• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sicilien mm

F

F.d. 53498

Guest
Hej klubbkompisar.

Vi är nu nära tån på Italien och kommer åka över till Sicilien i morgon. Här är tråkigt väder, inga förändringar över huvud taget. 30 grader och sol från molnfri himmel var eviga dag.

Vi kommer att bli kvar på Sicilien några veckor. Förslag på campingplats mottages gärna. Hyra bil, några tips.

Vi tänker ta båten från Sicilien till Neapel för att besöka Pompeiji. Det är 40 år sedan sist. Är det någon som har erfarenheter av ställplats eller campingplats för våra nya utforskningar av den begravda staden. Tips, ja gärna. Erfarenheter mycket gärna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Sicilien mm

Hej Anders & Carita

För två år sedan bodde jag på camping Almoetia strax söder om Giardini Naxos, med Etna inom synhåll och bara ett par mil till Taormina. Promenadavstånd till havet. Kolla på www.campingalmoetia.it.

Precis vid entrén till Pompeji finns en campingplats.
Men eftersom det strängt taget är omöjligt att köra bil i trakterna kring Neapel kan det vara idé att slå läger i exempelvis Sorrento och sedan ta tåget. Till Pompeji och till den helt galna storstaden Neapel, exempelvis. Till Capri åker man båt.

Hälsningar
Anders Witt
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sicilien mm

Vi var och besökte Pompeij i våras. Lätt att parkera husbilen vid ingången och köra runt i stan. (Såg inte någon camping där bredvid, men vi tittade inte heller efter den heller).

Vi körde in genom hela Neapel, In norrifrån till gatan längs hamnen (Via Nuova Marina..) sedan längs Corso de Giovanni och Via Nazionale och andra lokalgator direkt till Pompeij. Bilen är 7,2m och 2,75 bred med speglarna. Smalt, mycket trafik men inga större problem, tålamod och glädje, mycket att se, helt otrolig stad & fattigdom vid utkanterna.

Övernattade gjorde vi på "Area di sosta di Famiglia Ametrano" mitt i Pompeij, det finns en till Ställplats precis i byn, båda med gångavstånd till ruinstaden.

Pompeij är nog en av de mest sevärda platserna vi besökt! (Besök även Ostia Antiqua utanför Rom nära kusten.)

Lycka till!
anita & jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Båtis

Guest
Sv: Sicilien mm

Tack för tipsen vi åker om ca 4 veckor ner mot Italien och Pompeji.
En undran är hur brukar vädret vara i början på november?
:mcride:
Maggan och Ingemar
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sicilien mm

Dena sida hjälper till att hitta ställplatser i Italien och Sicilien:

Le aree di sosta camper, i camper service e i punti sosta per i turisti pleinair? Su Camperonline.it!

Christinas och Åkes tråd här ger mycket att läsa:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t37269/

Besök Palermo med ställplats mitt i stan, gå på marknaden och Santa Lucia-kyrkan, trevlig stad, samma med Palermo.
En lite mindre stad med vacker men turistisk gamla stad är Cefalu, inte långt från Palermo på samma kust.

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Sicilien mm

För 2 år sedanden 2 november badade vi i Medelhavet, varmt och skönt i vattnet ca 23 grader. Vi åkte sedan ner till Toscana och hade några fina veckor. När vi sedan skulle genom Tyskland hem blev vi stående för snöfall i Alperna.

Men jag tror ni har chans att få det bra i Pompeji om ni inte väntar för länge i november.
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Sicilien mm

Hejsan!

Vi var på Sicilien i somras och två ställplatser som vi tyckte var bra: Eden Parking i Giardini Naxos, trevlig personal, den finns bland ställplatserna här på hemsidan också och de visste mycket väl vad vi var för något, HBK alltså! Fick tom bra pris! Internet, tvättmaskin om man vill ha det...Brorsonen till ägaren var gift med en portugisk-italienska som var född i Sverige och som bott här ett antal år och som pratar svenska hellre än bra men mycket trevlig.

Den andra ställplatsen är jag osäker på namnet, Piccadilly Club i Donnalucata, vi hittade den i Border-atlas i alla fall. Måste dock reservera mig för om det är öppet, fin strand sådär duschar och toaletter, men det fanns i alla fall "vanlig toalett"! Donnalucata ligger inte långt från där våra HBK-kompisar stått i Marina de Modica, där är det nog bra att stå på vinterhalvåret kan vi tänka oss.
Det vi förstått senare är att vid Agrigento finns det också fina ställen att stå på, likaså Mellan Palermo och Trapani, men det får vi undersöka nästa gång!

Ha en skön resa, ta det lugnt på vägarna önskar familjen Åhnbrink
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sicilien mm

Club Picadilly öster om Donalucata är öppen året runt. Vi var där för några år sedan.
 

