• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabeldragning solpaneler Dethleffs RT6844

Widar

HBK Medlem
Kommun
Skara
HBK-Nr
44925
Medlemskap
2026
Hej,
Ny här och med ny (för oss) husbil, en Dethleffs Esprit RT6844 2006.
Jag planerar att montera solpaneler och funderar på hur jag bäst drar kabeln inne i bilen. Antar att kabeln ska till EBL efter regulatorn så söker tips på hur / var jag ska ta den genom taket och vidare till förarstolen där EBL sitter.

Hälsningar
Jan

Hej,
Ny här och med ny (för oss) husbil, en Dethleffs Esprit RT6844 2006.
Jag planerar att montera solpaneler och funderar på hur jag bäst drar kabeln inne i bilen. Antar att kabeln ska till EBL efter regulatorn så söker tips på hur / var jag ska ta den genom taket och vidare till förarstolen där EBL sitter.

Hälsningar
Jan
Koppla direkt på bodelsbatteriet, du får hitta ett bra sätt att dra kabeln tex. genom skåp eller garderob ner till batteriet.

Ok, så det funkar att koppla direkt på batteriet utan att det stör den vanliga laddningen via generatorn eller från 230V?

Hej, om panelen räknar Amp. laddning och förbrukning in/ut i bobatterierna, så kolla var shunten till den avkänningen sitter om vill att räkneverket för batteristatus skall stämma om du inte kör solpanelerna genom bilens elblock. Batteristatus kan bli mycket förvirrande att titta på om solpanelernas laddning inte kommer med i beräkningen.
Men ingången i elblocket för solpaneler kan vara begränsad till vissa max Amp. så 400W kan vara för mycket även om du inte får ut alls så mycket på våra breddgrader.
Men om du kör med Li batterier så har du troligen en Amp. batteriräknare med app i det batteriet och kan strunta i panelens.

M.v.h. JANKRO.

Japp, det går inte köra genom elblocket. Det klarar max 15A enligt uppgift men batteristatus ska gå att se via appen.
Tittar på paneler och det finns ju en massa varianter. Kommer köpa Sunlux men vad är bäst, Topcon eller PERC?
Båda är väl monokristallina.

Jag har ganska nyligen monterat deras Topcon som ju ska vara senaste tekniken. Ger i mina ögon betydligt mer i mulet väder och lågt stående ljus. Inte lika känsliga för skuggning heller.
Detta är vad jag tycker. Max vad jag fått in med två 185 wattare är hittils på en dag är 1.5 kw och då står ju inte solen så högt.

Har också läst att Topcon ska vara det senaste, kul att få höra riktiga erfarenheter. Tack.

Tillbaka
Toppen