• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microbrytare i vattenkran

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag märkte nu på hemvägen att det inte blev något tryck i varmvattnet i köket och konstaterade att microbrytaren inte ger ström till motorn .

Det fungerar på "kallvattendelen" och det är ju 2 brytare i varje kran , pumpen går inte på tryckfall .

Samt så ökar trycket om jag har varmvattenkranen öppen i köket och sätter på varmvattnet på toa och då startar vattenpumpen .

Kan man byta denna microbrytaren eller är den totalt ihoplimmad/ingjuten i kranen .

Man borde ju även kunna bygla brytaren underifrån så det inte är någon annanstans det är kabelbrott .


Så ser kranen ut : http://www.husbilsklubben.se/forums/vbpgimage.php?do=full&p=4314&d=1241975410
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Finns olika konstruktioner,men det kan vara att microbrytaren ej blir påverkad tillräckligt av kranvredstappen eller är lös.
Kan även vara kabelanslutningen till brytaren.
Ja du kan bygla mellan microbrytarkontakterna,om du kommer åt och då skall pumpen gå.

Jojje
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Hej Bengt-Åke.

Jag fick precis samma symptom på kökskranen i vår Hymer 544 och hittade goda råd på HBK. Demontera kranen, löda ihop den kabel som gått av och si! det funkar igen.

Ett tag i alla fall. Kablarna inne i kranen vid brytaren är mycket tunna och isoleringen hade nog torkat varvid kabeln gick av. Varje gång du vrider mellan kallt och varmt frestar det på. Svag konstruktion m a o. Men om du tar bort vredet till varmt/kallt så tror jag att du med enkel slutledningsförmåga hittar in i kranens allra heligaste. Nästa gång vår kran tackar för sig blir det nog en helt ny. Det känns lite otryggt att alltid behöva vara laddad med lödkolv för att köksarbetet ska flyta normalt. Men som du själv konstaterat: till nöds kan man locka fram vatten i köket genom att spola på "muggen"!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Jag ringde Hymercenter och om det är microbrytaren så kostade den 248:- men skall riva ner det och kika på det .

Fick du ta ner hela kranen eller gick det göra på plats ? Tänkte på om man kunde lossa vredet och själva svanhalsrörböjen och komma åt det den vägen eller om det är underifrån som gäller .
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Ett tips
då våran kran mickrobrytare gett upp Hittade nya likvärdiga mickrobrytare till kran tll våran gamla husbil tror att firman hette elpa eller elfa kostade 2007 ca:35:-
 
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Jag märkte nu på hemvägen att det inte blev något tryck i varmvattnet i köket och konstaterade att microbrytaren inte ger ström till motorn .

Det fungerar på "kallvattendelen" och det är ju 2 brytare i varje kran , pumpen går inte på tryckfall .

Samt så ökar trycket om jag har varmvattenkranen öppen i köket och sätter på varmvattnet på toa och då startar vattenpumpen .

Kan man byta denna microbrytaren eller är den totalt ihoplimmad/ingjuten i kranen .

Man borde ju även kunna bygla brytaren underifrån så det inte är någon annanstans det är kabelbrott .


Så ser kranen ut : http://www.husbilsklubben.se/forums/vbpgimage.php?do=full&p=4314&d=1241975410


Hej jag har haft samma kran och fel som du det går lätt att byta brytarna själv tror inte brytarna kostade mer än en femtiolapp köpte mina på Husvagnsvenssons i Göteborg
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Jag ringde Hymercenter och om det är microbrytaren så kostade den 248:- men skall riva ner det och kika på det .

Fick du ta ner hela kranen eller gick det göra på plats ? Tänkte på om man kunde lossa vredet och själva svanhalsrörböjen och komma åt det den vägen eller om det är underifrån som gäller .

