• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ursäkta en dum fråga... Vad är "UP-knappen" för knapp...?

//Cheers, Claes
Up-knappen är till för branta backar ELLER om man kör med tung last.
Tung last för Fiat Ducato är när bilen väger 3.5 ton (i grunden är Ducato en lätt lastbil).
Detta är ju vad en husbil väger i normalfallet, alltså bör husbilar köra med Up-läget inkopplat, eller?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok då gäller det att säga till verkstaden när man gör servicen skall oljorna bytas varje år
Ok då gäller det att säga till verkstaden när man gör servicen skall oljorna bytas varje år
Framförallt skall vätskan (bromsvätska) till kopplingen bytas vart annat år,det framgår av serviceprotokollet om du servar bilen enligt det,trots det gör verkstaden sällan byte är min erfarenhet.
Jag frågade min auktoriserad FIATverkstad svaret var,dom byts aldrig fyllda ” lifetime”
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Framförallt skall vätskan (bromsvätska) till kopplingen bytas vart annat år,det framgår av serviceprotokollet om du servar bilen enligt det,trots det gör verkstaden sällan byte är min erfarenhet.
Jag frågade min auktoriserad FIATverkstad svaret var,dom byts aldrig fyllda ” lifetime”

Ändå finns det ett Servicemeddelande sedan några år, att det skall göras vartannat år! Båda vätskorna, både olja och bromsvätska. :wideeyed:
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Att man inte kan finlira med Fiat's robotlåda tycker jag är en brist, TS frågade ju om problem med robotlådan.
Jag har kört 3st hemska växellådor i mitt liv, den första var en Volvo 66 (remjohan)
den andra när Peugeot 508 kom med sin robotlåda, den var hemsk och svårsåld.
den tredje, eller ett flertal av Fiat ducato med robotlåda, hemsk och lättsåld.
Jämför med VAG,s eller MB's alternativ, dsg-lådor, som är riktigt bra att finlira med, man behöver inte röra gasen på dessa för att klättra upp på t.ex klossar, start i backe m.m.
Håller med dig Peter, fast om man känner till ”hur drivlinan fungerar” och rättar sig efter de förutsättningarna så är det inget större problem. Samma problem för en del bilförare med manuell växellåda, som slirar på kopplingen med för högt varvtal på motorn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En medlem som tidigare hade taxifirma inriktad för färdtjänst od varnade för bilar med högt miltal. När de gått 30-40 000 mil fick han byta växlingsrobotar till en hög kostnad. Om jag inte minns fel var kostnaden uppåt 25 000:-
Han svor på att aldrig köpa robotlåda igen.
Tyvärr hittar jag inte inlägget nu. (EG för lat för att leta.) :swoon:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Här finns att läsa för intresserade:
(Jag skärpte till mig) :twitcy:
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Fiat Ducato 2,3 150 årgang 2012 med robotskifte
Efter 144.000 km (jeg ved ikke hvor mange mil det er på svensk ;-) )
holdt vi for rødt lys, da vi skulle sætte igang var det umuligt at få bilen i gear, det kom som lyn fra en klar himmel.
Et stort lyskryds midt i myldretiden fredag eftermiddag, min mand og jeg skubbede af alle kræfter, sådan en van er godt nok tung når det går opad, 2 unge piger og 1 ung mand kom os til hjælp, ved fælles anstrengelser lykkedes det at få camperen ud af vejkrydset og ind til siden. Ringe, aflyse aftaler, og arrangere transport tilbage til Jylland.
3 uger på værksted, ny skifterobot, kobling og slavecylinder plus almindeligt service til den nette pris af 47.000.
Bortset fra det har vi faktisk været tilfredse med robotskiftet :)

Alle service er foretaget på Fiat værksted.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det var många saker som byttes samtidigt, och hela roboten dessutom! Man kan misstänka att verkstaden av okunskap bytte mer än vad som egentligen behövdes.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Det var många saker som byttes samtidigt, och hela roboten dessutom! Man kan misstänka att verkstaden av okunskap bytte mer än vad som egentligen behövdes.
Jeg ved det ikke, vi fik den kørt til det værksted vi normalt bruger, de har lavet service og reparationer gennem årene.
Man er lidt låst når bilen står adskilt på liften, de gav besked om omfanget og prisen inden de gik i gang, så vi havde accepteret det. Hvis man ikke kan lave det selv må man betale, sådan er virkeligheden ;-)
Som jeg husker forklaringen, var det noget med en utæthed, vistnok et kendt problem. Slavecylinderen kostede næsten ingenting, det var en anbefaling at skifte den frem for at genmomtere den gamle.
 

Nestenborg

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
30006
Medlemskap
2024
I alperna fick jag i lördags felsignal ” Check transmission read handbook ” och ett stort rött kugghjul i panelen.
Alla växlar och funktioner fungerade varningslampan var det enda tecknet på fel.
Målet var att fortsätta till norra Italien men det blev Fiatverkstad i Österrikiska Lientz istället.
Efter felsökning (45 €) konstaterade man att det var fel på knappsatsen under radio/värmepanelen. Felet uppstår sporadiskt.
Ingen fara att köra vidare om det uppstår igen var beskedet.
Sitter nu på en trevlig ställplats i Italien norr om Udine ”Hotell Willy” (10€ Inkl el dusch, vatten WiFi etc)
med varningslampan forfarande släckt.
I övrigt är ju robotlådan kanon att köra, speciellt i alla köer på autobahn.
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Vi fick samma felmeddelande i går mellan Skövde och Jönköping. Efter att ha stängt av och startat igen försvann det tills vi stannade och tömde tanken. När vi startade igen så kom det tillbaka. Står nu i Jönköping i väntan på att få komma in hos Hedin bil och göra en felundersökning. Har tid efter lunch. Spännande att se vad de hittar
Bilen har gått hela 155 mil!
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Det verkar som om det kan vara en kabel som inte riktigt gör sitt jobb. Tyvärr kan dom inte hitta var den inte är OK så imorgon bitti skall vi tillbaka så drar dom en ny kabel. Håller tummarna att det lirar sen
 

Labbelurv

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
21555
Medlemskap
2024
Nähä, kabeln bytt flera uppdateringar nedladdade till lådan, vi fick besked att nu var allt OK. Det tog 5 mil sen behagade bilen tala om att det inte längre fanns några växlar. Mitt i en rondell, skitkul. Lyckades efter ett tag få i en växel och kunde komma in på en parkering. Bärgare tillbaka till verkstan för nya försök imorgon
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Låter som ett intermittent elfel, eller glappkontakt som det kallas. Är bland det svåraste att hitta, då det bara uppkommer då och då. Hade problem med ett utfällbart fotsteg för många år sedan. Det gick ut ibland, men inte alltid. Till slut, efter flera veckors felsökning, hittade jag felet. Det var en kabel till en hängsäkring som var dåligt fastskruvad. Men det var lite, lite kontakt och det räckte för att det skulle fungera ibland. Hoppas att ni kommer till reda med ert problem.
 
Toppen