• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
... finns det någon som provat denna navigator?

Tyvärr lär kartorna endast vara klara för Tyskland-England-Irland (?) om vi förstått infon rätt i tidningen "Fernfahrer" "Das Internationale Truck Magazin Nr. 5/2009" se bif länk ...

www.snooper-gps.com/snooper_truckmate.asp

Lena & Jan
 
Senast ändrad:

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Forts på Lena & Jan inlägg 2009-09-24...

ElGigantens online butik hade bästa pris 4289SEK på SNOOPERs S2000 ProLine-Truckmate som vår nya Navigator heter! Eftersom vi inte fick alla de svar vi sökte på nätets onlinebutik www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/gps-navigation/TRUCKMATE/snooper-syrius-s2000-proline köptes den över disk i butiken på Center Syd i Löddeköpinge (som la ordern på onlinebutiken till oonline pris ;-) Den är nu registrerad på den finska sidan www.snooper.fi/sv Vi kom igång väldigt enkelt direkt efter batteriladdning gjorde vi ett par enkla inställningar av språkval, fordonsdata etc. Klar o tydlig display o menyspråket är lättanvänt. Rutt upplägg är oxå enkelt att lägga in, men än har vi inget omdöme att ge, avseende träffsäkerhet/vägval etc, eftersom vi är hemma f n!
Hör av oss igen då vi varit på Concordefabrikens årliga "Himmelfahrtstreff" i Schlusselfeld-Aschbach (ett initiativ från återförsäljare för att bli inbjuden). Se bif länk www.concorde-emotion.de

Önskar en vårlik Valborg på alla trevliga HBKare
 
Senast ändrad:

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Vi ser fram emot testresultatet med spänning.
Kör vackert och hälsa alla likasinnade.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

...forts på tidigare inlägg OMDÖMME
Vi kontstaterar nu att denna "lättanvända/bild-rösttydliga/direkt-sat-teknik-täckning/ej stressframkallande navigator motsvarar "våra" förväntningar fullt ut! Kände till vid inköpet att "ta hänsyn till att hela norden ej har 100% täckning än med höjdangivelser på småvägar/småstäder" utanför de stora stråken. Uppdateringar via datorn "före" färdig-ställandet är därför "gratis".
I Tyskland hade vi inga som helst tvivel då täckning var 100%klar, vi anvisades helt rätt till Aschbach (Concoredefabriken) m fl andra ställen som just ligger ute i terrängen!

Vi valde att inte köpa den dyrare Snooper navigatorn som innehåller massor av campingplatser o POI för campingfordon så det kommer säkert erfarenhetsinlägg om den framöver.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Jag har en snooper S7000 Ventura. Den fungerar bra som navigator, känns ranglig och vibrerar. Det är köranvsning på svenska samt kartor för hela europa, man kan lägga in längd, bredd ,höjd samt totalvikt det verkar fungera, har bara haft den 3 månader.

Även Bordatlas samt campingplatser fanns i när jag köpte den.

Det finns ingen automatisk ljusreglering, man får ändra ljuset själv.

Har även en dator med separat 10 tum pekskärm på instrumentbrädan, och jämfört med den är allt annat mindre bra.

Bosse
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Jag har en snooper S7000 Ventura. Den fungerar bra som navigator, känns ranglig och vibrerar. Det är köranvsning på svenska samt kartor för hela europa, man kan lägga in längd, bredd ,höjd samt totalvikt det verkar fungera, har bara haft den 3 månader.

Även Bordatlas samt campingplatser fanns i när jag köpte den.

Det finns ingen automatisk ljusreglering, man får ändra ljuset själv.

Har även en dator med separat 10 tum pekskärm på instrumentbrädan, och jämfört med den är allt annat mindre bra.

Bosse
Hej Bosse,
du skriver att Venturan känns ranglig och vibrerar, kan det bero på att den inte är rätt monterad? Eller har det andra orsaker?
Kan du lägga in grupper av POI på Venturan?
Vad är det för dator med pekskärm du har och var är det för navi-program du har inlagt på denna?
Kunde vara kul om du utvecklade båda sakerna lite mer.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Venturan är monterad med originalfäste (2 leder och sugkopp) på ovansidan instrumentbrädan, sugkoppen på en isskrapa som sitter fast.

Där sitter den bra, men 2 leder blir ganska högt, skärmen följer med när du pekar på den.

Att peka när du kör är svårt det finns inget motstånd,och det blir ofta fel om du skriver en adress. Jag vet att man ej skall göra så när man kör, men man måste få testa.

Datorn är köpt hos Your Car-PC Shop (Se knuts inlägg) i Tyskland. Jag tror navi-programmet heter Map&Guide och är egentiligen till lastbilar, man kan lägga in alla mått och vikter och det fungarar riktigt bra, jag har flera gånger blivet varnad både vad gäller höjden samt förbud över 7,5 ton totalvikt. Datorn är en Voom-2-MG som jag haft i 2 år.
Skärmen är 10 tum står Car TFT på, köpt på samma ställe.

