• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrt att vara bäst i klassen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Tveksamt om det kollektivet håller med dig. Jag gör det iallafall inte. Det har varit lite väl många jobbskatteavdrag utan att något hänt med pensionerna. Och fler och mer av detsamma lär det bli om de där inte så färggranna partierna får bestämma.

Jobbskatteavdraget gynnar de som jobbar, och de med lägre inkomst mer än de med hög inkomst. Men du menar att pensionärerna som grupp behöver en skattesänkning?

Mer än var tredje pensionär, 36 procent, hade vid mätningen 2007 en nettoförmögenhet på över en miljon kronor.

Mycket av pengarna finns i fastigheter men även räknat i finansiell förmögenhet är pensionärer den grupp som har flest miljonärer – 12 procent.

[...]
Sett över lång tid, åren 1991-2008, är det även pensionärerna som haft störst procentuell ökning av disponibel inkomst enligt SCB.

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kristian

Det var den sista meningen som förstörde mycket av det som du skrivit tidigare. Tacksamt att du tog bort den..

Bra i forum att kunna tycka olika utan att det blir ohövlig ton I forumet...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jobbskatteavdraget gynnar de som jobbar, och de med lägre inkomst mer än de med hög inkomst. Men du menar att pensionärerna som grupp behöver en skattesänkning?

Mer än var tredje pensionär, 36 procent, hade vid mätningen 2007 en nettoförmögenhet på över en miljon kronor.

Mycket av pengarna finns i fastigheter men även räknat i finansiell förmögenhet är pensionärer den grupp som har flest miljonärer – 12 procent.

[...]
Sett över lång tid, åren 1991-2008, är det även pensionärerna som haft störst procentuell ökning av disponibel inkomst enligt SCB.

Nja, det är väl en viss skillnad på utvecklingen av löner respektive pensioner.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Håller med Tommy. Vi har Europas högsta dieselpris däremot inte dom högsta lönerna och definitivt inte dom högsta pensionerna. Vad kollektivet sedan lägger sina slantar på ändrar inte på något sätt min uppfattning att det är dyrt med drivmedel. Dessvärre kan man troligen inte heller se någon skillnad i mängden utsläpp även om vi alla dryga 10 miljoner helt går över till förnybart. Så globalt sett finns ingen vinst att vara bäst i klassen här gäller nog som oftast att lagom bör vara målet.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jag förstår att du inte förstår skillnaden på inkomstutvecklingen i landet och inkomstutvecklingen för en enskild person eller en specifik grupp. Du får kanske ta en liten kurs i nationalekonomi, det underlättar förståelsen. Så är det iallafall fall. Och ibland måste man kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Tyvärr har jag inte råd att gå på några kurser, förresten tror jag inte att min pension blir högre för det, förövrigt begriper jag att inte "landet" kommer att betala mina dieselkostnader även om inkomstutvecklingen har varit så bra i detta riket fast man läser dagligen att många kommuner har det svårt ekonomiskt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tyvärr har jag inte råd att gå på några kurser, förresten tror jag inte att min pension blir högre för det, förövrigt begriper jag att inte "landet" kommer att betala mina dieselkostnader även om inkomstutvecklingen har varit så bra i detta riket fast man läser dagligen att många kommuner har det svårt ekonomiskt.
Det där får du debattera med professorn i nationalekonomi som var intervjuad samt möjligen med Timbro. Jag ger upp nu efter att ha försökt förklara men det går inte fram. Beror säkert på att jag förklarar dåligt.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ja vad det går att få till det med statistik för om jag nu har räknat rätt, så har bara skatten + moms gått upp med 580% på bensin sen 1981 och fram till 2020 , vilket innebär innebär en ökning på 14,5% per år, och om jag tittar på min egen löneutveckling inklusive klättring på karriärsstegen under dessa år så kommer jag inte upp i dessa nivåer, och tänker man på hur mycket kostnaden för dieseln ökat under samma period, så blir det ju ännu värre! så visst har det blivit mycket dyrare för att ta sig till jobbet och kunna försörja sig.
www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/?graph=/18274/1,2,3,4/all/
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det är 4,8 resp 2,4 procent av drivmedlets andel av de totala konsumtionen i Sverige. Hälften så mycket alltså trots att priset ökar så mycket. Läs igen de citerade artiklarna. Förstår att det kan vara svårt att förstå men detta är fakta. Sen får man förstås tycka att nåt är dyrt ändå. Dyrt säger inte så mycket om man inte jämför. Och jämfört mellan de ovan nämnda åren så blir det en halvering i Sverige totalt. Nån längre kurs i nationalekonomi kan vi nog inte fördjupa oss i här.
Vi har ett annat köpmönster nu mot då, en tv höll i 15 år, nu inte 15 månader, kyl, frys köptes mer sällan, även bilarna man hällde bensinen i köptes mer sällan, färre husbilar, färre jorden runt resor mm.
Hur ser sparandet ut i % nu mot då?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
De här länkarna kan vara bra att läsa. Det verkar som om det finns de som tvivlar på att den här professorn i nationalekonomi begriper nåt om frågan. Det får man förstås tro om man vill, men varför skulle han blåljuga när han svarar på frågan?

