• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING - kompressor kyl där kondensvattnet fryser

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo, funderade starkt på det ett tag.
Efter en beslutsprocess, så kör jag vidare med gasolskåpet så länge det håller.

När/om det pajjar så blir det en hushållskyl/frys, typ denna:
okey.... men jag hade nog blivit lite misstänksam...eftersom de har tagit fram ett droppskydd till denna kyl... :swoon:
;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
okey.... men jag hade nog blivit lite misstänksam...eftersom de har tagit fram ett droppskydd till denna kyl... :swoon:
;)

Droppskyddet är krav från försäkringsbolagen sedan många år, inget specifikt för den här kylen.
Däremot kan man ju fundera över energiklassen F, inte så bra.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om det nu finns en sådan regel eller inte spelar ingen som helst roll.

Det har ju visat sig att man kan få in vatten på grund av kylskåpet även i husbilen, att lägga dit ett fuktstopp är ingen stor sak.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Däremot kan man ju fundera över energiklassen F, inte så bra.
Deklarerad energiförbrukning blir nedräknad 2Ah 12v i snitt.
Tillkommer verkningsgradförslust i invertern.
Detta kompenseras till stor del av att en 230v motor är mycket effektivare än en 12v motor.

En intressant jämförelse:
  • Cylinda KF2160F har en nyttovolym, kyl och frys på 243 liter, och drar 2Ah 12v
  • Sunwind Cusine 139 har en nyttovolym på 139 liter, och drar 1,5Ah 12v.

Detta innebär att Cylinda kyler 122 liter per Ah 12v, Sundwind kyler 93 liter per Ah 12v.

Cylinda kylen är alltså 30% effektivare.
Antagligen hamnar Sunwind utanför det klassningsbara map energieffiktivitet.

Till detta kommer priset, Sunwind 7990 kr, Cylinda 4159 kr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Deklarerad energiförbrukning blir nedräknad 2Ah 12v i snitt.
Tillkommer verkningsgradförslust i invertern.
Detta kompenseras till stor del av att en 230v motor är mycket effektivare än en 12v motor.

En intressant jämförelse:
  • Cylinda KF2160F har en nyttovolym, kyl och frys på 243 liter, och drar 2Ah 12v
  • Sunwind Cusine 139 har en nyttovolym på 139 liter, och drar 1,5Ah 12v.

Detta innebär att Cylinda kyler 122 liter per Ah 12v, Sundwind kyler 93 liter per Ah 12v.

Cylinda kylen är alltså 30% effektivare.
Antagligen hamnar Sunwind utanför det klassningsbara map energieffiktivitet.

Till detta kommer priset, Sunwind 7990 kr, Cylinda 4159 kr.

Helt riktigt, men energiklassningen har ju också med isoleringen att göra, så om man kan hitta ett skåp med B eller liknande
är det ju ingen nackdel utom att det rymmer lite mindre p.g.a. den tjockare isoleringen.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja... Nu har jag skickat reklamationen och bilder till Sunwind, så får vi ser hur snabba de är och vilken lösning de tänker sig...

Det är möjligt att det är bara min frys/kyl som har blivit dåligt tillverkat.. Men det kan också vara så att många har samma fel.... Vi vet just nu inte om detta är ett återkommande fel.... Eftersom det är nog inte så normalt att en kund sågar upp ett 10x10cm hål i en helt ny kyl/frys.
Jag tycker att just denna kyl/frys har många fördelar mot dometic'en som jag hade tidigare...
Allt hänger nu på Sunwind hur de tar hand om problemet för att jag skall få tilliten tillbaka på produkten...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Såja... Nu har jag skickat reklamationen och bilder till Sunwind, så får vi ser hur snabba de är och vilken lösning de tänker sig...

Det är möjligt att det är bara min frys/kyl som har blivit dåligt tillverkat.. Men det kan också vara så att många har samma fel.... Vi vet just nu inte om detta är ett återkommande fel.... Eftersom det är nog inte så normalt att en kund sågar upp ett 10x10cm hål i en helt ny kyl/frys.
Jag tycker att just denna kyl/frys har många fördelar mot dometic'en som jag hade tidigare...
Allt hänger nu på Sunwind hur de tar hand om problemet för att jag skall få tilliten tillbaka på produkten...

Förväntar du dej att dom skall komma till Grekland och reparera, eller med ett nytt skåp? ;)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Allt ser bra ut bakom kylen.
Jag har ingen slang bara ett utrymme i kylens inre bakkant som kan samla vätska.

Hoppas dom svarar snart med positiva besked.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Jag har jobbat under många år med reparationer på husållskylar o frysar hos en av de svenska grossisterna.Felet du råkat ut för har jag nog sett ett fåtal ggr o då hade vi all garantiservice.Jag tror det uppstod när man blåser in isolerskummet mellan hölje o innermantel.Ngt vanligare var att dräneringen från kylen frös igen på kylfrysar med frysen nedtill pga att skummet tryckt röret för långt mot frysdelen o kondensvattnet frös till en plugg.Det kan man fixa med en koppartråd eller dyl.som får vila mot kompressorn o leda värme upp i bakväggen,det behövs inte mycket.Det behöver nog inte vara ngt seriefel.Om man är orolig kolla bakom skåpet i skarvar mellan plår o bakstycke,vattnet kommer alltid ut någonstans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har jobbat under många år med reparationer på husållskylar o frysar hos en av de svenska grossisterna.Felet du råkat ut för har jag nog sett ett fåtal ggr o då hade vi all garantiservice.Jag tror det uppstod när man blåser in isolerskummet mellan hölje o innermantel.Ngt vanligare var att dräneringen från kylen frös igen på kylfrysar med frysen nedtill pga att skummet tryckt röret för långt mot frysdelen o kondensvattnet frös till en plugg.Det kan man fixa med en koppartråd eller dyl.som får vila mot kompressorn o leda värme upp i bakväggen,det behövs inte mycket.Det behöver nog inte vara ngt seriefel.Om man är orolig kolla bakom skåpet i skarvar mellan plår o bakstycke,vattnet kommer alltid ut någonstans
Okey... Jag misstänkte detta..

Men på dessa kylar sitter det en "skål" för kondensvattnet ovanpå kompressorn så du kommer ju inte åt att föra upp en tråd....och tar man bort skålen för att få upp koppartråden, och sen inte sätter tillbaks skålen så rinner ju kondensvattnet ut i husbilen och skapar fuktskador...
Men om man nu sätter tillbaks skålen... Ja då får du ju ingen värme upp i koppartråd... Så hur Sunwind än vänder sig... Så har de r... bak... :swoon::twitcy:

Min kyl där frös också kondensvattnet i slangen... Så det var flera "missar" här...

En sak jag inte riktigt förstår, varför limmar de inte fast böjen i utloppet, då hade nog detta aldrig hänt...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst.... Men att spara på något som kostar väldigt lite.... Och i stället acceptera att ett antal skåp blir kasserad, tycker jag inte står i proportion till den besparingen...
Det kan ju också vara så att den skall limmas... Men att fabriks montören har glömt/struntat i limmet :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sunwind ringde mig precis..... Jag får ett nytt skåp..... När jag är åter i Sverige :swoon:... eller om någon annan som skall ner till Grekland är intresserad att ta det med sig ner till mig i bilen... :yes:

Det skåp jag har nu vill de inte ha tillbaks så jag får göra vad jag vill med det...
Här nere vid Medelhavet används gamla kylskåp som "förråd" i fiskehamnar man lägger dem på rygg. :twitcy:
 
Toppen