• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring ute temperaturhållning ?

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Vi hade vår nya husbil vinterförvarad inomhus förra året .
Nu tänker vi prova att ha den utanför på vår parkering intill altanen på vårt radhus .
Vi har endast köpt skydd till hjulen som står utåt mot ev. solen , vi tänker inte täcka över bilen .

Vad jag undrar över är , om man ska höja upp bakändan så regn och smält snö rinner av lättare .

När det gäller temperaturen i bilen , vad är bäst ? Ska den stå på el hela tiden hur många grader är att rekommendera?
Vi har tänkt att åka så lge det inte är vinterväglag eftersom vi inte har tänkt att byta till vinterdäck , vi bor söder om Stockholm i Södertälje.

Sista frågan jag tänker på , vad är bäst att göra med värmen om man inte åker något alls ungefär 1-3 månader när det är som kallast ( om det blir någon vinter , ibland har vi haft 2-3 veckor minusgrader) ska man ha lite värme typ hur många grader för att slippa blåsa ur Truman 6 och vattenledningar ?

Tackar för tips jag kan få .
 

Bilagor

  • IMG_20220928_092605.jpg
    IMG_20220928_092605.jpg
    1,7 MB · Visningar: 30
  • IMG_20220928_092558.jpg
    IMG_20220928_092558.jpg
    3,3 MB · Visningar: 30

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tror att jag måste underhållsladda , för om jag ska koppla bort minuspolerna på bodelsbatterierna måste jag skriva bort passagerarstolen .

Det finns väl inbyggda batteriladdare på nya Husbilar, så man bara har elen inkopplad hela tiden.

Obs ! Jag är inte hemma och har tillgång till manualen , därför kan jag inte läsa mig till kunskapen .
På vår tidigare bil satt bodelsbatteriet under passagerarstolen. Det satt även 2 säkringar intill, en stor och en liten. Jag tog ur båda och var batteriet helt bortkopplat.

Bilens inbyggda laddare är inte lämplig för att underhållsladda över vintern.
Dels har den lite för hög laddspänning, ofta ca 13.7 V, dels mår inte batterierna bra av konstant spänning under längre tid eftersom elektrolyten kan skikta sig. (Det sistnämnda gäller dock inte gel- och agmbatterier där elektrolyten inte är fritt flytande).

T.ex. ctec och Victron har laddare som underhållsladdar med strömpulser vid behov och detta är bättre för blybatterier.
 
Senast ändrad:

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Men de har väl el inkopplad för underhållsladdning av batterierna?
Jag köpte (min första) husbil begagnad i våras, av en handlare som jag tidigare har handlat ett par husvagnar av. De brukar generellt alltid plocka ur batterierna helt ur fordonen. Vid leverans av nysåld vagn/bil sätter de i ett vettigt och kontrollerat batteri.

En del (många idag, fler och fler blir det) har ju solceller och flera bobatterier i sig, då sitter batterierna kvar, men de tittar nog inte till de speciellt i övrigt. Funktionstestas vid leverans, är något batteri kasst får de bytas.

I övrigt såg jag inga varken husvagn eller bil som står på laddning. Och om jag får gissa, där de plockar ur batterierna har de troligen ingen koll på var de kommer ifrån. Enklare logistik, det blir nog billigare att bara kolla så de funkar med ett test, alternativt sätta i ett nytt vid behov.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Den senaste husbilen har jag haft sen 2003 köptes som ny Förvaras ute i hus parkering vintertid utan värme men förhöjt framända så att regnvatten rinner av bakändan Har inte haft några problem varken med fukt eller annat utom en vinter när en bekant övertalade mig att ta bilen till en lada över vintern resultatet möss hade kommit in och ätit kablar och dynor ALDRIG MER skall bilen förvaras inomhus vinter eller ha värme Bilen är 2003 års modell inga fuktskador eller annat. Brukar tömma vatten och lämna kranar i öppet läge så att isen inte har möjlighet att spränga kranar Mitt råd är att låta bilen stå utomhus över vinter utan värme den mår bäst av det se bara till att ventilationen funkar.
Tack för det svaret , vi ska ha vår HB ute i vinter och tänker göra precis som er och Master i det tidigare inlägget.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag har alltid haft fordonen ute på vintern både husvagnar och husilen
vi bodde i villa i 40 år så jag kunde parkera på tomten utan problem
hade lite värme på vintern när man vvearit ute gåsnö händer även iskåne
då var det skönt att höja värmen gå inn ivagnen sova en stund hånde även
på sommaren när man varit jobbat i trädgården inget av fordonen har tagit
någon skada skönt at ligga och drömma om sommar och camping
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Vi har förvarat våra husbilar på tomten i carport hela vintern ingen värme på men däremot underhållsladdar vi batterierna, vi kör inte på vintern så den står i ca 6 månader.
Den vi har nu så är det bökigt att plocka bort minuspolen för den sitter under passagerarsätet, så jag stänger av allt på panelen, men då ska man vara medveten om att den drar ca 0,34A (se bild) trots att allt är avstängt. Jag använder en timer som slår på strömmen var tredje dag och laddar upp batterierna.
Det har fungerat bra för oss.
 