 
Senast ändrad:

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
De här länkarna kan vara bra att läsa. Det verkar som om det finns de som tvivlar på att den här professorn i nationalekonomi begriper nåt om frågan. Det får man förstås tro om man vill, men varför skulle blåljuga när han svarar på frågan?

Javisst är det ju så, och det beror ju på att vi tvingas köra mindre, vi har ju helt enkelt inte råd att köra våra fordon i samma omfattning som tidigare pga dom orimligt höga drivmedelskostnaderna
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu kan ju jag tycka att det är konstigt att hänvisa till kostnader för drivmedlet i mitten på 80-talet, men annars hade det inte blivit någon artikel som skapat debatt.

En korrektare uträkning måste ju vara max 10-20 år bakåt i tiden om ens så länge, och jag tror inte att pensionärerna med halverad pension delar uppfattning om att det blivit billigare trots att dom körde bil på 80-talet.

Det kommer förmodligen bli mycket dyrare.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Om jag skall tanka så kollar jag inte vad jag hade för lön 1972 och vad dieseln kostade då utan jag ser bara att priset närmar sig 20 kr/litern i Sverige nu och att jag kan tanka i Danmark eller Tyskland för under 14 kr/liter. Danmark har ett betydligt högre löneläge än Sverige och trots höga skatter bättre köpkraft än vi i Sverige. Tankade i Blanes, Spanien i går 12,65 per liter. Att Euron kommit under tio kronor nu hjälper till.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Visa bilaga 217329

Att vi har Europas dyraste diesel har vi blivit varse om den senaste tiden, när priset vid pumpen stadigt närmar sig 20 kr litern, för dieseln till våra husbilar.

Orsaken till att det är dyrast i Sverige, blev åtminstone jag förvånad över, när jag läste att vi inte har den högsta dieselskatten i Europa. Vi hamnar först på 8 plats vad gäller beskattningen på dieseln, ändå är literpriset flera kronor dyrare i Sverige.

Nej orsaken är att Sverige har de mest ambitiösa klimatmålen i världen och därför har en högre grad av de dyrare biodrivmedlen i dieseln, än vad andra länder i Europa har.

En intressant artikel i ämnet:

7Tommy
Tur att man snart blir Värmeflykting. Nu fyller man bara så man når DK. Varför ska vi utsugas maximalt jämnt.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag tankade idag i Tyskland för ca 18 kr per liter. Så de ligger jämsides med Sverige.
Tankade du på en motorvägsstation då ? Men ser på Clevertanken.de att priserna stigit, ca 1,50 euro per liter nu. Då kanske priserna i Danmark har höjts från när jag tankade för 9,99 dkr för 5 veckor sedan. Här i Blanes spanien har det ändrats från 1,219 till 1,279 under samma tid, men då har Euron blivit drygt 10 öre billigare
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen