• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrt att vara bäst i klassen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
1BB9947D-DDA5-4391-A99B-1582F8BDF1FD.jpeg

Att vi har Europas dyraste diesel har vi blivit varse om den senaste tiden, när priset vid pumpen stadigt närmar sig 20 kr litern, för dieseln till våra husbilar.

Orsaken till att det är dyrast, blev åtminstone jag förvånad över, när jag läste att vi inte har den högsta dieselskatten i Europa. Vi hamnar först på 8 plats vad gäller beskattningen på dieseln, ändå är literpriset flera kronor dyrare i Sverige.

Nej orsaken är att Sverige har de mest ambitiösa klimatmålen i världen och därför har en högre grad av de dyrare biodrivmedlen i dieseln, än vad andra länder i Europa har.

En intressant artikel i ämnet:

Tommy
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Samtidigt är det tydligen så här:

”Bland annat har en positiv löneutveckling och allt mer bränslesnåla bilar gjort att det över tid har blivit billigare att köra bil, trots ett stigande pris på drivmedel.
Mellan 1985 och 2021 har drivmedlets andel av vår konsumtion fallit från 4,8 procent till 2,4 procent.

Citatet kommer inte från den mest radikala miljörörelsen, utan ifrån Timbro, som väl får sägas ligga långt från miljörörelsen. Artikeln finns idag i AB och är en kritik mot ett förslag på att sänka skatten på drivmedel med en krona. Förslaget kommer från ett av de mindre färgglada partierna till höger.

Så dyrt eller inte tål väl att diskuteras.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Här är en länk om drivmedelspriser som är värd att läsa om man tycker att det är dyrt nu. I så fall är minnet lite för kort.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Här är en länk om drivmedelspriser som är värd att läsa om man tycker att det är dyrt nu. I så fall är minnet lite för kort.
Den artikeln går att läsa på 2 sätt..

Om man inte bor i större städer utan i lansbyg/glesbygd så är andelen för drivmedel betydligt större än på 80 talet.

Ingen kollektivtrafik finns ju

SÅ drivmedel är hursomhelst SVINDYRT. Ja galet dyrt...528% SVINDYRT

Sen kommer kollektivtrafiken och transporter med mat mm till butiken bli dyrare för den dyra elen och diesel.

Tro mig att den kommer med viss eftersläpning synas på prislappen..

Dyrt kommer det bli och det är du och jag som får betala
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Här är en länk om drivmedelspriser som är värd att läsa om man tycker att det är dyrt nu. I så fall är minnet lite för kort.
Han skulle fråga en pensionär om det ??
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Den artikeln går att läsa på 2 sätt..

Om man inte bor i större städer utan i lansbyg/glesbygd så är andelen för drivmedel betydligt större än på 80 talet.

Ingen kollektivtrafik finns ju

SÅ drivmedel är hursomhelst SVINDYRT. Ja galet dyrt...528% SVINDYRT
Det gäller att läsa artikeln noga.
Mellan 1985 och 2021 har drivmedlets andel av vår konsumtion fallit från 4,8 procent till 2,4 procent.
Det gäller förstås inte för den enskilde utan totalt i Sverige. Det framgår i artikeln. Vi la alltså i Sverige dubbelt så mycket av inkomsten på drivmedel 1985 i förhållande till 2021.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det gäller att läsa artikeln noga.
Mellan 1985 och 2021 har drivmedlets andel av vår konsumtion fallit från 4,8 procent till 2,4 procent.
Det gäller förstås inte för den enskilde utan totalt i Sverige. Det framgår i artikeln. Vi la alltså i Sverige dubbelt så mycket av inkomsten på drivmedel 1985 i förhållande till 2021.
Enskilda skriver du. 23 % av befolkningen säger statistiken
 

Bilagor

  • Screenshot_20211023-140622_Google.jpg
    Screenshot_20211023-140622_Google.jpg
    586,6 KB · Visningar: 9

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Enskilda skriver du. 23 % av befolkningen säger statistiken
Det är 4,8 resp 2,4 procent av drivmedlets andel av de totala konsumtionen i Sverige. Hälften så mycket alltså trots att priset ökar så mycket. Läs igen de citerade artiklarna. Förstår att det kan vara svårt att förstå men detta är fakta. Sen får man förstås tycka att nåt är dyrt ändå. Dyrt säger inte så mycket om man inte jämför. Och jämfört mellan de ovan nämnda åren så blir det en halvering i Sverige totalt. Nån längre kurs i nationalekonomi kan vi nog inte fördjupa oss i här.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är väl inte så konstigt egentligen.
Läste att bilarnas genomsnittliga bränsleförbrukning minskat med typ 44% på 20år.
Förlorarna är ju då de som sitter med en bränsleslukande äldre bil.
Ju dyrare bensin desto mindre pengar över att köpa en nyare, snålare, bil för....
Det är en del av förklaringen en annan är inkomstutvecklingen.
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
När man vill vara bäst i klassen så häller vi även i annat miljöbränsle i dieslen som gör att våra bilar drar ca 2dl mer/mil jämfört med t.ex Tysk diesel. Den ökningen får vi betala bränsleskatt och moms ovanpå det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Dock är det egentligen inte bränslet som är dyrt.
Om man slår ut vad det kostar att äga en bil så finns det betydligt större kostnader som i princip inte går att påverka.
Köper du en ett år gammal Volvo och använder i tre år så har du ca 100 000:- som kastat i sjön pga värdeminskning.
Lägg motsvarande summa på bensin eller diesel på en gammal bil, som visserligen drar 44% mer, så har du kunnat köra 5 000mil med den, trots att bränslet kostar 20:- litern....
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja den är bra . . . i synnerhet för pensionärerna :yes:
Tveksamt om det kollektivet håller med dig. Jag gör det iallafall inte. Det har varit lite väl många jobbskatteavdrag utan att något hänt med pensionerna. Och fler och mer av detsamma lär det bli om de där inte så färggranna partierna får bestämma.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ändrade du dej nu ?? Förut skrev du att inkomstutvecklingen gjorde att bränslet är mycket billigare nuförtiden pga av inkomstutvecklingen , nu får du snart bestämma dej :p
Jag förstår att du inte förstår skillnaden på inkomstutvecklingen i landet och inkomstutvecklingen för en enskild person eller en specifik grupp. Du får kanske ta en liten kurs i nationalekonomi, det underlättar förståelsen. Så är det iallafall fall. Och ibland måste man kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja den är bra . . . i synnerhet för pensionärerna :yes:
Jag förstår att du inte förstår skillnaden på inkomstutvecklingen i landet och inkomstutvecklingen för en enskild person eller en specifik grupp. Du får kanske ta en liten kurs i nationalekonomi, det underlättar förståelsen. Så är det iallafall fall. Och ibland måste man kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jobba på det.
Kristian.

Vilken otrevlig ton du har i detta forum..
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kristian.

Vilken otrevlig ton du har i detta forum..
Ajdå, försökte bara förklara varför jag inte ändrat uppfattning som den här personen påstod att jag gjort. Var det verkligen så illa att du behövde berätta vad du tyckte?
Fast jag håller med om att den där allra sista meningen var onödig. Så den är nu borta.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen