• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trafikförhållanden, något att tycka om?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Bortblåsta lastbilar, enl Aftonbladets nätupplaga i dag 24/11;
I går blåste fyra lastbilar av E18 på vägen mellan Enköping och Stockholm.
I dag har det varit tre olyckor till på ungefär samma ställe.

Noterar att vid ”liknande trafikförhållanden” (23/11) ref HBK Decker från en resa;
”Kom hem igår kl. 11.00 från Tavemünde med Finnlines ………………………….
Den jobbiga delen var resan genom Dalsland, halt och mycket blåst. Det var bara långtradare som vågade hålla laglig hastighet.
/ Decker 5299”

Synpunkter med anledning av ovanstående båda ref, intressant med HBK synpunkter?
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Dom kör bara me fötterna. inge huve alls...O sen felutrustade bilar. upp till 9 axlar.. o drift på en. Kan de bli mycke tokigare..:confused::confused:
:mad::mad::mad:
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

I dagens stressade samhälle går det tydligen inte att vänta in bättre förutsättningar,utan bara kör på som väglaget är av mindre betydelse,följderna av detta syns i dikena och alla krockar.
Är det bara sommarchaufförer som är ute och åker???.
På min tid som chafför och åkare stannade vi tills väghållaren hade plogat och sandat,om det var för besvärligt,det är väldigt dumt att riskera så mycket för så lite,som några timmar.Är lika förundrad varje vinter över den tuffa körstilen som har blivit,det märks på alla onödiga olyckor,osså skylls det på halkan,var det ingen som tänkte längre än näsan av dessa förare.
Mvh Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Håller med och i förrgår så låg jag i 80 bakom 3 bilar på 2 filig 100 väg och den 1:a lusade iofs men jag hade följe med framförvarande men visst kommer en lastbil och körde om och sen kom uppförsbacken och då sackade lastbilen till 60 ....
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Hej.
Håller med föregående "talare"nog är det underligt att det skall skyllas på snön,halkan och vägverket när någon kör i diket (t.o.m. polisen gör det)när det i själva verket är mellan ratten och ryggstödet som felet är.
Mvh Jan-E.
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Håller helt med "Relax"
Igår kom också en varning från myndigheterna att inte köra ut i ovädret!
Känns tryggt att myndigheterna varnar oss "vanliga bilister"! Då kan lastbilarna få härja fritt och köra i diket hur de vill utan att störa! Var själv (tyvärr) ute på E4:an i går kväll (tisdag) och jag förstår mycket väl att lastbilarna står kors och tvärs över vägen och i diket! Det är de som gör livsfarliga omkörningar och kör fort och vårdslöst.
Att det sen tog 3 timmar för att få undan en polsk långtradare, som stod på tvären mellan Linköping V och Linköping C är helt obegripligt! Inga personskador, lastbilen hade inte ens vält! Att få undan släpet från ett körfält tog alltså 3 TIMMAR! Där stod vi laglydiga bilister i kö och väntade!
Under resan från Småland var det enbart långtradare och lastbilar, som körde om och det är helt klart att de inte hade kontroll över sitt ekipage! Under omkörningarna krängde släpen livsfarligt hit och dit. Man tar sig för pannan och bara hoppas att man själv inte råkar illa ut!
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Ja man kan nästan mynta uttrycket. Är gasfoten tung så får plånboken lida.
MVH. Gunnar S
 

vitaby

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
2521
Medlemskap
2021
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Hej!
För ett par år sen skulle vi göra en bussresa till Tyskland.
Under tiden som bussen stod i kö och väntade på att köra ombord på färjan i Trelleborg, råkade jag titta på lastbilen som stod bredvid oss.Det var en polsk lastbil. Hans däck var helt utan mönster och blankare än mitt köksgolv!
Gudars skymning!!!!!!
Att sådana kan hålla sig kvar på vägarna är en gåta. Nu var detta inte på vintern, men ändå!!

Karin i Vitaby
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Håller med och i förrgår så låg jag i 80 bakom 3 bilar på 2 filig 100 väg och den 1:a lusade iofs men jag hade följe med framförvarande men visst kommer en lastbil och körde om och sen kom uppförsbacken och då sackade lastbilen till 60 ....

Hadde inte lastbilen kört om och haft hastigheten oppe så
kanske han inte haft mer än 30 i backen.
oftas är det personbilar som lusar i trafiken så vi med tunga
bilar får stopp i backar när det är halt. :confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Måste bara kopiera det jag skrev i annan tråd.

I morse var det busväder på väg till jobbet från Uppsala till Stockholm. Glashalt i ytterfilen som inte saltbilen når lika bra så det blev ett stopp på helt avstängd E4 vid Knivsta i 30min pga olycka.
Efter det stoppet så var det minst sakt kö hela vägen till Stockholm. Inner filen ca 80-90kmh och ytterfilen ca 90-100kmh så allt flöt fint.

När jag kom till Väsby kommer jag mycket sakta ifatt en DHL-bil 24m som för modligen kör så fort han får och kan.

Nu till min förvåning. Framför honom ligger en C70 så nära lastbilen så jag kan inte låta bli att mäta avståndet med min bils längd för att se om jag skulle få plats mellan lastbilen och C70:n. Men icke, lastbilen låg alltså mindre än fem meter bakom personbilen i 90kmh.

Man slutar aldrig att förvånas med tanke på väglaget om det nu hade haft någon betydelse i den farten. Man ryser och tänker på föraren i personbilen som hade lastbilen halvljus i nacken.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

En lastbil med 60 ton och bra däck är det inte mycket väderlek som stoppar. Tyvärr skulle nog många gnäll pelejönsar stanna och titta efter vilken nationalitet dragaren har innan man skäller ut den (lilla) Svenska åkerinäringen som vi har kvar.

Men om ni vill ha billiga varor att köpa så sluta gnäll för så länge Spanjorer, Portugiser, Slovakrer mm skall bemästra det nordiska klimatet med enkeldragare och halvfulla trailers så blir dikena fulla.

Peter.
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Måste bara kopiera det jag skrev i annan tråd.

I morse var det busväder på väg till jobbet från Uppsala till Stockholm. Glashalt i ytterfilen som inte saltbilen når lika bra så det blev ett stopp på helt avstängd E4 vid Knivsta i 30min pga olycka.
Efter det stoppet så var det minst sakt kö hela vägen till Stockholm. Inner filen ca 80-90kmh och ytterfilen ca 90-100kmh så allt flöt fint.

När jag kom till Väsby kommer jag mycket sakta ifatt en DHL-bil 24m som för modligen kör så fort han får och kan.

Nu till min förvåning. Framför honom ligger en C70 så nära lastbilen så jag kan inte låta bli att mäta avståndet med min bils längd för att se om jag skulle få plats mellan lastbilen och C70:n. Men icke, lastbilen låg alltså mindre än fem meter bakom personbilen i 90kmh.

Man slutar aldrig att förvånas med tanke på väglaget om det nu hade haft någon betydelse i den farten. Man ryser och tänker på föraren i personbilen som hade lastbilen halvljus i nacken.

Jag säger bara DHL! De bilarna var värst på E4 i tisdags kväll också!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Hadde inte lastbilen kört om och haft hastigheten oppe så
kanske han inte haft mer än 30 i backen.
oftas är det personbilar som lusar i trafiken så vi med tunga
bilar får stopp i backar när det är halt. :confused:


Så brant var inte backen och dom som känner till sträckan mellan Skövde och Falköping så var det på 100 vägen och backen innan rastplatsen Grevagården och det var knappast smart omkörning med räcket på ena sidan och 3 bilar på rad i en kurva och en massa snö på vägen .
Men men inget hände ..
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

För att få till någon ändring, måste hela samhället programeras om när det snöar.
Löpande band gå saktare, affärer ha mindre utbud, och chafförena ha tillåtelse att överskrida max arbetstid. Att ta ut veckovilan tre mil från lossningsplattsen funkar inget bra.
bosse b
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Ref Göteborgsposten 2010-11-25;
I år kom den första halkan till Västkusten den 21 oktober. Då var det mycket halt på sina ställen i södra Sverige och flera olyckor inträffade i såväl Bohuslän som Västra Götaland.

Enligt resultaten från IF:s undersökning hade vid det tillfället bara 35 procent av bilisterna vinterdäcken på. Ytterligare 30 procent sätter på sina däck efter den första halkan. Men lika många väntar alltså ännu längre.

Enligt en tidigare undersökning från försäkringsbolaget är också svenskarna sämst i Norden på att vinterrusta sin bil. Nära en av fem uppgav då att de inte har någon extra utrustning - som exempelvis extra filt, reflexväst eller startkablar - med sig när de kör på vintriga vägar.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Att det blivit tuffare kan bero på att företagen har mindre i lagerutrymme.
Så pressen på transporterna har ökat du skall vara framme i rätt tid annars saknas ju varan när vi skall handla.
Det finns åkare som kräver av chaffören att planera sin körtid så lasten är framme i rätt tid om inte är det flera som vill ha ditt jobb.
Se som i Norge vid gänsen har du inte snökjädjor kommer du inte längre.
Kanke det vore något att ta efter. Är det inte utlänska bilar som oftast står på tvären?
Sen är det a och o att ha riktiga däck och planer sin restid och hålla avstånd ja läsa trafiken med ett säkerhets tänkande i fokus.
2179:music-icon:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Enl Göteborgsposten 2010-11-25 (utdrag); 90 procent av de bussar som trafikpolisen i Västra Götaland kontrollerat i höst har haft så allvarliga fel att de måste till verkstad innan de åter får sättas i trafik.
I måndags kontrollerade trafikpolisen elva bussar i centrala Göteborg. Tio underkändes. I tisdags kontrollerades fyra bussar på Öckerö. Tre var i så dåligt skick att de inte fick fortsätta i trafik. För ett par veckor sedan kontrollerades fyra bussar på linje 100 Borås-Göteborg i Borås. Samtliga fyra underkändes. 9 november kontrollerades åtta bussar i centrala Göteborg. Samtliga åtta underkändes. Av cirka 50 bussar som kontrollerats de två senaste månaderna har 45 underkänts.

De många bristerna har lett till att polisen inlett flera förundersökningar om brott mot fordonsförordningen.
Det är oacceptabelt att våra entreprenörer använder defekta bussar, säger Backström vd i Västtrafik. Det drabbar resenärerna, Västtrafik och de aktuella företagen.
Avtalen bygger på förtroende, vi har litat på att entreprenörerna sköter sina fordon. Men de många misstagen och det svaga kvalitetstänkandet som nu uppdagas kanske betyder att vi måste tänka om, säger Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Mina egna frågeställningar map ovanstående tidningsinfo;
Vad talar för att lastbilar, även utländska, är i bättre skick än dessa bussar?
Har vi som fordonsförare inget ansvar för skicket på det fordon vi kör och hur vi kör det? Vart är vårt annars så ”överreglerade trafiksamhälle” på väg, är det verkligen så oklart (?) att alla kan skylla på allt och alla andra, i stället för att ta eget ansvar i trafiken.

För mig har alltid gällt, att jag som förare är ansvarig för skicket på de fordon som jag framför och självklart även hur jag gör det men detta kanske bara är feltänk av mig?
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Hej.

Glöm inte att i underkännande ingår tex. oljeläckage vid motor, dieselläckage vid anslutningar mellan tank och motor, fel på belysning.

Alla vet ju att en motor som är några år på nacken trycker ut lite olja
här och där. Dieselledningar fuktar lite i skarvar. Att 2 positionsljus av kanske 16 inte fungerar ljust den dagen eller att säkringen gått på en krets.

Alla dessa fel som inte är direkt trafikfarliga leder till underkännande.

I statistiken skiljs dessa inte från falerande bromsar, utslitna kopplingar mellan bil och släp, utslitna däck mm. som är betydligt allvarligare för trafiksäkerheten.

Peter.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Trafikförhållanden, något att tycka om?

Vid all upphandling av mtrl och tjänster av komun och landsting är det ALLTID lägsta pris som gäller. Sen kan man smälla in lite tillägg såsom alkolås etc, men det är lägsta pris som gäller. När upphandlingar har pågått ett antal år så är det ju alltid också lägsta kvalitet om ens det som gäller, ty det finns inte en chans att man kan driva ett åkeri på lägsta pris och ha en kvalitativt bra fordonsflotta om priset alltid är minimalt. Se antal konkurser på transportbolag i denna genre!
Slutsats; Man får det man betalar för!
Fredrik
ps. Inte för att jag försvarar dessa entreprenörer, utan det är bara en liten belysning på varför det är som det är ds
 
Toppen