• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styra ac:n digitalt..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en ac i styrhytten som fungerar ua eftersom den fick en ny compresor föra sommaren...
Nu kör jag norrut mot Sverige och ibland är det himla varmt här i Europa....
Så jag startar ac:n.... Och njuter av den kalla luften...
Men den har en nackdel... Att på fullt så blir det för kallt...
Jag kan ju mixar med varmluft eller stänga ner utblåsen...
Men som jag förstår det så kommer kompressorn att ändå gå för fullt...

Så nu undrar jag... Är det möjligt att styra digitalt ac kompressorn

Typ jag ställer in 20° och så sköter den digitala automatiken jämn temp....
Men kommer då kompressorn att ta skada av att startas och stoppas i ett...

Eller finns den någon elektronisk ventil som man kan reglera tempen med
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vet inte om den tar skada av att starta eller stoppa. Dometic Freshjet 2200 som vi har på taket gör ju så och med ganska täta cykler, ca 10 min på ca 10 min av men fläkten går hela tiden. Vi har på vår nya husbil Hymer Merca inställbar temperatur. Jag har inte tänkt på om den reglerar med värmen eller som jag tror med att stoppa och starta kompressorn. I så fall är den väl byggd för det. Jag skulle koppla kompressorn till en thermostat. Lycka till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Normalläget på värmereglage med manuell a/c är strax under mitten på ditt värmereglage, kör bara på kallaste när du kyler ner, själv har jag aldrig stängt av a/c i någon bil jag haft, bara reglerar på värmereglage, så gör jag, och det funkar bra.
Ifall motorn har svårt att hålla ner temp. på rimlig nivå kan man stänga av a/c för att få bättre kylning på motorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Normalläget på värmereglage med manuell a/c är strax under mitten på ditt värmereglage, kör bara på kallaste när du kyler ner, själv har jag aldrig stängt av a/c i någon bil jag haft, bara reglerar på värmereglage, så gör jag, och det funkar bra.
Ifall motorn har svårt att hålla ner temp. på rimlig nivå kan man stänga av a/c för att få bättre kylning på motorn.
Hej Peter...

Jag brukar reglera via kontrollerna....
Men jag tänkte om jag kopplar en digital termostat som start/stoppar kompressorn så kanske jag spar lite diesel... Och får en jämnare temp i cupen.. :spinny:
Men jag misstänker att det blir en himla klickande, och det kanske kompressorn inte håller för.. :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter...

Jag brukar reglera via kontrollerna....
Men jag tänkte om jag kopplar en digital termostat som start/stoppar kompressorn så kanske jag spar lite diesel... Och får en jämnare temp i cupen.. :spinny:
Men jag misstänker att det blir en himla klickande, och det kanske kompressorn inte håller för.. :rolleyes:
Nja...jag tror inte på metoden med start/stopp av kompressorn, hellre då att styra via temp. Blir nog väldigt svårreglerat,
kompr. idrift= +7C,
kompr. Stopp= utetemp. de blir inte behagligt.

Vissa bilar med eco-läge verkar kyla sämre i det läget, men jag vet inte hur de löst det, och vitsen är att sänka förbrukningen såklart.
Annars är det enklaste sättet att sänka farten ännu mer
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
Är det magnetkoppling på kompressorn så borde det ju gå att göra, i alla fall i teorin. Normalt styrs väl kompressorn av och på för att undvika frysning. Är det en variabel kompressor blir det nog komplikationer, om det nu inte redan regleras på det sättet. Så är det inte på min vw vad jag förstår. Hur detta sedan påverkar annan mjukvara i bilen kan ju vara svårt att få grepp om.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det magnetkoppling på kompressorn så borde det ju gå att göra, i alla fall i teorin. Normalt styrs väl kompressorn av och på för att undvika frysning. Är det en variabel kompressor blir det nog komplikationer, om det nu inte redan regleras på det sättet. Så är det inte på min vw vad jag förstår. Hur detta sedan påverkar annan mjukvara i bilen kan ju vara svårt att få grepp om.
Den startas stoppars via magnetkopplingen och är ingen variabel ac kompressor...

Någon som vet hur det fungerar med de som redan har en digital inställning av cupe temperaturen..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På min personbil är alltid kylarens fläkt igång vid AC drift. Lägsta varvtalet för motorn på tomgång är satt på 800rpm när AC är på. Annars 750rpm. Det är ju mjukvara styrningar.
Det finns en nackdel med att köra AC och värme samtidigt och det är att luften blir ganska torr. Men det är som det är.
Det kanske går att styra magnetkopplingen separat med någon temp styrd regulator.
Då kan man behöva ha flera givare inne bilen.
Det som jag tror kan bli problem i varje fall om det inte är alltför varm ute är.
Då kommer bilen bli snabbt nerkyld och kompressorn starta och stoppa hela tiden.
Temperaturen kommer att pendla rejält mellan för kallt och varmt inne i bilen.
Då är man tillbaka på ruta ett med att reglera med värmen igen och jojo effekten blir ännu större istället med start, stopp och temp.

