• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälla ut kaffesump.

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Då jag är en flitig kokkaffedrickare, och sköljer ur kaffepannan med lite vatten i närmaste buskage. Är jag då en naturmarodör som gör något olämpligt, eller tillför jag bara naturligt gödsel uti naturen?
Det blir bara stockning i avloppet om jag sköljer pannan i vasken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hälla ut kaffesump.

Jag skulle tro att du gör ett miljöriktigt val om du häller sumpen i närmsta buske. Där komer den att ingå i det biologiska kretsloppet och tillför knappast någon negativ påverkan. Möjligen skulle man kunna klaga på den visuella miljön om sumpen blir helt synlig men den försvinner ju med nästa regn.

Det sämsta är att hälla den i vasken eftersom den då kommer att påskynda en tillväxt av fettlager i avloppsrören som i sin tur kommer att kräva rengöring som i sin tur påverkar miljön.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Hälla ut kaffesump.

Har i många år använt sumpen till rabatterna hemma på tomten.
Började efter ett tips att katterna inte satte sig och gjorde sina behov
i dom nya rabatterna. Det fungerar, våran katt har låtit bli blom-
rabatten sedan dess.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Problemet med kaffesumpen är bara att någon eventuellt ser att man tömmer ut något i busken. Då är man genast miljöbov och så börjar tjafset om att vi husbilsåkare skiter ner i naturen. På grund av detta har vi motvilligt övergått till Nescafe.
Ove.G
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Hälla ut kaffesump.

Det som jag inte vill ha i diskhon häller jag i toaletten, typ kaffesump och smetiga rester i kastruller.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Ett tips jag själv fick av butikspersonal efter att jag haft sönder melittakannan i glas i båten var att testa Nescafe istället för vanligt bryggkaffe. Omöjligt var mitt svar då Nescafe inte alls motsvarade vad jag ville ha. Efter övertalning att bara följa instruktionen jag fick så valde jag att trots allt testa. Därefter var jag fast i min övertygelse att detta var ett mycket bra alternativ om man vill undvika sump etc.
Förutsättning är att använda en bra termos och först lägga i den dosering man önskar och därefter hälla i kokhett vatten, ruska om termosen och låt stå någon minut. Därefter klart att dricka, men se upp med att det är mycket varmt!
Jag doserar hälften så mycket Gevalia Nescafe som jag använder bryggkaffe.
Fördel, ingen sump, varmt kaffe som håller stor del av dagen. Vi brukar koka en full termos på morgonen och dricker sen av detta under dagen.
Vore kul på synpunkter EFTER att Ni testat...:music-icon:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Janne S

Har testat och tycker, som du, att det är ett synnerligen bra alternativ. Är dock, tycker jag, en aning knepigare att dossera, men det lär man sig.

Lasse
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Hälla ut kaffesump.

Janne S

När vi åker på våra charterresor använder vi nescaffe på hotellrummet till morgonkaffet, det funkar bra. Ska pröva ditt recept, blir kanske fylligare smak då.
Det är svårt att ändra kaffekokningsmetod, som man kört hela livet med.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Hej Drutten,
Om Du inte gillar ämnet är det bara att negligera det och gå vidare till annat ämne som då intresserar Dig istället, eller är Du man att lista vilka ämnen som är ok att diskutera? Jag hoppas på lite överseende från Er som älskar att göra påhopp på alla som inte tycker som Ni. :music-icon:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Hälla ut kaffesump.

Personligen tycker jag det är fruktansvärt, hela husbilsrörelsen kan bli utskämd, tycker nog till och med att vi i gemen borde sluta dricka kaffe och i och med detta eliminera avfallshanteringsproblemet. :D

:wink::wink::wink: Sorry, kunde inte låta bli :wink::wink::wink:
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Hälla ut kaffesump.

Du som kokat kaffe tidigare, ta och kokaupp snabbkaffe i stället för att hälla på kokhett vatten. Gjorde det på en fjällvandring och bjöd lappar på det kaffet. dom trodde att jag hade bryggt kaffet. Smakar mycket bättre än att hälla hett vatten på snabbkaffet!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hälla ut kaffesump.

Detta är ett mycket angeläget ämne och bör stötas och blötas från alla håll och kanter. Kaffetåren den bästa är..... Den här frågan är så viktig att jag funderar i ämnet varje dag. Det finns så oerhört mycket att lära sig om kaffets hantering och man blir aldrig fullärd!

Jag är mycket tacksam över att jag har möjlighet att få ta del av andras erfarenheter om olika sätt att åstadkomma ett gott kaffe.

Hjärtligt tack till trådskaparen som väl knappast anade att tråden skulle utvecklas på detta magnifika sätt! Jag kan knappt bärga mig, måste skynda ner i husbilen och omsätta alla dessa olika metoder i praktisk handling!

Tack, Rotax! Tack också till alla andra kaffenjutare! Stort tack!

Jappe
 
Toppen