• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service med kamremsbyte pris?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har en burstner argos 747 med fiat stora motorn 2019 års model till våren är den 48 månader dags för service med kamremsbyte mm bilen kommer ha gått 4000 mil då. Vad har ni som gjort nyligen fått betala för motsvarande service på aktuell bil? Vill gärna ha en liten fingervisning vad man har att vänta för det lär inte vara gratis....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej har en burstner argos 747 med fiat stora motorn 2019 års model till våren är den 48 månader dags för service med kamremsbyte mm bilen kommer ha gått 4000 mil då. Vad har ni som gjort nyligen fått betala för motsvarande service på aktuell bil? Vill gärna ha en liten fingervisning vad man har att vänta för det lär inte vara gratis....
Jag har fått offerter på 10000-15000kr inkl. vattenpump, jag tänker byta när bilen är 5år enligt serviceshemat,trots att detta är helt onödigt, men om mot förmodan remmen går av tar försäkringen detta om jag bytt rem enligt serviceschemat.
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag har fått offerter på 10000-15000kr inkl. vattenpump, jag tänker byta när bilen är 5år enligt serviceshemat,trots att detta är helt onödigt, men om mot förmodan remmen går av tar försäkringen detta.
Vad har du i självrisk då?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har fått offerter på 10000-15000kr inkl. vattenpump, jag tänker byta när bilen är 5år enligt serviceshemat,trots att detta är helt onödigt, men om mot förmodan remmen går av tar försäkringen detta.

Tar försäkringen skadan om du inte har skött servicen inom föreskrivet intervall, eller förstår jag inte hur du menar?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Har euro 6 motor ej fd 3.0 med kedja är det 5 år byter jag ju inte hade för mig det var 4 år på denna bil men kanske har fel får kolla detta. Mvh ulf
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
4 år om man kör i nordiskt klimat=kör på vintern, annars 5 år. Verkstan jag anlitade i våras för stora servicen grumsade lite men fick ge sig. Fick ett ungefärligt pris på kamremsbytet, det som drog upp priset var bytet av vattenpump. Förstår inte resonemanget hos Fiat, kamremmen kan jag förstå, men vattenpumpen borde väl vara av tåligare material än remmen… tror att jag skippar bytet av vattenpump till våren.

Jag har en Mercury 40 hk fyrtaktare på båten, den är från 2004, i år bytte jag kamrem, fast det inte var några synliga skador. Den kamremmen sitter i en betydligt tuffare miljö och har ett körschema som liknar husbilens.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
4 år om man kör i nordiskt klimat=kör på vintern, annars 5 år. Verkstan jag anlitade i våras för stora servicen grumsade lite men fick ge sig. Fick ett ungefärligt pris på kamremsbytet, det som drog upp priset var bytet av vattenpump. Förstår inte resonemanget hos Fiat, kamremmen kan jag förstå, men vattenpumpen borde väl vara av tåligare material än remmen…
Om man kör mycket när bilen går som transportbil som är grundtanken, och som också är vanligt i de flesta länder så det blir maximalt mil på motorn mellan kamremsbytena så är det väl runt 18.000 mil innan kamremsbyte enl. uppgift, vilket betyder att vattenpumpen troligen är konstruerad för minst samma miltal. Då borde ju vattenpumpen klara sig rätt bra ett tag till utan byte efter bara några tusen mil.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
4 år om man kör i nordiskt klimat=kör på vintern, annars 5 år. Verkstan jag anlitade i våras för stora servicen grumsade lite men fick ge sig. Fick ett ungefärligt pris på kamremsbytet, det som drog upp priset var bytet av vattenpump. Förstår inte resonemanget hos Fiat, kamremmen kan jag förstå, men vattenpumpen borde väl vara av tåligare material än remmen… tror att jag skippar bytet av vattenpump till våren.

