• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gråvattentömning på fel ställe

F

F.d. 13963

Guest
hejsan
måste bara göra ett inlägg på hur vi husbilsåkare kommer på kant med allmänheten.
vi låg på smögens ställplats vid kajen mittemot smögenbryggan (kanonställe)
men idag när vi satt och åt frukost så börjar husbilsgrannen tömma sin gråvattentank mitt på asfalten så att dom som gick förbi fick gå omvägar för att inte kliva i deras disk/tvätvatten.
en holländare som stod parkerad bredvid oss och en som fiskade vid kajen undrade vad faan som han höll på med, trist att man ska stå där och försöka förklara att det bara är någon enstaka husbilsägare som gör så.
men det är på tok för vanligt förekommande!!!
i trosa vid gästhamnen, stog en husbilsägare och diskade med avloppskranen öppen och när jag påpekade att hon hade "glömt" stänga kranen såg hon bara iriterrad ut.
vi tycker det är trist att detta sker så pass ofta då det blir en dålig stämpel på oss husbilsfolk.

mvh Krisse
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Var i Smögen under semestern. Som vanligt så får man behov av att tömma gråvatten då man inte vet var man kan göra det. Tog cykeln ut till ställplatsen som jag tror heter New Port Smögen för att kolla om det ev. fanns möjlighet till tömning där. Träffade en man som vad jag förstår var ansvarig för stället. På min fråga om det fanns möjlighet att tömma gråvatten så blev det ett negativt svar. Det fanns ingen möjlighet till det där. Hans tips var att tömma i en gatubrunn? Tömmer alla som står på denna ställplats i gatubrunnar? Jag vet inte var vattnet i gatubrunnarna tar vägen. Men jag tror inte att de går till reningsverket.
Jag löste mitt problem med att använda mig av den spillvattenlunga som jag har med mig i HB och tömde i en toalett. Fick på det viset en liten frist.
Lennart
Hej vi har en lunga med oss i husbilen ifall såna tillfällen står uppstår:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8479

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Var i Smögen under semestern. Som vanligt så får man behov av att tömma gråvatten då man inte vet var man kan göra det. Tog cykeln ut till ställplatsen som jag tror heter New Port Smögen för att kolla om det ev. fanns möjlighet till tömning där. Träffade en man som vad jag förstår var ansvarig för stället. På min fråga om det fanns möjlighet att tömma gråvatten så blev det ett negativt svar. Det fanns ingen möjlighet till det där.

Hans tips var att tömma i en gatubrunn? Tömmer alla som står på denna ställplats i gatubrunnar? Jag vet inte var vattnet i gatubrunnarna tar vägen. Men jag tror inte att de går till reningsverket.
Jag löste mitt problem med att använda mig av den spillvattenlunga som jag har med mig i HB och tömde i en toalett. Fick på det viset en liten frist.
Lennart

Det är skilnad på gatubrunnar & gatubrunnar. Brunnar med ett galler som tar hand om regnvattnet mynnar oftast ut i ett vattendrag eller havet.
Brunnar med runda lock märkta med ett "A" är avloppsbrunnar anslutna till det komunala avloppsnätet. Dessa finns överallt i tätorter.
När jag för ca. 15 år sedan körde turistbuss & det var ännu besvärligare att få tömt tanken, var lösningen att uppsöka en gata i något industriområde, :cool: öppna locket (kräver verktyg & armstyrka, väger säkert 50 kg.) placera bussens avlopp över brunnen & skicka hela skiten till kommunens reningsverk.
Om detta var tillåtet eller lagligt vet jag inte, men oftast var passagerarna under tiden på något näringställe & fyllde på i matinkastet vilket under hemfärden omvandlades till nytt toalettavfall som sedan hemkommunen fick ta hand om.
Så det jämnade väl ut sig som cyklisten sa när han ---- ner sig.
Kommunerna har i vart fall numera monopol att ta hand om avfall, så hamnar det bara i rätt behållare så är det väl inte olagligt.
Annars är det ju så att en stekpanna i en plåtåtervinning kan kosta skjortan.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Jag vill bara tala om att A-et som syns i locket på en del brunnar INTE betyder avlopp
-det är en vanlig logotype!

