• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Lasse o Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
504
Medlemskap
2024
Satt här och funderade på hur många amerikanska husbilar det finns i klubben? Vi har själva en Ford E 350 Four Winds -93 med Cummins diesel på 184 hk. Vore kul att komma i kontakt med er andra som också äger amerikanskt. Kanske vi skulle kunna ordna en träff! Vore kul om ni hör av er.

Medlem 504
Lasse o Kerstin
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Jodå här e en till. Allegro 28 fot med an Cummins turbo ca 180 hp. lite tung totalv. 7200.kg så den drar 2l milen.. men e fin o bo i alla finesser. inkl gasoldrivet elverk .
:):):music-icon::mcride:
 
M

mikkis

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

hej
Vi har en Gulfstream, 10,10 meter, Cummins diesel på 230 Hk, och en Allison aut-låda 6vxl.

Det är det bästa vi har köpt. Vi tilbringar mycket tid i husblen så man vill ha lite utrymme.

Mikkis
 
F

F.d. 8737

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

hej
Vi har en Gulfstream, 10,10 meter, Cummins diesel på 230 Hk, och en Allison aut-låda 6vxl.

Det är det bästa vi har köpt. Vi tilbringar mycket tid i husblen så man vill ha lite utrymme.

Mikkis
Hej
Har en Ford E 350 Damon Hornet 94:a 460 V8a 7,5 liter bensin.Kul det här inlägget eftersom jag efterlyste något liknande igår på en tråd som heter köpa amerikanskt eller liknande.
 

Lasse o Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
504
Medlemskap
2024
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Måste vara törstig med bensinmotor. Din är väl runt 8.5 meter och väger omkring 5 ton.
 

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Satt här och funderade på hur många amerikanska husbilar det finns i klubben? Vi har själva en Ford E 350 Four Winds -93 med Cummins diesel på 184 hk. Vore kul att komma i kontakt med er andra som också äger amerikanskt. Kanske vi skulle kunna ordna en träff! Vore kul om ni hör av er.

Medlem 504
Lasse o Kerstin

Joda,
Här är det en åxå norr i från. Rockwood -89, ford 460, 10met. 7ton...:)

Har en liten fråga, hur in i h..vete skjusterar man parkerings bromsen...:mad:

Är det någon där ute som vet...

TACK PÅ FÖR HAND!

//Michael
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej.
På en del, kann man skruva hantaget på handbromsspaken,dvs.den delen man
greppar när man tar i spaken.
Roligt med en americanare,hadde selv en Coachmen för ett tag sen.
Hälsningar
Paulkaj
 

mallard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
282
Medlemskap
2025
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Här kommer det en chevrolet Mallard, -84 9,5m, 6,2 l diesel, importerad av Bengt i Örkelljunga 1988.
Jan o Kicki
 

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej.
På en del, kann man skruva hantaget på handbromsspaken,dvs.den delen man
greppar när man tar i spaken.
Roligt med en americanare,hadde selv en Coachmen för ett tag sen.
Hälsningar
Paulkaj

Hejsan, det är från Micke, Piteå:)
Jag har inte någon traditionell handbroms, utan rattväxeln P-läge skall fungera som parkerings broms enligt vad jag har läst...

Hälsningar Micke
 
M

mikkis

Guest
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

hej Micke från Pite..

Har du inte din Parkeringsbroms på golvet,? som du trycker ner med vänster fot ??
Du skall INTE justera bromsarna någonsin på annat ställe än i backarna/bandena.

Mikkis
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Tror inte att man behöver justera bakbromsarna alls om man använder handbromsen som också fungerar som backjustering. Så är det i alla fall på min Cheva Van
// Bror
 

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Tror inte att man behöver justera bakbromsarna alls om man använder handbromsen som också fungerar som backjustering. Så är det i alla fall på min Cheva Van
// Bror

Hej igen!
Det står så här i min pärm:

This position activates a spring-set parking brake and prevents the real wheels from turning. Always come to a complete stop before shifting into tha position.

Detta läge aktiveras ett fjäder-set parkeringsbroms och förhindrar de verkliga hjul rullar. Stanna fullständigt innan man övergår till denna position.

To engage:
a. Pull the lever toward you.
b. Push the lever complerely counterclockwise against the stop.
c. Push the lever toward the dach. Make sure the lever is all the way forward and securely latched before releasing it.

Att engagera sig:

a. Dra spaken mot dig.

b. Tryck spaken mot P-(park).

c. Tryck spaken mot instrumentbrädan. Se till att spaken är hela vägen fram och ordentligt låst innan det.

Så där står det, och sen är det skivbromsar runt om...

//Micke, Piteå​
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej Micke,
är det skivbromsar så kan det vara annorlunda. Vad jag vet så står det i skriften att ett fordon skall ha två av varandra oberoende bromsar. Tror inte att det är möjligt att lägga min p-låget då bilen rullar utan att man får mekaniska skador. Finns det verkligen ingen pedal till vänster samt en spak att frigöra parkeringsbromsen?
Vilken bil har det exakt. Har en massa verkstadshandböcker över cheva. Borde stå där hur allt skall fungera.
Hälsningar Bror
 

Pitepalt

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Piteå
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Hej Micke,
är det skivbromsar så kan det vara annorlunda. Vad jag vet så står det i skriften att ett fordon skall ha två av varandra oberoende bromsar. Tror inte att det är möjligt att lägga min p-låget då bilen rullar utan att man får mekaniska skador. Finns det verkligen ingen pedal till vänster samt en spak att frigöra parkeringsbromsen?
Vilken bil har det exakt. Har en massa verkstadshandböcker över cheva. Borde stå där hur allt skall fungera.
Hälsningar Bror

Hej Bror!
Jag har en Rockwood by Driftwood, John Deere -89. I manualen (pärmen) står det som jag skrev tidigare. Men vad jag fattar så skall man trycka ner broms pedalen då man står stilla sedan så drar man rattväxelspaken mot dig (från läge drive), sen motsols alltså uppåt till P-läget, sen trycker man den mot instrumentbrädan å då skall det ha låst alla 4 hjulen, så har jag fattat det. Men jag vet att den förra ägaren fick fara hem och hämta pärmen för att bevisa på besiktningen, ja då gick den igenom.
Någon stans måste det finnas en skjustering av nått slag eller så är det elektroniskt..?:confused:

Ha en trevlig helg...skall ut å grubbla..:mad: //Micke, Piteå
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hej vi undrar hur många som har en amerikansk husbil?

Micke, skivebremser er av natur selvjusterende. Hvis det bare er hydralisk overføring til bremsene og den beskrivelsen du ga forklarer at spaken foretar en blokkering av bremsekretsene slik at bremsen ikke skal gå av igjen. Typisk en amerikaner! Den første til å legge parkeringsbremsen inn på skiver var Citroen i ID/DS modellene, men der med mekanisk påvirking av bremsene på forhjulene! Svært mange har en liten trommel til håndbremsene i navet til bremseskivene.

En slik hydraulisk løsning burde være 100% selvjusterende, et problem kan være at en må vi P på automatkassen - denne pleier å blokkere utgangen av kassa.
 
Toppen