycket grönsaker, så kollar vi alltid priserna. Vi äter även nästan varje dag en blandat sallad.

Vi har en ICA här i närheten och inte så långt härfrån COOP. Men bägge har ofta dåliga grönsaker så vi handlar mycket grönt hos Lidl i närheten. Nästan halba priset ( ibland ännu mindre) och fräschare. Och då jämför jag inte ens med dom ekologiska.

För vår plånbok gör det mycket. Vill inte åka in till stan för att hitta en annan affair där.

Jag är kräsen med grönsaker, odlade ju i många år själv. Inte köper jag halvdåliga grejor. Om jag t.ex. ser hos COOP kålrabi eller en rättika så är dom så dåliga att man undrar hur dom kan med att sälja det.

Ja vi köper också en kvällstidning eftersom vi inte längre har GP. Men inte läsk och sånt.

Klar man kunde stryka ett och annat men inte hur mycket som helst. Vi vill ju också leva lite.....

Men vi lagar också maten själv från grunden. Men inte ärtsoppa:)

Idag har vi tyvärr inte längre möjlighet att köpa större mängder kött eftersom den stora frysen var i stugan. Här har vi inte plats. Gårdsbutiker är inte billiga heller, bara synd att dotterns gård är 140 mil härifrån. Lite för omständigt att åka dit:) för att handla

framsidan
 
Toppen