• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eberspächer

F

F.d. 50042

Guest
Är det någon som har erfarenhet av Eberspächer Hydronic D5 W-SC.

Har beställt en ny husbil med Alde vattenburen värme.

Bosse
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Eberspächer

Hej!

Jag hade en sån i min förra Frankia. Funkade bra.
På sommaren värmde den endast varmvattenberedaren och i andra läget även vattensystemet runt i bilen.
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Eberspächer

Hej Bosse, vilken bil ska den monteras i vi har en frankia 8400 som har mercedes som chassie. Till den diselvärmare som orginalmonteras kan man ej ansluta externt tidur vilket innebär att du bara kan köra den 45 minuter åt gången samt att bilens ordinarie fläkt går under drift.
Den fungerar jättebra som diselvärmare för motor och som plarkeringsvärmare vid kortare stopp, men ej som värmare för hela alde systemet.

MvH Anders Malmqvist Umeå
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Eberspächer

På Eberspächers hemsida står det att rumstermostat finns som tillbehör, men det är värdefullt att få erfarenheter från användare av just denna modellen.

//Bosse
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Eberspächer

Hej
Vi har det i vår "nya"Nordic 700 samt hadet det även i den förra Nordicen.
Har du värmeväxlare så värmer du HB;ns bodel under färd: Samt att motorn blir varm när du stå uppställd och har värmen på.
/Vidhem
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Eberspächer

Hallå.
Monterade in en sådan dieselvärmare i min Concorde. PKs bilel i Umeå skötte monteringen och satte in en termostat i bodelen så jag kan välja mellan gasoldrift eller via dieselvärmaren vilket system jag vill stötta med när inte elpatronen räcker till. Funkar jättebra samt får ju motorvärmare på köpet. Gasolpriserna här uppe i norr är ju inte vad man läser om här på forumet. Häggen i Umeå
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Eberspächer

Hallå.
Monterade in en sådan dieselvärmare i min Concorde. PKs bilel i Umeå skötte monteringen och satte in en termostat i bodelen så jag kan välja mellan gasoldrift eller via dieselvärmaren vilket system jag vill stötta med när inte elpatronen räcker till. Funkar jättebra samt får ju motorvärmare på köpet. Gasolpriserna här uppe i norr är ju inte vad man läser om här på forumet. Häggen i Umeå

Vad ligger totalkostaden på för den installationen?

/Göran
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Eberspächer

Hallå.
Monterade in en sådan dieselvärmare i min Concorde. PKs bilel i Umeå skötte monteringen och satte in en termostat i bodelen så jag kan välja mellan gasoldrift eller via dieselvärmaren vilket system jag vill stötta med när inte elpatronen räcker till. Funkar jättebra samt får ju motorvärmare på köpet. Gasolpriserna här uppe i norr är ju inte vad man läser om här på forumet. Häggen i Umeå

Hej!
Jag förmodar att du kör värmaren på bodelsbatteriet...hur många timmar kan du köra på det?
Mvh
/Pilot
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Eberspächer

Allt för få är det enda exakta svaret man kan ge. Beror både på batteristorlek, värme inne och värme ute, bilkonstruktion etc. Men räkna med 4 ggr högre förbrukning än för Alde 3010 gas. Dessutom mycket mera ljud.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Eberspächer

Allt för få är det enda exakta svaret man kan ge. Beror både på batteristorlek, värme inne och värme ute, bilkonstruktion etc. Men räkna med 4 ggr högre förbrukning än för Alde 3010 gas. Dessutom mycket mera ljud.
Så som du använder din bil,bör du verkligen veta vad du pratar om..
Tack/Z
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Eberspächer

På typ plåten på en Hydronic D5 så stär det 37W. Alde uppger att 3010 förbrukar max 1 amp och det blir väl 12W.

/Kenneth/
 
Senast ändrad:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Eberspächer

Ja visst går det åt en hel del ström, men för min del har detta inte så stor betydelse då jag har tillgång till el både på jobbet och fritiden. Ljudmässigt störs jag inte då dieselvärmaren är placerad i motorrummet. Däremot vore det av intresse att veta hur mycket dieselvärmaren drar. Tar gärna emot tips om detta. Har funderat på flödesmätare och om någon har kunskap om dom är jag intresserad av tips. Som jag skrev tidigare är det gasolpriserna här uppe som styrde mej in på att skaffa dieselvärmare plus att det är en enklare hantering att fylla diesel i tanken.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Eberspächer

Är inte elförbrukningen något problem så fungerar diesel bra ekonomiskt sett. Dieseln kostar ju ungefär hälften av gasolen. Enbart på gasolmackarna, som ju finns överallt i norge, finns ett motsvarande pris som hos dieseln med motsvarande energiinnehåll. Sen har väl inte dieselvärmare det bästa kvalitetsryktet, produkten ju mer komplicerad än en gasolvärmare.

Däremot är ljudnivån och röknivån hög, inte skoj att parkera bredvid oss på en skidorts parkering när dieselvärmaren går för fullt. Har du den i motorrummet så eldar man för mycket för kråkorna på vintern.

Man kan inte heller gå på angivna driftwatt-tal eftersom en dieselvärmare går väldigt cykliskt, t.o.m. vi -25 grader. Vattenmängden räcker inte till i systemen för att den skall kunna gå kontinuerligt. En dieselvärmare som startar upp drar cirka 13-15 Ah just då och även mycket vid avstängning så ju tätare cyklingar (mindre liter i systemet) dessto högre förbrukning.

Tack för de vänliga orden Zkidor, du verkar också använda bilen så fritt som möjligt vintertid.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Eberspächer

JAndersB.
Det verkar som du har något fel på din dieselvärmare eftersom den ryker.
Ur min dieselvärmare kommer inte det minsta rök utom i starten,och det luktar inte någonting.
Kan det vara så att den får för mycket bränsle.
Arne.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Eberspächer

Hej!
Har haft ett antal dieselvärmare, både luft- och vattenburna, både i husbil och båt, både Eber och Webasto och kan utan tvekan konstatera att ljud- och avgasbelastningen är (mycket) högre än på Alde med gas.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Eberspächer

Hej!
Jag har en ny Webasto dieselvärmare (kylvatten) den låter lite men inte störande och lukten har jag inte märkt av, men det beror ju på var avgasröret sitter tror jag!
Mvh
/Pilot
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Eberspächer

Jag har inte heller problem med lukten inne i bilen, men de utanför. Tänk er ett antal dieselbilar på tomgång i vindstilla och -25, inte den vackraste synen.

Mest enerverande ljudet är bränslepumpens tickande.
 
Toppen