Bilagor

  • 4CA4E811-08DE-4A00-967A-770F71A23C2C.png
    4CA4E811-08DE-4A00-967A-770F71A23C2C.png
    118,7 KB · Visningar: 3

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Vår bil står ute hela året runt. visst vi kör på vintern men ingen underhållsladdning
mer än från solpanelerna , och ingen värme. (sällan under 95% i batteri kapacitet)
När vi skall ut såt tar vihem bilen på med värmen och i med en avfuktare för att få bort fukten från dynor ect
så ha vi gjort dom senaste12 åren funkar perfekt (i alla fall för oss)
bilen står lite på sniskan så vatten rinner av.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Vår bil står ute hela året runt. visst vi kör på vintern men ingen underhållsladdning
mer än från solpanelerna , och ingen värme. (sällan under 95% i batteri kapacitet)
När vi skall ut såt tar vihem bilen på med värmen och i med en avfuktare för att få bort fukten från dynor ect
så ha vi gjort dom senaste12 åren funkar perfekt (i alla fall för oss)
bilen står lite på sniskan så vatten rinner av.
Tack för visat intresse på min fråga , men jag tror att solpanelerna bara laddar upp bodelsbatterierna inte startbatteriet. Möjligt att jag har fel men jag tror att jag har hört eller läst detta någonstans .
Trevlig fortsatt helg !
Uffe!
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Vi har förvarat våra husbilar på tomten i carport hela vintern ingen värme på men däremot underhållsladdar vi batterierna, vi kör inte på vintern så den står i ca 6 månader.
Den vi har nu så är det bökigt att plocka bort minuspolen för den sitter under passagerarsätet, så jag stänger av allt på panelen, men då ska man vara medveten om att den drar ca 0,34A (se bild) trots att allt är avstängt. Jag använder en timer som slår på strömmen var tredje dag och laddar upp batterierna.
Det har fungerat bra för oss.
Tack för bra och intressant svar !
Trevlig fortsatt helg!
Uffe
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
jag har alltid haft fordonen ute på vintern både husvagnar och husilen
vi bodde i villa i 40 år så jag kunde parkera på tomten utan problem
hade lite värme på vintern när man vvearit ute gåsnö händer även iskåne
då var det skönt att höja värmen gå inn ivagnen sova en stund hånde även
på sommaren när man varit jobbat i trädgården inget av fordonen har tagit
någon skada skönt at ligga och drömma om sommar och camping
Tack , låter skönt , vi har igår köpt upp oss på en större husbil 2021 som har gått bara 620 mil .
Mvh Uffe
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Jag köpte (min första) husbil begagnad i våras, av en handlare som jag tidigare har handlat ett par husvagnar av. De brukar generellt alltid plocka ur batterierna helt ur fordonen. Vid leverans av nysåld vagn/bil sätter de i ett vettigt och kontrollerat batteri.

En del (många idag, fler och fler blir det) har ju solceller och flera bobatterier i sig, då sitter batterierna kvar, men de tittar nog inte till de speciellt i övrigt. Funktionstestas vid leverans, är något batteri kasst får de bytas.

I övrigt såg jag inga varken husvagn eller bil som står på laddning. Och om jag får gissa, där de plockar ur batterierna har de troligen ingen koll på var de kommer ifrån. Enklare logistik, det blir nog billigare att bara kolla så de funkar med ett test, alternativt sätta i ett nytt vid behov.
Intressant svar tack för det!
Trevlig fortsatt helg !
Uffe
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
På vår tidigare bil satt bodelsbatteriet under passagerarstolen. Det satt även 2 säkringar intill, en stor och en liten. Jag tog ur båda och var batteriet helt bortkopplat.

Bilens inbyggda laddare är inte lämplig för att underhållsladda över vintern.
Dels har den lite för hög laddspänning, ofta ca 13.7 V, dels mår inte batterierna bra av konstant spänning under längre tid eftersom elektrolyten kan skikta sig. (Det sistnämnda gäller dock inte gel- och agmbatterier där elektrolyten inte är fritt flytande).

T.ex. ctec och Victron har laddare som underhållsladdar med strömpulser vid behov och detta är bättre för blybatterier.
Svårt att tolka ditt svar , borde det inte sitta schysta batterier i nya bilar om man har inbyggd laddare i husbilen.
Uffe
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Tack för visat intresse på min fråga , men jag tror att solpanelerna bara laddar upp bodelsbatterierna inte startbatteriet. Möjligt att jag har fel men jag tror att jag har hört eller läst detta någonstans .
Trevlig fortsatt helg !
Uffe!
Du har delvis rätt
systemen laddar i första hand bodel sedan startbatteriet
annars kan du göra som jag gjort
en krets till bodel en separat del till start
har i dagsläget 330 W till bodel och 30W til start funkar klockrent
två olika kretsar med separata regulatorer
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Svårt att tolka ditt svar , borde det inte sitta schysta batterier i nya bilar om man har inbyggd laddare i husbilen.
Uffe
Jag menar att bilarnas inbyggda laddare inte lämpar sig för underhållsladdning över vintern t.ex. (Detta har beskrivits av tidningen Husbilen Test)
Dels laddar de med för hög spänning (ca 13.7 V) vilket kan leda till att elektrolytnivån sjunker.
Dels mår vanliga blybatterier inte bra av långvarig konstantspänningsladdning då det kan göra att elektrolyten skiktar sig (gäller dock inte gelbatterier och vissa agmbatterier).
Smarta laddare för långtidsladdning (t.ex. ctek och Victron) använder pulsladdning som är bättre för batteriet.

