• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING - kompressor kyl där kondensvattnet fryser

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sunwind ringde mig precis..... Jag får ett nytt skåp..... När jag är åter i Sverige :swoon:... eller om någon annan som skall ner till Grekland är intresserad att ta det med sig ner till mig i bilen... :yes:

Det skåp jag har nu vill de inte ha tillbaks så jag får göra vad jag vill med det...
Här nere vid Medelhavet används gamla kylskåp som "förråd" i fiskehamnar man lägger dem på rygg. :twitcy:
Det glädjer mig att det ordnade sig, bra när företag tar sitt ansvar. Du får väl ha det gamla som reserv :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nja... Det blir lite svårt när man bor 365 dagar om året i hb...
Ta upp en ny taklucka ovanför den gamla kylen så kan du ha dem på höjden ;)

Nej skämt åsido, förstår ditt problem. Du får väl sälja det till bra pris när du kommer hem, så får du ju iaf lite kompensation för de problem som du har haft.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Muskatten, visst är det så att du även är berättigad till 18 kr/mil i körersättning från "hem" till utlämningsställe/reparationsplats och hem igen vid garantifel? Lite långsökt men det av dem godkända felet borde svida för företaget mer än att endast erbjuda nytt kylskåp. Varför inte även arbetskostnad?
Åke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten, visst är det så att du även är berättigad till 18 kr/mil i körersättning från "hem" till utlämningsställe/reparationsplats och hem igen vid garantifel? Lite långsökt men det av dem godkända felet borde svida för företaget mer än att endast erbjuda nytt kylskåp. Varför inte även arbetskostnad?
Åke

Helt rätt....
När vi pratades vid så sa jag bla... Att denna typ av fel betalar ju inte ni, det är ju tillverkaren som får stå för kostnaden... Nej vi får ingenting från Kina företaget detta får vi ta själva..
Jag tycker att svaret jag fick är lite märkligt om de inte köper kylarna på Ali Express... :swoon::twitcy:

Nu är ju min plan att inte återvända till Sverige förrän juni - 23. Och då blir det lättare att få ersättning för arbetet vid utbytet av kylen..
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Helt rätt....
När vi pratades vid så sa jag bla... Att denna typ av fel betalar ju inte ni, det är ju tillverkaren som får stå för kostnaden... Nej vi får ingenting från Kina företaget detta får vi ta själva..
Jag tycker att svaret jag fick är lite märkligt om de inte köper kylarna på Ali Express... :swoon::twitcy:

Nu är ju min plan att inte återvända till Sverige förrän juni - 23. Och då blir det lättare att få ersättning för arbetet vid utbytet av kylen..
Jag har jobbat på ett företag där vi legotillverkade i Kina. Priset för garanti från deras sida var inte värt det. Vi fick några extra per pall ibland då vi gnällde, sedan fick vi ta smällen. De är väldigt service-orienterade när man lägger beställning, efteråt är det rätt tyst tills man beställer mer. Såklart finns det säkert undantag. Vi använde oss av en konsult som var van affärer i Kina. Han menade att allt där gällde cash i handen nu. Bevara kundrelationer var helt ointressant. Lite om när man frågar små barn om de vill ha en godis nu eller en påse imorgon. Vi bytte leverantör lite nu och då..
 

namvan

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
22511
Medlemskap
2024
Då mitt kylskåp gått sönder följer jag eran diskussion med stort intresse.
En fråga som kommer upp i min skalle när jag läser om Sunwind / Cylinda och det är : Hur får man det till 12 volt?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då mitt kylskåp gått sönder följer jag eran diskussion med stort intresse.
En fråga som kommer upp i min skalle när jag läser om Sunwind / Cylinda och det är : Hur får man det till 12 volt?
Det har fabriken redan fixat... Så det är bara att koppla in skåpet på 12 eller 24V..... I varje fall när det gäller Sunwind.... Cylindrar vet jag inget om.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag haft "skåpet" i nästan 8 månader....
Kompressor kyl/frys tycker jag nu är egentligen mycket bättre än mitt gamla Dometic gas skåp...
Varför jag tycker detta.... Är pga att med ett kompressor skåp så ställer man in termostaten på den nivå man känner för, och sen är det bara att ta det lugnt...
-Jag är så glad för att slippa köpa/byta gasflaska var 3-4 vecka.
- jag är glad för att jag måste sota och rengöra skorsten mm.
- jag är glad över att slippa doften från avgaserna.
- jag är glad över att jag nu har kylen uppe och frysen nere.

Men sen har andra saker hänt med skåpet under dessa månader...

