• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser skidanläggningar

F

F.d. 1470

Guest
I ett tidigare liv i en annan husbilsklubb satte jag tillsammans med några nuvarande medlemmar i denna klubb samman en text som mailades till skidanläggningarna. Fick mycket liten respons varför jag tänkte att det kanske vore dags igen.

Har redigerat texten och lagt den i en PDF. Tänkte att den kanske borde skickas som brev i stället - men det är ju ett digert jobb rent administrativt. Få se när jag hinner.

Känner ni för att lämna synpunkter så är det fritt fram.
 

Bilagor

  • Skidanläggningar ställplatser.pdf
    74,5 KB · Visningar: 188
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Bästa Granne.

MIN SPONTANA REAKTION ÄR:

Du har skrivit det vi alla Tänker. Grattis, kunde inte gjort detta bättre själv.

Vi behöver sådana medlemmar som Dig.

Tack, från en medlem på andra sidan 11va.

Hls kurt.
:D :D :D :D
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Jag tycker inte det känns rätt att tänka i dessa banor.

Tycker inte det känns bra att behöva känna sig diskriminerad bara för att man har skaffat sig en husbil och att därtill behöva krusa för att få komma till anläggningar och campingar känns ännu sämre.

Skulle gärna se ett brev som vänder sig till ansvariga inom både privata och kommunala anläggningar med lite mer fakta om hur många husbilar som rullar i Sverige, hur många människor som reser på detta sätt och vad vi förväntar oss för service.

Gärna referera till anläggningar som förstått hur man tar emot husbilsfolket.

Eftersom husvagnar tydligen inte har detta problem och våra servicebehov är tämligen lika så skulle detta framgå på något sätt, dessutom fördelarna med husbilar framför husvagnsekipage.

Våra husbilar är egentligen en husvagn med ratt.

Fördelar med husbilar gentemot ett husvagnsekipage är framförallt att vi kräver inte lika mycket plats. Vi kommer med 1 fordon istället för 2, vårat fordon är vanligen mellan 5 och 8m långt medan ett husvagnsekipage ligger på det dubbla. Vi betalar samma avgift på en camping som husvagnar trots att vi bara behöver hälften så stort utrymme.

Husbilsfolket är för det mesta något äldre än husvagnsfolket vilket innebär att vi är i allmänhet lugna och städade individer som inte har några barnskaror med som kan verka störande på omgivningarna. Alla håller väl inte med om det sistnämnda men en del gör nog det.
Att det finns mellan 1 och 3 hundar i husbilarna behöver man väl inte upplysa om.

Har läst att köpkraften skulle vara större hos husbilsfolket men det är jag inte säker på.

Fyll gärna på med mera fördelar, jag kommer inte på fler just nu.

Det sitter väl en del byråkrater i ledande ställning på kommunerna så brevet bör väl författas på kanslisvenska så dom förstår vad som skrivits.

Personligen tror jag att detta kommer att reda upp sig självt med tiden eftersom detta med husbilar är en relativt ny företeelse här i landet.

Träffar man på campingar där man inte känner sig välkommen så är det bara att åka vidare till ett annat ställe, eftersom vi blir fler och fler så kommer det att bli bättre med servicen för oss, det är jag säker på.

Ett problem kan det bli om vi börjar krångla och kräva speciella platser för husbilar och ställa andra krav än vad husvagnsfolket har.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Min text är inte en generell text för alla kommuner - det finns det andra initiativ för, även om man kan återanvända delar av texterna.

Min text är heller inget diskussionsinlägg kring husvagn kontra husbil utan en reaktion mot att man vill ha bort husbilar från skidanläggningarnas nattetid oanvända parkeringar.

Följdaktligen har den egentligen inget med campingar att göra heller, mer än som ett förtydligande att skidanläggningar inte har så mycket för att försöka hänsvisa oss dit.

Jag tror heller inte problemet försvinner med tiden utan blir värre ju fler husbilar som i omvärldens ögon "snyltar" sig till skidåkning.
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Hej Anders här kommer en rad från en annan Anders, Vi bor uppe i Umeå och har inte hunnit med att uppleva problemet på grund av att vi bara har haft husbilen i 5månader.
Har däremot upptäckt att det är svårt att boka plats på vinteröpna campingplatser i skidorter, för där har man säsongsuthyrt alla platser på vintern. I Tärnaby löste det sig ändå för vi hyrde även en stuga till alla barn så vi skulle få stå bredvid stugan. Nu till min egentliga fråga till vilka anläggningar skickar du ut detta medelande, jag förstår att tärnafjällen är inte precis är era hemmafjäll men det vore bra om det gick ut till alla större anläggningar i vårat avlånga land. Man skulle kanske göra en förtydling om att vi betalar ju gärna en slant för att få tillgång till ström etc. och vi lämmnar ganska mycket pengar efter oss i form av liftkort mat etc.