Så Du har med stor sannolikhet skickat din och bussresenärenas skit rakt ut i närmsta vattendrag!!!
icon13.gif


Titta istället efter om Du kan hitta någon distansmarkerings-skylt till brunnen.
Det är oftast en liten skylt ca 70x70 mm, brun eller gul som det står ett S (= Spillvatten)på,
samt ev ett B (=Brunn) samt ett antal siffror som anger avståndet till brunnen.
Skyltarna kan sitta på husväggar,lyktstolpar eller separata/korta ca 1 m höga stolpar.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Trist!
När vi var på Kristianopels camping för några veckor sen så såg vi:
Husbil som kört upp vid avfalls stationen för husbilar, tömde tanken, stod intill och tittade på. Det var bara det att han parkerat så illa så ALLT vatten rann vid sidan om brunnen. Dvs allt vatten rann ut på campingen. Vi passerade vid tillfället och påpekade detta. Inte populärt.
Mvh Sunesson
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Där ser man två stycken OLIKA tvärsäkra svar VAD ÄR RÄTT!!!
Det var ju bara 2 ,annars brukar det vara betydligt fler ca: 4000 .
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Det verkar vara ett stort problem med att bli av med gråvattnet men jag tycker det är lite konstigt för att på våran bil så har vi lika stor tank till färskvattnet som till gråvattnet och då går ju en del av färskvattnet till spolning av toaletten så när det är kris med att tömma gråvatten så är det ju även kris med att färskvattnet tar slut .

Eller fixar ni påfyllning av vatten och inte tömmer gråvattnet ?

Sen kan man nog även säga att om det skulle komma lite gråvatten på vägen runt Falköping på våren så är det nog bara en liten del utblandning av all gödsel i form av kopiss och koskit som bönderna tappar från sina vagnar på väg ut till sina åkrar .

Så egentligen om inte böndera har lite dåligt samvete så ....... men visst skall man som husbilsägare tömma på anvisad plats för bara för en del agerar tokigt så ger det ju inte "rätt" att alla skall göra det .....
 

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej!
Men jag tor som förr, de andra brunnar ha ju kommit till senare...:)
A
Avlopp = Avbruten kärlek
K
Kloak = Kärlek
V
Vatten = Har han/hon vänstrat,(otrogen)




Stora sommar hälsningar från norra sverige...+ 25

/Michael
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej,
för att försöka hitta ett alternativ till "gråvattentömning på fel ställe" som ju är rubriken för denna tråd och begränsa, ja kanske helt kunna eliminera, tömning på fel ställe så finns det redan nu några bra alternativ.
I en tidigare tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/237678 om "Gråvattentömning" finns förslag om att tömma på Vägverkets latrintömningsställen. Dessa finns att hitta på Vägverkets hemsida, en kort instruktion om hur dessa hittas finns i bifogad länk.
Ett annat sätt är att söka "avloppsreningsverk alt. reningsverk" på www.hitta.se
Då kommer det upp flera hundra av landets drygt 2 000 reningsverk. Dit kan man sedan ringa och fråga om det går bra att komma för att tömma sina tankar.
Jag har t.ex. ställt frågan till Bromma reningsverk (inget svar ännu). Om vi alla husbilsåkare gör det på de orter vi bor och verkar så kanske vi får igång en rörelse som leder till åtgärder och förhoppningsvis minskar gråvattentömningar på fel ställe.
V-backen :)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej. Nu senast när vi tankade på en Preemmack på västkusten fick vi tömma gråvattnet på deras spolplatta. Tankar man för över 1000kr så går det säkert bra om man frågar.mvh. Olle.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Man ser en del när man är ute i fält, i Kroatioen på en av de större campingarna tömde en medelålders man sin toa i "diket" för gråvatten. bara 20 meter därifrån fanns en stor skylt med "KEM-WC". Han bar dit cassetten och orkade kanske inte sista biten. Innan detta hade ett tyskt par tvättat gummibåten och släpet i mer än 2 timmar, ingen vattenbrist där inte.
Leffe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej.
Nu kommer jag med ett inlägg om mina egna "klantigheter":eek:
Just nu för en vecka sedan så var jag och frugan ute på en tripp och hade tillbringat natten på en camping i Mölle.
Men iaf så på morgonen innan avfärd så tömdes Gråvattentanken och toabehållaren samt att vattentanken såklart också fylldes.
Nu är det så att marken lutade rätt så kraftigt där dessa arbeten utfördes och vattentankens överfyllnadsskydd sitter inte centrerat riktigt !
Resultatet blev att när vi stod vi utcheckningen så rann det en mindre mängd friskvatten hela tiden från undersidan av husbilen:oops:o:eek:
Då kom det fram en kraftfull Tysk herre och pekade på mitt "svineri", detta var ju iof hedervärt gjort av honom, men när jag skullr förklara att det inte var spillvatten utan bara friskvatten på min helkonstiga tyska så sa jag nog nåt som inte gjorde min sak bättre.
Det slutade med att han pekade på mitt huvud med ett finger och for iväg!