Men samtidigt vet jag att du inte kommer att ge dig innan du har försökt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min personbil är alltid kylarens fläkt igång vid AC drift. Lägsta varvtalet för motorn på tomgång är satt på 800rpm när AC är på. Annars 750rpm. Det är ju mjukvara styrningar.
Det finns en nackdel med att köra AC och värme samtidigt och det är att luften blir ganska torr. Men det är som det är.
Det kanske går att styra magnetkopplingen separat med någon temp styrd regulator.
Då kan man behöva ha flera givare inne bilen.
Det som jag tror kan bli problem i varje fall om det inte är alltför varm ute är.
Då kommer bilen bli snabbt nerkyld och kompressorn starta och stoppa hela tiden.
Temperaturen kommer att pendla rejält mellan för kallt och varmt inne i bilen.
Då är man tillbaka på ruta ett med att reglera med värmen igen och jojo effekten blir ännu större istället med start, stopp och temp.

Men samtidigt vet jag att du inte kommer att ge dig innan du har försökt.
Ha ha... Ja där ligger något i det.

Vi har haft några riktigt varma dagar här i östra mellan Europa, jag provade olika sätt...

1 skruvat ner utblåset på förarplatsen, då fick hundarna mer (de sitter/ligger på passagerare stolen) ... Och detta fungerade ganska så bra för mig... Hundarna klagade inte på att det blev kallt.... Och kompressorn går hela tiden..

2 jag stängde manuellt av och på med ac:ns orginal brytare... Då fick jag en ganska jämn temp i styrhytten
Och kompressorn går bara när den behövdes

3 jag har mixat kall och varm luft... Det blir också en ganska så jämn temperatur....
Och kompressorn går hela tiden..

Nackdelen med alla metoder här är om jag reglerar när solen strålar och värmer mycket eller om jag gör det när det är molnigt för stunden...
Så ändras tempen upp/ner påtagligt i båda situationer när solen kommer fram eller den är bakom molnen.

Därför började jag fundera på hur har de gjort som har en digitalt reglerad ac..?

Jag har en stor 12v kyl/frys på 139L.
Regulstorn började strula så kompressorn kunde gå i ett tills jag stängde av elen...
Innan den ny regulator anlände provade jag att reglera kylen med en digital temp regulator...
Resultatet blev nästan en jämn och rak kurva
Så jag tänkte kanske jag kan få något liknande med ac:n....
Jag har insett att placeringen av sensorn är viktigt för att det skall fungera optimalt...

Screenshot_20230604_105106.jpg


Här är länken till den digitala temp regulator...

[Kr151.59 23% OFF]STC-3018 12V / 24V / 220V Digital Temperatur Controller C/F Thermostat Relay 10A Heating/Cooling Thermoregulator with Dual LED Display Modulkort from Elektroniska komponenter och tillbehör on banggood
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ha ha... Ja där ligger något i det.

Vi har haft några riktigt varma dagar här i östra mellan Europa, jag provade olika sätt...

1 skruvat ner utblåset på förarplatsen, då fick hundarna mer (de sitter/ligger på passagerare stolen) ... Och detta fungerade ganska så bra för mig... Hundarna klagade inte på att det blev kallt.... Och kompressorn går hela tiden..

2 jag stängde manuellt av och på med ac:ns orginal brytare... Då fick jag en ganska jämn temp i styrhytten
Och kompressorn går bara när den behövdes

3 jag har mixat kall och varm luft... Det blir också en ganska så jämn temperatur....
Och kompressorn går hela tiden..

Nackdelen med alla metoder här är om jag reglerar när solen strålar och värmer mycket eller om jag gör det när det är molnigt för stunden...
Så ändras tempen upp/ner påtagligt i båda situationer när solen kommer fram eller den är bakom molnen.

Därför började jag fundera på hur har de gjort som har en digitalt reglerad ac..?

Jag har en stor 12v kyl/frys på 139L.
Regulstorn började strula så kompressorn kunde gå i ett tills jag stängde av elen...
Innan den ny regulator anlände provade jag att reglera kylen med en digital temp regulator...
Resultatet blev nästan en jämn och rak kurva
Så jag tänkte kanske jag kan få något liknande med ac:n....
Jag har insett att placeringen av sensorn är viktigt för att det skall fungera optimalt...

Visa bilaga 228735


Här är länken till den digitala temp regulator...