Ursäkta dröjsmålet. Hoppas du lyckades med att lossa hela kranen, det gjorde inte jag. Nedrans trångt undertill och plaströr som sitter som svetsade. Brytaren kommer du ju åt ändå genom att lossa vredet ("pinnen" skruvas ur) för V&K och sedan skruven som håller vredet och brytare.
Blir nog problem för min del vid stundande kranbyte eftersom vattenslangarna är snålt tilltagna och de förmodligen måste kapas en liten bit. Men det blir en fråga efter rådande snökaos och kyla. Bilen står inpackad i Jula's överrock och alla projekt är på det teoretiska stadiet...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Då var det fixat och mitt kabelbrott var precis innan för kranen så jag slapp och demontera hela kranen från diskbänken .
Jag bara skruvade loss handtaget och tog bort kåpan samt skruvade bort den plastdetaljen som microbrytaren satt i och sen var det bara på med krympslang löda ihop och trådarna .

Man bör antingen bryta strömmen eller hålla inne microbrytaren för annars så går pumpen när man får ihop trådarna och är tanken tom så är det inte bra att pumpen går torr är det vatten i tanken så blir det ju bara blött i vasken/hon .

Det var mycket enkelt samt hade jag med kameran så kanske det kan hjälpa någon i framtiden man ser ju hur kablaget är ihopskrynklat och hoppas det håller annars så är det ju "bara" på´t igen.
 

Bilagor

  • Kranav.JPG
    Kranav.JPG
    55,6 KB · Visningar: 354
  • kabelbrott.JPG
    kabelbrott.JPG
    63,2 KB · Visningar: 355
  • Lagat.JPG
    Lagat.JPG
    95,6 KB · Visningar: 335

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Snyggt jobbat. Krympslang är något jag måste fixa, min el-tejp över lödningen lär inte hålls särskilt länge. Risken är väl att man måste köpa ett parti som räcker några mansåldrar eller så eller finns det styckevis..? Men visst är det en svag konstruktion?
 

Rune & Anneli

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mark
HBK-Nr
1824
Medlemskap
2021
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Jag vill skicka ett STORT tack för den fina förklaringen ang. kabelbrotten till microbrytaren.
Vi råkade ut för exakt samma problem under sista resan, vad göra? Jo kolla HBK;s hemsida, våran Hymer B504 hade samma kran, och samma kabelbrott, fram med lödkolv och krympslang (tog 10 minuter, sparade kanske en tusenlapp).
Stort tack.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Det är rätt lite extraarbete och ha med en kamera när man grejar för man vet ju att det kan hända även någon annan då det hänt mej .

Samt är det ju inte så dumt att spara på den utgiften .
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Då var det fixat och mitt kabelbrott var precis innan för kranen så jag slapp och demontera hela kranen från diskbänken .
Jag bara skruvade loss handtaget och tog bort kåpan samt skruvade bort den plastdetaljen som microbrytaren satt i och sen var det bara på med krympslang löda ihop och trådarna .

Man bör antingen bryta strömmen eller hålla inne microbrytaren för annars så går pumpen när man får ihop trådarna och är tanken tom så är det inte bra att pumpen går torr är det vatten i tanken så blir det ju bara blött i vasken/hon .

Det var mycket enkelt samt hade jag med kameran så kanske det kan hjälpa någon i framtiden man ser ju hur kablaget är ihopskrynklat och hoppas det håller annars så är det ju "bara" på´t igen.

Jag har samma problem och kranen ser likadan ut. Men det finns ingen skruv för att lossa handtaget. Den enda skruven jag hittar är för att lossa själva röret. Några tips hur jag får loss handtaget?
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Microbrytare i vattenkran .

Söker en extra mångtrådig enkelledare för ändamålet, gärna silikonisolation för mjukheten. Någon som vet?

Jag fick köpa mig en 12v lödkolv på vår höstresa förra året, först strejkade kökskranen och efter ett par dagar även tvättställskranen. Efter ett x antal öppna/stäng kranen så går ledarna av. Brottpunkten var i anslutning till lödstället på mikrobrytaren.


//Göran
 
Toppen