Om man inte vill eller enkelt inte kan ta ur batteriet kan man låta det sitta kvar i bilen om man kopplar bort det helt efter en fullständig uppladdning.
Då kan man ta bort de säkringar som, på vissa bilar med bodelsbatteriet under passagerarstolen, sitter alldeles intill batteriet
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Jag menar att bilarnas inbyggda laddare inte lämpar sig för underhållsladdning över vintern t.ex. (Detta har beskrivits av tidningen Husbilen Test)
Dels laddar de med för hög spänning (ca 13.7 V) vilket kan leda till att elektrolytnivån sjunker.
Dels mår vanliga blybatterier inte bra av långvarig konstantspänningsladdning då det kan göra att elektrolyten skiktar sig (gäller dock inte gelbatterier och vissa agmbatterier).
Smarta laddare för långtidsladdning (t.ex. ctek och Victron) använder pulsladdning som är bättre för batteriet.

Om man inte vill eller enkelt inte kan ta ur batteriet kan man låta det sitta kvar i bilen om man kopplar bort det helt efter en fullständig uppladdning.
Då kan man ta bort de säkringar som, på vissa bilar med bodelsbatteriet under passagerarstolen, sitter alldeles intill batteriet

Jag menar att bilarnas inbyggda laddare inte lämpar sig för underhållsladdning över vintern t.ex. (Detta har beskrivits av tidningen Husbilen Test)
Dels laddar de med för hög spänning (ca 13.7 V) vilket kan leda till att elektrolytnivån sjunker.
Dels mår vanliga blybatterier inte bra av långvarig konstantspänningsladdning då det kan göra att elektrolyten skiktar sig (gäller dock inte gelbatterier och vissa agmbatterier).
Smarta laddare för långtidsladdning (t.ex. ctek och Victron) använder pulsladdning som är bättre för batteriet.

Om man inte vill eller enkelt inte kan ta ur batteriet kan man låta det sitta kvar i bilen om man kopplar bort det helt efter en fullständig uppladdning.
Då kan man ta bort de säkringar som, på vissa bilar med bodelsbatteriet under passagerarstolen, sitter alldeles intill batteriet
Förra vintern hade jag bilen i kallgarage . Jag ställde in den med fulla batterier , stängde av strömmen på elblocket till bodelsbatterierna under förarstolen , kopplade på ström 2 dygn vid 2 tillfällen , under en 5 månadersperiod ( ca var 7 vecka ).
Den här gången tänkte jag koppla ur minuspolen på startbatteriet också .
Jag hoppas det räcker .
 

Ingo49

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
26761
Medlemskap
2025
Hej !
Vi hade vår nya husbil vinterförvarad inomhus förra året .
Nu tänker vi prova att ha den utanför på vår parkering intill altanen på vårt radhus .
Vi har endast köpt skydd till hjulen som står utåt mot ev. solen , vi tänker inte täcka över bilen .

Vad jag undrar över är , om man ska höja upp bakändan så regn och smält snö rinner av lättare .

När det gäller temperaturen i bilen , vad är bäst ? Ska den stå på el hela tiden hur många grader är att rekommendera?
Vi har tänkt att åka så lge det inte är vinterväglag eftersom vi inte har tänkt att byta till vinterdäck , vi bor söder om Stockholm i Södertälje.

Sista frågan jag tänker på , vad är bäst att göra med värmen om man inte åker något alls ungefär 1-3 månader när det är som kallast ( om det blir någon vinter , ibland har vi haft 2-3 veckor minusgrader) ska man ha lite värme typ hur många grader för att slippa blåsa ur Truman 6 och vattenledningar ?

Tackar för tips jag kan få .
Hej. Tänk dig för och inte ställa bilen för nära huset, det kommer säkert snö och is farande från taket.
Ingo
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag menar att bilarnas inbyggda laddare inte lämpar sig för underhållsladdning över vintern t.ex. (Detta har beskrivits av tidningen Husbilen Test)
Dels laddar de med för hög spänning (ca 13.7 V) vilket kan leda till att elektrolytnivån sjunker.
Dels mår vanliga blybatterier inte bra av långvarig konstantspänningsladdning då det kan göra att elektrolyten skiktar sig (gäller dock inte gelbatterier och vissa agmbatterier).
Det beror på vilken laddare du har i bilen och det finns ett otal olika laddare. I vår förra husbil hade jag laddaren på hela vintrarna och efter 6 år var fortfarande batteriet helt Ok. Så i det fallet fungerade det bra
 
Toppen