- jag är inte glad över att termostaten/elektroniken börjat strula,
Det har hänt att kompressorn har gått i ett i över 12 tim innan jag märkte att den inte stängde av..
- jag är inte glad över att temperaturen har börjat själv minska eller öka några grader (kan ha med ovan sak att göra)
- jag är inte glad över att hyllorna inte har någon bra stopp (har monterat aluminium L-list så maten inte ramlar så lätt ut när jag öppnar dörren efter en tur)
- jag är inte glad över att dörrarna har inget "dörrlås"

Nu får jag visserligen en helt ny kyl/frys av Sunwind när jag är åter i Sverige..

Men jag har redan nu börjat fundera på om jag inte skall begära mina pengar tillbakas, och då köpa en kyl/frys på 230v, samt en liten inverter som jag tänkte styra on/off med signalen från termostaten...
Men än har jag inte hittat en med rätta mått...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trist...
Undrar ifall det finns 12V-kompressor kyl/frys avsedd för campingfordon/fritidsbåt?
Kyl/frys-boxar med kompressor finns, äger 2st som jag är nöjd med, men skåp vet jag inte om jag sett.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trist...
Undrar ifall det finns 12V-kompressor kyl/frys avsedd för campingfordon/fritidsbåt?
Kyl/frys-boxar med kompressor finns, äger 2st som jag är nöjd med, men skåp vet jag inte om jag sett.
Jodå både Dometic och Thetford har 12\24v kyl/frys för fordon....
Men jag tycker att de har hutlöst höga priser...
Tyvärr har jag ingen plats för en eller två boxar..... Och så har jag aldrig riktigt gillat boxarna... Får dålig överblick över vad som finns i boxen..

Jag hade faktiskt en 12v box på 1900-talet som inte gick på gas eller kompressor till min Van (som vi också använde på semestern) den fungerade faktisk bra så länge omgivnings temperaturen inte var för hög..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
hittade en fantastisk kyl frys.... de är två helt separata enheter....och passar perfekt i hålet efter Dometic....
men 120w förbrukning när båda drar känns lite väl mycket....

som det är idag så drar mitt ca 6A och går ca 30min / hr....
så om dessa bara går ca 15 min/hr så blir det ingen skillnad.....och snygga är de också....


eller här...

 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
hittade en fantastisk kyl frys.... de är två helt separata enheter....och passar perfekt i hålet efter Dometic....
men 120w förbrukning när båda drar känns lite väl mycket....

som det är idag så drar mitt ca 6A och går ca 30min / hr....
så om dessa bara går ca 15 min/hr så blir det ingen skillnad.....och snygga är de också....


eller här...

Hej.
Jag har också tanke på att köpa ett Dometic kompressor skåp som är på 56w. Undrar hur offta kylen går o hur mycket sol celler o batteri man behöver. Vill kunna fricampa hemma på sommaren o i Spanien på vintern. Tar gärna emot tips från er som har kompressor skåp
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har också tanke på att köpa ett Dometic kompressor skåp som är på 56w. Undrar hur offta kylen går o hur mycket sol celler o batteri man behöver. Vill kunna fricampa hemma på sommaren o i Spanien på vintern. Tar gärna emot tips från er som har kompressor skåp
mitt går ca 50% av en timme.... jag har 350A lithium batteri och 600w vinklingsbara solpaneler....... ändå får jag ibland starta generatorn...

här ser du hur ofta jag kört generatorn denna vinter i Grekland

11-12-2022.....8 tim
14-12-2022.... 10 tim
18-12-2022... 9 tim
17-01-2023... 13tim
19-01-2023.... 3 tim
27-02-2023.... 8 tim
11-03-2024.... 12tim
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
hittade en fantastisk kyl frys.... de är två helt separata enheter....och passar perfekt i hålet efter Dometic....
men 120w förbrukning när båda drar känns lite väl mycket....

som det är idag så drar mitt ca 6A och går ca 30min / hr....
så om dessa bara går ca 15 min/hr så blir det ingen skillnad.....och snygga är de också....


eller här...

Detta är ju den perfekta lösningen för mig.... Så jag ringde firman...
Och till min besvikelse så kan man inte köra en som kyl och en som frys..

Visserligen sa de om man fyller på mer köldmedel så går de längre ner i temp.... Men sen hade de inte tillräckligt med isolering för att vara en frys.. :msn_cry:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En variant vore väl att bygga om ett uttjänt 230v skåp med en 12v kompressor. Borde vara lätt för en kyltekniker!
Fast sen är det ju det där med kostnaden!
Nu efteråt ser jag att det står 48v på den kompressorn. Tidigare tillverkade Danfoss 12/24v kompressorer men de kanske slutat med det!
 
Senast ändrad:
Toppen