• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1 kortet

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Dags för mig att plugga in C1 kort, någon som har gjort teorin samt uppkörningen i närtid och kan tipsa om matnyttigt? Har STR lastbilsboken men den är rätt inriktad på C kort, vad bör man solla bort där?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag pluggade bara vanliga B-teorin. Fick någon fråga om retarder/avgasbroms och nåt om plomberade containrar. Alltid ställt mig frågande till att det är 90% B-teori och resten behörighetsspecifika frågor. Men det är en annan diskussion.

Plugga B-teorin så kommer du klara det galant.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag gjorde det 2019. Bedöm själv begreppet närtid.
plugga så mycket du kan. Det var en del lastbilsfrågor på provet. BK-klassningen lyckades jag aldrig lära mig. Det var en fråga på det. Mycket trafikmärken var det. Då var det 56 frågor och man måstade ha minst 44 rätt. Jag hade prick 44
Jag fick göra en fullständig säkerhetskontroll. Gör ett system för dig själv vilken ordning du gör kontrollerna. Glöm inte skåp o luckor inne i hb. Berätta vad du gör så inspektören vet att du har koll.
jag började framifrån.
under huven
höger sida
vänster sida
bak Du kan be inspektören trampa på bromsen så att du kan kolla bromsljusen.
invändigt
Det är ( var) godkänt att ha en lista på VAD som ska göras men inte HUR det ska göras.
Öva hemma innan. Det får inte ta för lång tid. Uppkörningen är ca 45-50 minuter och duska ju hinna köra och göra alla momenten där.
Glöm inte uppsikten i backspeglarna.
Ska du köra upp med automatväxlad husbil så gäller kortet bara för automater.
Lycka till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag gjorde det 2019. Bedöm själv begreppet närtid.
plugga så mycket du kan. Det var en del lastbilsfrågor på provet. BK-klassningen lyckades jag aldrig lära mig. Det var en fråga på det. Mycket trafikmärken var det. Då var det 56 frågor och man måstade ha minst 44 rätt. Jag hade prick 44
Jag fick göra en fullständig säkerhetskontroll. Gör ett system för dig själv vilken ordning du gör kontrollerna. Glöm inte skåp o luckor inne i hb. Berätta vad du gör så inspektören vet att du har koll.
jag började framifrån.
under huven
höger sida
vänster sida
bak Du kan be inspektören trampa på bromsen så att du kan kolla bromsljusen.
invändigt
Det är ( var) godkänt att ha en lista på VAD som ska göras men inte HUR det ska göras.
Öva hemma innan. Det får inte ta för lång tid. Uppkörningen är ca 45-50 minuter och duska ju hinna köra och göra alla momenten där.
Glöm inte uppsikten i backspeglarna.
Ska du köra upp med automatväxlad husbil så gäller kortet bara för automater.
Lycka till.
Automat begränsar inte ditt körkort, utan du kan även köra en manuellt växlad bil efter uppkörning med automat

 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Automat begränsar inte ditt körkort, utan du kan även köra en manuellt växlad bil efter uppkörning med automat

Det begränsar den behörighetsstyrnings kör upp med automat på. I detta fallet C1. Övriga behörigheter påverkas inte.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Snart dax för min teori, har pluggat en hel del och hoppas på det bästa, några fler som gjort teorin för C1?
Lycka till.
Jag har nyss tagit CE, ADR Grund + explosivt, Truck mm.
Väldigt mycket pluggande men det gick.
I böckerna står inte mycket om C1 eller CE. Det man kan läsa är ju i Elevcentralen.
Om man går på körskola så brukar detta ingå.
Läser man privat så rekommenderar jag att man går till en skola och frågar om man får köpa teorin i Elevcentralen.
Sedan finns det ju andra skolor som har sina frågor mm på nätet så vem som helst får använda.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Lycka till.
Jag har nyss tagit CE, ADR Grund + explosivt, Truck mm.
Väldigt mycket pluggande men det gick.
I böckerna står inte mycket om C1 eller CE. Det man kan läsa är ju i Elevcentralen.
Om man går på körskola så brukar detta ingå.
Läser man privat så rekommenderar jag att man går till en skola och frågar om man får köpa teorin i Elevcentralen.
Sedan finns det ju andra skolor som har sina frågor mm på nätet så vem som helst får använda.
Hej,

Jag är inskriven på en trafikskola och kört teorin löpande på elevcentralen och där har jag nästan alla gånger alla rätt på "teoriprovet" men tycker inte det är speciellt mycket frågor kopplade till C1 i provet utan står väldigt mycket mer i böckerna som inte frågas om på provet, dock ska ju tilläggas att teoriböckerna från STR är för C1,C, CE så kanske lär man sig mycket som inte speglar C1 så mycket? Självklart vill jag lära mig så mycket som möjligt men känns lite överkurs att lära sig tex hela bromssystemet som bygger på luft när man ändå inte har det i fordon för C1? Bör man solla och fokusera på teoriprovet på elevcentralen och inte lika mycket i böckerna?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej!
Jag kände tvärt om på CE. Boken snuddade bara på CE delen så jag fick läsa mer på Elevcentralens
teoridel för att få många rätt på testerna.
Jag missade första skrivningen på CE pga att flest fel låg på trafikregler. Dessa har jag dock alltid haft många rätt på
och jag kan trafikreglerna bra i allmänhet så jag kan bara skylla på nervositet och tidspress (stress).
Andra gången hade jag 5fel och det var inte lika nervöst och stressande.

Jag vet ej vad som ingår i teorin för C1 men det man oftast gör fel på är trafikreglerna så plugga mycket b-teori.
Det är ju också det största området på provet.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej!
Jag kände tvärt om på CE. Boken snuddade bara på CE delen så jag fick läsa mer på Elevcentralens
teoridel för att få många rätt på testerna.
Jag missade första skrivningen på CE pga att flest fel låg på trafikregler. Dessa har jag dock alltid haft många rätt på
och jag kan trafikreglerna bra i allmänhet så jag kan bara skylla på nervositet och tidspress (stress).
Andra gången hade jag 5fel och det var inte lika nervöst och stressande.

Jag vet ej vad som ingår i teorin för C1 men det man oftast gör fel på är trafikreglerna så plugga mycket b-teori.
Det är ju också det största området på provet.
När du nämner elevcentralens teori, är det då frågorna som man kan antigen slumpla eller välja själv du tänker på? Jag hittar ingen "teori i text" som i böckerna på elevcentralen?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
1677316151076.png


I högra fältet så har du tex "5 Vändning" och "5 parkering".
I dessa har du all teori. Där står det mer än i de flesta läroböckerna.
Det är dessa "böcker" som du skall använda innan du gör frågorna längst ner.
Om du sedan inte blir godkänd så läser du igenom avsnitten igen och trycker på "repetera detta moment".
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Visa bilaga 226923


I högra fältet så har du tex "5 Vändning" och "5 parkering".
I dessa har du all teori. Där står det mer än i de flesta läroböckerna.
Det är dessa "böcker" som du skall använda innan du gör frågorna längst ner.
Om du sedan inte blir godkänd så läser du igenom avsnitten igen och trycker på "repetera detta moment".
Intressant, på min sida, både i appen och hemsidan så kommer jag inte längre än detta läge, dvs bara svara på frågorna.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230226_115710.jpg
    Screenshot_20230226_115710.jpg
    268 KB · Visningar: 7

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Behöver hjälp. Finns i Södertälje trafik skolan för c1
Jag hittar bara för c
. Mvh Witold
Du får åka några mil hit
 
Toppen