[Kr151.59 23% OFF]STC-3018 12V / 24V / 220V Digital Temperatur Controller C/F Thermostat Relay 10A Heating/Cooling Thermoregulator with Dual LED Display Modulkort from Elektroniska komponenter och tillbehör on banggood
Du är något på spåren. Magnetkopplingen styrs på något sätt. Det borde finnas ett relä någonstans som styrs av mjukvaran. Det kan ju vara att relät styrs hårdvara mässigt också när AC knappen trycks in. Det också finnas att AC aktiveras när man vrider luften till defroster läget. Det är svårt att veta hur allt är uppbyggt.
Om du ska försöka att styra relät eller gå direkt på kablarna vid kompressorn är också svårt att säga. Det kan ju finnas mjukvara förreglingar som klipper när man ändrar i systemet. Jag tror att det finns en tryckgivare, då är frågan kommer den att påverka mjukvaran när kompressorn styrs på annat sätt. Även kylarens fläkt är med i systemet.
Frågan är vad som händer om du kopplar bort kablarna till magnetkopplingen när allt snurrar. Du kan ju alltid testa för då får nog en del svar på om det fungerar eller inte.
Men som sagt var du gör det på egen risk. Men spännande är det i varje fall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej på min rätt gamla JEEP Grand Cherokee som var riktigt lyxig när den kom så har själva kupéfläktens hastighet en stor del av både värme och kyla till kupén. Den lever sitt eget liv tillsammans med kupétermostaten för att både kyla och värma kupén och fungerar troligen som en utjämnare för själva kyla eller värme effekten på "elementet".

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du är något på spåren. Magnetkopplingen styrs på något sätt. Det borde finnas ett relä någonstans som styrs av mjukvaran. Det kan ju vara att relät styrs hårdvara mässigt också när AC knappen trycks in. Det också finnas att AC aktiveras när man vrider luften till defroster läget. Det är svårt att veta hur allt är uppbyggt.
Om du ska försöka att styra relät eller gå direkt på kablarna vid kompressorn är också svårt att säga. Det kan ju finnas mjukvara förreglingar som klipper när man ändrar i systemet. Jag tror att det finns en tryckgivare, då är frågan kommer den att påverka mjukvaran när kompressorn styrs på annat sätt. Även kylarens fläkt är med i systemet.
Frågan är vad som händer om du kopplar bort kablarna till magnetkopplingen när allt snurrar. Du kan ju alltid testa för då får nog en del svar på om det fungerar eller inte.
Men som sagt var du gör det på egen risk. Men spännande är det i varje fall.

Som jag ser det så är ac:ns elkoppling helt utan någon smart eletronik...
Trycker jag på ac knappen så skickar den en signal till två relän... Och här skickar det ena reläet en signal till den elektriska magnet kopplingen och då startar kompressorn... Om motorn är igång :twitcy:
Så allt jag tänkte göra är att stimulera signalen från start knappen i cupen...

Så gjorde jag på kylen, när jag väl insåg att den hade en mekanisk termostat, och då är det ju också lättare att simulera signalen..
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
På min personbil är alltid kylarens fläkt igång vid AC drift. Lägsta varvtalet för motorn på tomgång är satt på 800rpm när AC är på. Annars 750rpm. Det är ju mjukvara styrningar.
Det finns en nackdel med att köra AC och värme samtidigt och det är att luften blir ganska torr. Men det är som det är.
Det kanske går att styra magnetkopplingen separat med någon temp styrd regulator.
Då kan man behöva ha flera givare inne bilen.
Det som jag tror kan bli problem i varje fall om det inte är alltför varm ute är.
Då kommer bilen bli snabbt nerkyld och kompressorn starta och stoppa hela tiden.
Temperaturen kommer att pendla rejält mellan för kallt och varmt inne i bilen.
Då är man tillbaka på ruta ett med att reglera med värmen igen och jojo effekten blir ännu större istället med start, stopp och temp.

Men samtidigt vet jag att du inte kommer att ge dig innan du har försökt.
Så tänker jag också, det blir stora svängningar. Men å andra sidan verkar det ju funka med av och på på knappen. Ett relä i serie med magnetkopplingen och arduinostyrning och givare i bilen kanske. I min vw verkar det styras med elstyrt spjäll mellan varmt och kallt. Man ser positionen om man kopplar in datorn, olika vänster, höger och bak. Returspjället styrs också. Kanske styrs också variabelflödet på något sätt men det har jag inte upptäckt. Helt klart är det slöseri att driva kompressorn hela tiden, men nog ofta så man gör. Vet någon hur ofta det är olämpligt att slå av och på kompressorn? Är det lämpligt för magnetkopplingen om det görs en gång i minuten? Eller timmen? Eller sekunden?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns även minst 1 tryckgivare med brytfunktion, så systemet håller sig inom säkert tryckområde.
Även minst 1 temp.givare som också är med och bryter.