När man närmar sej en stad ser du hela stan samt vilken väg navigatorn valt, och när du skall svänga får du en mindre och mer detaljerad bild samt köranvisning på svenska.

Filanvisning saknas men det kanske finns på nyare program. Man får en helt annan överblick, är jag i skåne så kan jag se hela skåne om jag vill, eller bara närområdet.

Jag är helt novis när det gäller datorer och vet inte hur man lägger in POI.

Jag har en son som sköter datorer och liknande i bilen, och han har stoppat i mycke grejer jag klarar inte att använda allt.

Solteknik säljer en skärm med inbyggd dator och garminprogram. Usch dyra grejor.

Bosse
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Venturan är monterad med originalfäste (2 leder och sugkopp) på ovansidan instrumentbrädan, sugkoppen på en isskrapa som sitter fast.

Där sitter den bra, men 2 leder blir ganska högt, skärmen följer med när du pekar på den.

Att peka när du kör är svårt det finns inget motstånd,och det blir ofta fel om du skriver en adress. Jag vet att man ej skall göra så när man kör, men man måste få testa.

Datorn är köpt hos Your Car-PC Shop (Se knuts inlägg) i Tyskland. Jag tror navi-programmet heter Map&Guide och är egentiligen till lastbilar, man kan lägga in alla mått och vikter och det fungarar riktigt bra, jag har flera gånger blivet varnad både vad gäller höjden samt förbud över 7,5 ton totalvikt. Datorn är en Voom-2-MG som jag haft i 2 år.
Skärmen är 10 tum står Car TFT på, köpt på samma ställe.

När man närmar sej en stad ser du hela stan samt vilken väg navigatorn valt, och när du skall svänga får du en mindre och mer detaljerad bild samt köranvisning på svenska.

Filanvisning saknas men det kanske finns på nyare program. Man får en helt annan överblick, är jag i skåne så kan jag se hela skåne om jag vill, eller bara närområdet.

Jag är helt novis när det gäller datorer och vet inte hur man lägger in POI.

Jag har en son som sköter datorer och liknande i bilen, och han har stoppat i mycke grejer jag klarar inte att använda allt.

Solteknik säljer en skärm med inbyggd dator och garminprogram. Usch dyra grejor.

Bosse
Tack Bosse, det var intressant, speciellt det med Venturan. Har nämligen nyss beställt en Ventura som jag går och väntar på, hoppas man har åtgärdat de saker som du anmärkt på. Vi får väl se. Kanske man skulle satsat på en liknade dator som din men man kan ju inte ha allt och dessutom kostar det multom.
Lasse i Dösjebro
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Map-update Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

...forts på tidigare inlägg... Kolla först på Snoopers hemsida om det finns map-updates för din Snooper version www.snooper.fi

Vår Snooper version visade äldre versionsnr ärn dom på hemsidan, därför har vi laddat in senaste GRATIS uppdatering i vår Snooper TRUCKMATE giltig för S600, S2000 och S7000. Den komprimerade mappen 1.60Gb märkt S600, tog 1 tim och 50 min (!!!) att ladda ner till datorn. Beräkna samma tid för inladdning i Snoopern, alltså ej gjort på en kafferast!
Nerladdningsprogammet från din CDskiva måste först vara installerad i datorn!

Mejl-instruktion från Antti@snooper.fi
1. Download the software from the following link:
http://www.snooper.fi/snp/S600.zip
2. Extract the downloaded zip-file to a new folder
3. Open the extracted folder and click 'update.exe'
4. Connect the unit to main power.
5. Connect unit to your computer.
6. Wait until the updater program says that the update is completed.
7. Unplug the unit and close the program.

Koordinat navigering, utökat kartmaterial m m, m m kom med denna uppdatering, vilket vi gillade!
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Snooper Truckmate S2000 Navigator ...

Jag har nu provat Snooper Ventura S7000 för husbilar. Den fungerar utmärkt. Stor bra skärm, bra röstguidning, dessutom på svenska. Hållaren som man fäster med en sugkropp har två leder men är INTE ranglig. Den sitter perfekt. Uppdateringar laddas enkelt ner från Snoopers supportsida. Nackdelen är att det inte går att på egen hand lägga in mer än en POI per gång. Har man flera går det att skicka över en fil till Supporten som konverterar denna till deras system och man kan därefter ladda ner den på navin. Lite tungrott system men enl uppgift (ej bekräftade) håller man på att ändra detta. Själv har jag mailat över en hel mängd filer om svenska POI till Snooper som lovat att konfigurera dessa snarast.

En stor fördel med Snooper S 7000 är att du lägger in bilens data, höjd, bredd, längd och vikt. Med etta system får man en säkrare färdväg och slipper förhoppningsvis komma i problem med låga viadukter eller smala vägar. Detta system är helt utbyggt i många av de europeiska länderna, i Sverige är det under utbyggnad. Skärmen visar under färd vilka vägar som klara systemet.

Min snooper köpte jag direkt från Snooper i England, fick dessutom med en back-kamera och sparade dryt 1000:- på detta jämfört med att handla denna hos Snoopers nordiska återförsäljare i Finland.

Lasse J
 
Toppen