Jag har en Mercury 40 hk fyrtaktare på båten, den är från 2004, i år bytte jag kamrem, fast det inte var några synliga skador. Den kamremmen sitter i en betydligt tuffare miljö och har ett körschema som liknar husbilens.
När jag bytte rem och pump, efter 5 år och 4 000 mil, på förra bilen fick jag med den gamla pumpen, där var tydliga märken efter mindre kylvattenläckage vid axeltätningen. Kan bara spekulera i hur länge det kunde gått innan läckaget påverkat kamremmen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
"nyhlen"..När jag bytte rem och pump, efter 5 år och 4 000 mil, på förra bilen fick jag med den gamla pumpen, där var tydliga märken efter mindre kylvattenläckage vid axeltätningen. Kan bara spekulera i hur länge det kunde gått innan läckaget påverkat kamremmen
------------------------------------------------

Hej, egentligen skall de ofta keramiska tätningarna i en vattenpump just läcka liiite för att kunna fungera som lite smörjlning av pumpens tätning. Jag har inte kollat upp ev. nya varianter, men det är/var inga "vanliga" tätningar i en vattenpump utan det ligger/låg keramiska plattor med axialtryck och en gummibälg i vattenpumparna och på undersidan så var/är det ett litet hål där det är helt ok. om det kommer ut liiiite vatten som passerar och "smörjer".

Jag brukar inte direkt vilja blanda mig i kamremsbyten och liknande för det skall man aldrig göra om det mot förmodan skulle hända något, och (nästan) alla är vi ju jätterädda om, och noggranna med våra husbilar, gamla som nya och vill absolut inte att de skall gå sönder p.g.av dåligt underhåll.

Men att just Fiat med samma utveckling som andra bilfabrikanter och med deras fina vågformade kamremmar som borde vara minst lika bra som remmar i andra bilar, och för det mesta har samma tillverkare som andra bilfabrikat, och också vattenpumpar som man väl aldrig har funderat på byte av i förebyggande syfte förrän efter kanske 20.000 mil eller mer. De blir ju mer belastade av en kamrem brukar vara anledningen, men man får väl hoppas på att lagren i pumpen är anpassade för kamremsdrivning i så fall.
Har Fiat dragit ner på kvalitén och då också mer i Sverige än i andra länder som ofta har andra intervaller på byte.

Om en transportbil eller minibuss, som en Ducato är tänkt till att vara från början, skulle börja strula med de mest ordinarie saker efter några tusen mil och behöva kamremsbyte också efter några tusen mil så skulle det innebära att en ren långtransportbil för smågods som kanske kan gå uppåt 60mil eller mer per dag skulle falla sönder av slitage flera gånger under ett år då den kan ha avverkat 15.000mil skulle inte göra den så poppis.
Ja det är svårt att slippa undan korta intervaller särskilt med hotet om utebliven garanti kanske t.o.m. på databoxen om inte kamremmen är bytt, så det bara att beska med.
Men en sak kan vi nog vara eniga om, det måste vara en extra guldkalv med alla dyra kamremsbyten som utförs med delar till ett säkert väldigt bra/lågt inköpspris för verkstäder, och helt ointressant att ändra på intervallerna som är enda sättet att få garantier att gälla.

Det här ämnet dyker upp med jämna intervaller och man kommer tyvärr inte så mycket längre än att det kan verka "lite" mysko med både intervall och prissättning. De flesta är ju i alla fall medvetna om intervaller och kanske en kamremskostnad av 5kr/mil när man köper bilen så det får väl ingå i den naturliga kostnaden på en husbil.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. Kan inte låta bli... Kamkedja enklare och bättre ???? Har ni sett en kamkedja/kamkedjor på en Audi V8.
Kamkedjor.JPG
 
Senast ändrad:

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
Hej har en burstner argos 747 med fiat stora motorn 2019 års model till våren är den 48 månader dags för service med kamremsbyte mm bilen kommer ha gått 4000 mil då. Vad har ni som gjort nyligen fått betala för motsvarande service på aktuell bil? Vill gärna ha en liten fingervisning vad man har att vänta för det lär inte vara gratis....
Exempel, Vindeln, Västerbotten, Burstner 728G Ixeo, 2018, byte görs nästa vår, vid ca 2600mil, då fem år under lindriga körförhållanden, pris 12 000 kr inklusive byta av vattenpump. Det råder delade meningar om byte av vattenpump men jag kommer att göra det. Detta pris ligger i paritet med priser jag tagit in från tre olika verkstäder.

Stor service enligt Fiat kostar ca. 6 500kr, som vi gör vartannat år. Åren däremellan gör vi oljebyte med filter 2 600 kr.
 
Toppen