MvH Anders Malmqvist Umeå
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Ett fantastiskt arbete, Anders, mycket välformulerat och komplett till sin omfattning !! Där fanns alla erforderliga aspekter med. Det kan säkert - med viss förändring - användas i andra sammanhang året runt.

Att skicka ut materialet till berörda instanser och andra per e-mail är idag helt OK för de allra flesta, det är t o m vad man föredrar framför brevformen. Jag rekommenderar att de som jobbar med frågan, förutom du själv, koncentrerar sig på att hitta alla de rätta adresserna. Det kan vara jobbigt nog!

Det är den här typen av initiativ som kan göra husbilslivet lättare och trevligare framöver.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Tack för feed back så långt. För information kan jag berätta att förra gången mailades detta till alla större och medelstora skidanläggningar i Sverige och Norge. Dessutom mailades det till SLAO och jag bad dom vids vidarebefodra till sitt register (vilket borde innebära alla skidanläggningar). Enda svaret jag fick var från Kongsberg i Norge, vilka välkomnade husbilar.

Min idé bakom att skriva brev i stället är framför allt att om man adresserar det till anläggningschefen så är sannolikheten större att rätt person får brevet och det blir mera konkret för mottagaren att eventuellt ta med på agendan. Sedan kan man ju naturligtvis maila också.

Men visst, det blir en hel del jobb extra. Man får söka adresserna manuellt via hemsidor eftersom SLAO verkar bevaka sitt register.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Detta med Husbil är ingen "NY Företeelse". Vi har varit och "Campat" mycket i "Fjällen" och på andra ställen.

På den tiden när vi var aktiva vintercampare med Husbil så fanns inte dagens problem. På dom ställen vi kom var det inga problem alls. Dom rullade inte precis ut Röda Mattan när vi kom, men det var aldrig några 20 frågor vare sig vi stod på Camping eller på P-plats.

Nej, jag har den uppfattningen att problemet har ökat över tid.
Jag tror att som vissa skriver __ Att dom har inte fattat att det finns pengar i detta _ utan att dom ser oss som problem och inte som en MÖJLIGHET.

Emellertid så tror jag att problemen kommer att lösa sig på sikt. När turistvärdar och övrigt folk som jobbar med detta kör fram sin statistik så kommer dom att avläsa resultaten och det blir att Husbilsfolket är värt att satsas på.

Hälsningar från kurt i Monica o Kurt.
:confused:;):D
 
F

F.d. 273

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Jag vill att vi skiljer på vad HBK officiellt har för inställning och som majoriteten av oss medlemmar står bakom och vad som framförs som ställplatsvillkor av enskilda medlemmar och framförs till anläggningar. Det får inte bli så att det är negativt att ha HBK-märket på sin bil.

I andra "trådar" har vi ju diskuterat att vi medlemmar har olika profil och olika behov och värderar olika saker olika mycket.

Jag betalar gärna en avgift, även mer än 50:--
Jag använder ofta/alltid toaletter och dusch
Jag fyller vatten
Jag tömmer mina tankar för att slippa köra runt med mycket spillvatten
Jag tömmer toatank

Men vi skall fortsätta att arbeta för fler ställplaster enligt den "lathund" som finns framtagen, kan användas också för att skapa ställplatser vid skidanläggningar.

MVH// Alf
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser skidanläggningar

JAndersB,

Bra initiativ. Dock, JAG tycker inte om ditt inledande brev, det utgår från att det finns problem. Varför inte bara en rak fråga: "Vad har ni för lämpliga parkeringsplatser för husbilar i närheten av backarna?" Sidorna därefter är OK.

Tror också att ett snailmail är mycket bättre än ett email i detta sammanhang.

Kanske borde brevet ställas till kommunernas turistbyrå i stället för till backarna.

Lite synpunkter, take-it-or-leave-it.

Bästa hälsningar

Håkan
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ställplatser skidanläggningar

Helbra synpunkter, Alf och Mariann !! Vi delar dessa principer helt och hållet.

Just nu känner jag mig tämligen nedslagen av en del "motgångar" jag haft de sista dagarna när jag med stor entusiasm kontaktat kommunfolk och andra som kunde tänkas påverka skapandet av fler "centrumnära husbilsplatser" enligt det utmärkta konceptet utarbetat av Kjell-25.

Jag ska här inte berätta alla detaljerna, men sammantaget har jag lärt mig

att vi ska nog inte fösöka särskilja oss för mycket från husvagnsfolket och

att kommuner och affärsfolk av alla slag är tämligen nöjda med husvagnsfolket som turistkategori, de är nog så köpstarka som vi

att det kan vara förödande för oss att bli sedda över axeln som några som söker gräddfilen bara och inte anser sig behöva så mycket service - som flygande holländare!
 
Toppen