Fasiken vad jag skämdes!

Anders som verkligen försöker vara ordentlig, men.........
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Vi står just nu på en vintercamping där det finns många elstolpar/platser som är markerade med golv för förtält det finns även plaströr nergrävda i marken (husvagnsavlopp) som mynnar ut i små diken eller i slänten bakom vagnen. Det om något visar var man gör av med sk. gråvatten vintertid! campen är även öppen sommartid...
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Anders Bohman;

Hej,
vi kommer alla ut för roliga situationer i och med vi ju besöker många oliker ställplatser
och campings med olika töm/fyll faciliteter och vi ibland står och kliar oss i huvudet över
hur det fungerer!.
Men du skal absolut inte skämmas över evt. kommentarer från tyskarna dom får man
massor av under resor till Tyskland, dom er ibland överdrivet 'ordnung muss sein'
benägna, så strunta i dom.
Men heldigvis er de flesta tyskar trevliga och hjälpsamma.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Hej Siw& Mikael:
Jag tycker bara att det var skoj, fast lite retligt då:cool:
Jag har absolut inget emot Tyskar eller några andra heller!
Det är bara det att alltid när jag klantar mig så står det en kraftig Tysk och ser mig:eek:.
I Norge förra året så gjord nästan samma sak med den förra husbilen också vid en utcheckning. Fast då gjorde jag en malör med avloppskranen på nåt sätt och släppte ut vatten då också.
Då var det avloppsvatten!!!!
Jag har förträngt händelseförloppet, men jag minns den store rödmosiga Tysken och den lika ilskna Norska campingvärden han sprang och hämtade!

Det är nog såna vimsiga som jag som ger husbilfolket dåligt rykte:rolleyes:
Fast det är ju inte med vilja utan det bara.........blir


Anders & Marie-Anne som skall till Böda snart (då händer det nåt nytt)
 
B

Boxer

Guest
Sv: gråvattentömning på fel ställe

På semestern hamnade vi på en camping i Normadie osm hade gråvattentömning men ingen toatömning. Jag försökte spana på hur dom andra bilarna gjorde, det visade sej att dom tömde toan i samma brunn som gråvattnet. När jag sett flera stycken göra lika dant så vågade jag mej på detsamma. Men lite konstigt kändes det. Stå och tömma toan aldeles brevid närmaste husbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Det er ikke uvanlig på stellplatser i Europa at det er et åpent galler for tømming av alle typer vann. På noen plasser er denne løsningen like ved siden av nærmeste parkering, men som regel er det noen meter avstand.

Det er uansett noe bedre enn gråvanntømmingen jeg har funnet på flere svenske campinger! En plass med gjerde eller hekk på 3 sider og avløpet innerst på plassen, en liten betongplate på ca. 1x1 m rundt avløpet. Med min bil måtte jeg ha med nesten 4 meter ekstra slange på avløpet som sitter midt ene siden. Når jeg beklaget dette i resepsjonen så er det normale svaret: skriv til komunen, det er de som eier plassen!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: gråvattentömning på fel ställe

I inägg 29 http://www.husbilsklubben.se/forums/t34996-2/#post238586 nämnde jag att en kontakt var tagen med Bromma reningsverk, som ligger i närheten där vi bor, med en förfrågan om vi skulle kunna kamma dit för att tömma latrin och gråvatten.
Nu har jag fått beskedet att reningsverket inte har möjlighet att ta emot oss. De hänvisar iställer till slamsugningsföretagen och till campingplatserna.
Har nu gjort en förfrågan till slamsugningsföretaget Cija Tank AB som tar hand om i stort sett allt mer eller mindre flytande miljöpåverkande avfall m.m. Cija tömmer olika avfall på olika tömningsstationer enligt deras hemsida. Ska bli intressant om Cija Tank AB kan ge förslag på något lättillgängligt och smidigt tömningsalternativ för husbilar i Stockholm.
V-backen :)
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Vi har en låg bygghink med oss och då kan vi, när vi ändå tömmer toaletten vid t ex en rastplats, använda hinken för att tömma det som finns i gråvattentanken. Ibland är det bara en eller 2 hinkar och då behöver en full gråvattentank aldrig bli ett problem.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: gråvattentömning på fel ställe

Kommer just hem från en kortare resa i Danmark. Där har man föredömligt på alla motorvägsrastplatser av yngre datum byggt en speciell plats för tömning av gråvatten, toalett (fast eller lös), samt färskvatten.

Något för vägverket?

Håkan
 
Toppen