Bo o Eva

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
4512
Medlemskap
2025
Sv: Sicilien mm

Hej Carita o Anders!
Vi är på Eden Parking i Giardini Naxos här är lungt och skönt. Är ända bil för tillfället. I helgen när vi kom var här ett 20 tal bilar. Personalen är trevliga. Nära till stranden.
Mvh,
Bo o Eva
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Sicilien mm

Hej Bo och Eva

Vi är oxå i Naxos men på en annan ställplats.

Vi tänker oss mot Taormina i morgon. Vet ni om någon ställplats där.

Jag fick tipps från Anita och Jyrki om en italiensk sida med ställplatser eller Camper platser som det heter här. Tyvärr förstod jag mig inte på den.

Taormina är värt ett besök förstår vi, men vill veta om det går att parkera 8 m husbil. Kanske ni eller någon annan vet.

Efter Taormina åker vi till Etna där det skall finnas en gratis P plats.

Kanske vi ses, det vore kul.

Hälsningar
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sicilien mm

Hej Anders & Carina,

Den var svår i början, men sedan förstod vi att, efter att ha klickat på Sicilien på kartan, clicka på "provincia" till vänster om kartan, sedan clicka på knappen "Cerca" (nära?) under kartan, då får man en lista ställplatser, på den provinsen (ofta stad som Agrigento, Palermo, eller Taormina osv) på Sicilien, t.ex AG = dem som ligger på provinsen Agrigento

Vidare är den indelat inom provinsen en alfabetisk ordning.

Så när vi åkte mot Palermo, tog vi ut ställplatslistan på provinsen Palermo , där en ställplats kunde se ut t.ex så här:
via Termitana
Caccamo
(PA - Sicilia)

N 37.933748
E 13.661202
PS.gif
area-scarico.gif
area-wc.gif
area-illuminato.gif
area-bar.gif
area-ristorazione.gif
posizione-citta.gif
A 50 m. dal castello, tranquillo
voto-70.gif

(2 voti)
Agg. 23/02/10
Commenta e

Man kan sedan klicka på namnet, här Caccamo och då får man en komplett beskrivning om ställplatsen.

Med dessa och HBK's ställplatser klarade vi hela Italien galant, överallt.

Hoppas det är nu enklare att förstå. Tog för oss en bra stund att klura ut, när vår italienska är inte så bra. Lycka till

jyrki
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Sicilien mm

Kan anbefale at bruge google toolbar Google Verktygsfält oversättelsen er så man kan forstå siderne ( läser nu spanske og kroatiske :) )

Efter oversättelse:

Hvor er Adresse:ved TermitanaCity :CaccamoProvins:palermo ( PA)Region:SicilienKoordinater :N 37.933748 - 13.661202 E( Map)Info struktur Type :
PS.gif
Beliggenhed :
posizione-citta.gif
Features:
area-scarico.gif
area-wc.gif
area-illuminato.gif
area-bar.gif
area-ristorazione.gif
Rate:Information :Ved 50 m. Castle , stille Kommentarer pobobawa (e - mail)
23/02/10
voto-60.gif

ikke flad, men tæt på slottetmigola (e - mail)
13/01/10
voto-80.gif
Kommentarer Arkiv Paola og Andrea, 2010/01/13 ;
pobobawa , 2010/02/23 : ikke flad, men tæt på slottet
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sicilien mm

Siracusa är en vacker stad med fin " gamla stan" , gångavstånd från city - ställplats på
en gata som vad jag kommer ihåg heter von Platen!
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Sicilien mm

Ok jag är flera av er tack skyldig.

Vi har besökt flera av de platser ni föreslagit. Vi tyckte mycket om Camping Pini på Sicilien. Bra camping, gångavstånd till en liten åretruntstad och overkligt fina bad. Även med vår bil var det möjligt att köra till en avskild strand i ett naturvårdsområde. FANTASTISKT.

Vi tog färjan från Sicilien till Neapel. Efter en natt på camping på Amalifikusten, efter som sagt camping ombord, ingen el, men tillåtet med gas så är tipset, sanslöst vackert, men omöjligt att köra med husbil. Ok ofta uppfattar jag mig som ok chaufför, men den här resan gjorde att jag mådde illa av körningen. Men sanslöst vackert var det.

Nu står vi vid camping Zeus alldeles vid ingången till Pompeji. Det är tillåtet att ta hundarna med sig in på området. Entreavgiften är 11 E. Har man fyllt 65 eller är lärare i ett EU land är det gratis. Jag e bara 64 så det är att betala.

Trodde det skulle vara turistpriser här men campingen kostar 17.50 E. En pizza 6E och en stor öl 4E.

Spännande dag i morgon.
 
Toppen