Jag byglade tryckgivaren (som slutade fungera) längst ner på kondensorn för att få ac medans den nya var på väg till mig. Det var på en Cheva van.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
Det finns även minst 1 tryckgivare med brytfunktion, så systemet håller sig inom säkert tryckområde.
Även minst 1 temp.givare som också är med och bryter.

Jag byglade tryckgivaren (som slutade fungera) längst ner på kondensorn för att få ac medans den nya var på väg till mig. Det var på en Cheva van.
Är det magnetkoppling så en högtryck och en lågtryck och troligen en temp för att undvika frysning. Bygla högtryck låter spännande. Det finns säkerhetsventil men då blåser man köldmediet. Om man står på tomgång, och exempelvis kylfläkten fram stannar så kan detta gå ganska fort. Lågtryck skyddar väl mot tomt system och okyld kompressor.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns även minst 1 tryckgivare med brytfunktion, så systemet håller sig inom säkert tryckområde.
Även minst 1 temp.givare som också är med och bryter.

Jag byglade tryckgivaren (som slutade fungera) längst ner på kondensorn för att få ac medans den nya var på väg till mig. Det var på en Cheva van.

Jo... Men alla den säkerhet kommer ju efter knappen man startar ac:n med.... Och ingen av dem tänker jag röra, så alla övriga kända och okända säkerhets skydd kommer ju att fungera som normalt... :rolleyes:;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På gamla Volvo 240 styrdes kupetemperaturen med en mekanisk termostat med anliggningsgivare på sugledningen (efter kylbatteriet).
Den termostaten pajade på min bil så jag ersatte den med en kylskåpstermostat som reglerade på temperaturen i utblåset istället.
Det funkade bra i de tre åren jag hade den bilen.

På de flesta nyare bilar regleras temperaturen med en kombo av on/off på kompressorn och reglering av värmen.

Visst är det bättre om kompressorn går konstant men du kanske spar så mycket bränsle att det är värt en trasig kompressor någon gång.
Den lär knappast haverera direkt på start/stopp.
Dock skulle jag inte laborera med att koppla ur högtryckspressostaten.
Är kompressorn lite dålig kan man blåsa dess ventiler innan säkerhetsventilen löser ut.
Säkerhetsventilen är ofta en smältsäkring som inte går tillbaka när den väl öppnat.
Hög och lågtryckspresostaterna (finns inte alltid) ligger kopplade i serie med magnetkopplingen så det är bara att bryta den kretsen med en extern termostat.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kanske går att styra knappen för AC:n med en regulator inkl. tempgivare.
Det borde vara en digital in till något relä som drar när man trycker på knappen.
Samma när man ska stänga av AC:n. Det kanske går att få samma signal från regulatorn till relät istället för knappen, eller en kombination från båda två. Då har man kvar den manuella funktionen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Herbert & Bäckis

Om ni tittar i mitt inlägg no 10
Där ser ni ju enheten som jag tänker styra ac:n med...
Och som jag tidigare skrivit så är det ju bara start signalen från ac knappen i cupen som kommer att simulera
Allt annat som ni skriver... Kommer jag ju inte att röra... Se inlägg no 17..

Hoppas ni fattar nu ;)



På gamla Volvo 240 styrdes kupetemperaturen med en mekanisk termostat med anliggningsgivare på sugledningen (efter kylbatteriet).
Den termostaten pajade på min bil så jag ersatte den med en kylskåpstermostat som reglerade på temperaturen i utblåset istället.
Det funkade bra i de tre åren jag hade den bilen.

På de flesta nyare bilar regleras temperaturen med en kombo av on/off på kompressorn och reglering av värmen.

Visst är det bättre om kompressorn går konstant men du kanske spar så mycket bränsle att det är värt en trasig kompressor någon gång.
Den lär knappast haverera direkt på start/stopp.
Dock skulle jag inte laborera med att koppla ur högtryckspressostaten.
Är kompressorn lite dålig kan man blåsa dess ventiler innan säkerhetsventilen löser ut.
Säkerhetsventilen är ofta en smältsäkring som inte går tillbaka när den väl öppnat.
Hög och lågtryckspresostaterna (finns inte alltid) ligger kopplade i serie med magnetkopplingen så det är bara att bryta den kretsen med en extern termostat.
Det kanske går att styra knappen för AC:n med en regulator inkl. tempgivare.
Det borde vara en digital in till något relä som drar när man trycker på knappen.
Samma när man ska stänga av AC:n. Det kanske går att få samma signal från regulatorn till relät istället för knappen, eller en kombination från båda två. Då har man kvar den manuella funktionen.
 
Toppen