• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme i bodelen vid körning

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Jag har varit på en tur i helgen och här uppe i Umeåtrakten är det bara runt 7-8 grader utomhus på morgonen.

Hur ordnar ni värme i bodelen för de som sitter och åker i dinetten?

/ Micke
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Sv: Värme i bodelen vid körning

Har du vattenburet värmesystem i bilen kan du koppla in en värmeväxlare i systemet, men har du luftburet blir det svårare. Jag har en extra värmefläkt under förarstolen som blåser varmluft mot bodelen, den är inkopplad i motorns kylsystem. För varmvatten har jag monterat in en värmeväxlare som värmer upp Trumapannans vatten till ca 90°C

Visa bilaga 115831

Visa bilaga 115832

Visa bilaga 115833
Sitter pannan lång ifrån motorn. Jag blev riktigt intresserad av denna lösning men vå panna sitter bakom bakhjulet så det är ganska långt till motorn. Går förvisso att dra slangarna i dubbelgolvet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Husbilen var en helintegrerad Frankia årsmodell 1999 med Truma varmlufts system. Avstånd mellan motor och varmvattenberedaren var ca 4,5 m. Slangarna drog jag i dubbelgolvet. Under resorna hade vi alltid tillräckligt med varmvatten när vi stannade inför natten och slapp att starta pannan.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Sv: Värme i bodelen vid körning

Min värmeväxlare värmer vattnet i Aldepannan utan att vara påkopplad (alltså med v-växlarens cirkulationspump avstängd). Blev faktiskt lite förvånad när jag märkte det. Finns det nån sorts "självdrag" i systemet eller hur hänger detta ihop?
Den knappen är till för att värma motorn via bodelens värmare typ motorvärmare , stäng knappen när du kör och vill värma bodelen via motorns kylsystem.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Beror kanske på hur kallt det är, storskillnad på +15 ellerb -15 grader! ;)
Jag har inte testat bilen vid så låga temperaturer men en annan Chausson-åkare testade att sätta Webaston på 22 gr önskad temp när det var -25 till -27 gr och loggade i 30 timmar och bilen låg då runt 19 gr. Helt ok tycker jag.

1664972822578.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej. Det var stillastående.

Då säger det verkligen inte mycket, med tanke på pannornas kapacitet 4-6Kw kan de hålla vad som helst varmt stillastående.
Däremot när man kör i låga temperaturer har man många olika förlustkällor av vilka tvångsventilationerna i bilarna är störst.
Men även fartvinden via rutor takluckor mm och diverse läckor i bilen som inte märks i högre temperaturer.
En god hjälp är då en värmeväxlare från motorn, de kan utföras på olika sätt beroende vilket värmesystem man har.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Aldes egen graf på sin standardvärmeväxlare 2968901 tar slut på ca 7kW och Webaston ger max 5,5kW så det skiljer inte så mycket men naturligtvis så har du rätt i att innetemperaturen påverkas av förlustkällorna i bodelen vid körning och det gäller oavsett vilket system man använder. Men då instoppad effekt i de båda systemen är ganska lika så tror jag nog att man klarar att få en hyfsad innetemperatur i bodelen även med Webaston vid körning i kall väderlek. Dock med en högre bränsleförbrukning än värmeväxlare .1664980366655.png
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I vår bil, 10 x 2,5 meter yta med hytt, värmer jag under körning i -15 till -17 enkelt med mycket god komfort hela bilen med Aldes värmeväxlare motor/bodel.

Men, få husbilar är lika välisolerade.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Aldes egen graf på sin standardvärmeväxlare 2968901 tar slut på ca 7kW och Webaston ger max 5,5kW så det skiljer inte så mycket men naturligtvis så har du rätt i att innetemperaturen påverkas av förlustkällorna i bodelen vid körning och det gäller oavsett vilket system man använder. Men då instoppad effekt i de båda systemen är ganska lika så tror jag nog att man klarar att få en hyfsad innetemperatur i bodelen även med Webaston vid körning i kall väderlek. Dock med en högre bränsleförbrukning än värmeväxlare .Visa bilaga 225338

Jag inser ju att du inte har någon som helst erfarenhet av att använda husbil i låga temperaturer, så börja gärna med att köra lite kommande
vinter när det är temperaturer -10 och lägre, så kan vi fortsätta funderingarna därefter. Jag har kört husbil och fricampat vintertid alla vintrar sedan -07 i alla temperaturer ned till ca -25 så har ju hunnit testa lite. Det är inte alltid så enkelt som husbils- och värme-tillverkarnas vackra bilder och diagram vill göra gällande! ;)
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Jag inser ju att du inte har någon som helst erfarenhet av att använda husbil i låga temperaturer, så börja gärna med att köra lite kommande
vinter när det är temperaturer -10 och lägre, så kan vi fortsätta funderingarna därefter. Jag har kört husbil och fricampat vintertid alla vintrar sedan -07 i alla temperaturer ned till ca -25 så har ju hunnit testa lite. Det är inte alltid så enkelt som husbils- och värme-tillverkarnas vackra bilder och diagram vill göra gällande! ;)
Dags att avsluta denna diskussion känns det som. När argumenten tar slut så......
 
Toppen