• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Tappar ström under natten

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Hej har en äldre Fiat Ducato 1990 som helt plötsligt stänger ner all ström under natten/eller efter antal timmar.
Har provat med larm av och på ingen skillnad. Har provat med bodelsströmbrytaren av och på ingen skillnad.
Men när jag startar så går den igång direkt och allt fungerar perfekt igen, batterimätaren i bilen visar på nästan fulla batterier även när jag stängt av motorn och tagit ut nyckeln. Har rullat och kollat säkringar verkar ok och de flesta kontakter mm är bytta.
Batterierna är av bra kvalitet och ca två år gamla. Har en 160 solcell med regulator på taket som också bryts, solcellerna är kopplade av proffskillarna på Campea och riktigt bra gjort, solcellen laddar bara bodelsbatteriet. Däremot laddar generatorn båda batterierna vid körning. Finns inget som står och drar ström i bilen. Vet el kan var vad som men om det är någon därute som har funderingar och tips på bra verkstad för el mm så är det helt super. Bor i Malmö reg nr BMW401
Ha det gott
Hälsningar
Lars Strandberg
 
Lösning
Skulle tro batteriet hadde mistet en god del av elektrolytten slik at kapasiteten var kraftig redusert. Kort ladetid til full spenning og like kort vei ned til tomt batteri. Er plaget av dette på lukkede startbatterier som starter motoren på første forsøk, men om noe hindrer direkte start så er batteriet tomt i nøpet av sekunder. På åpne batterier må jeg grunnet varme etterfylle med vatn et par ganger i året - de lukkede byttes etter 2 til 3 år. Har det litt varmere enn i Sverige :D

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Inga problem att starta den och kan direkt stänga av och se på batterimätaren som då indikerar att båda batterierna är på topp.
Men tack för tipset, ska låta en meckare mäta upp det hela.
 

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Stänger även ner bodelsbatteriet så hmm kan de påverka varandra på något sätt kanske, de är bara sammankopplade på så sätt att bodelsbatteriet laddas med motorn generator vid körning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Stänger även ner bodelsbatteriet så hmm kan de påverka varandra på något sätt kanske, de är bara sammankopplade på så sätt att bodelsbatteriet laddas med motorn generator vid körning.

75 Ah är väldigt lite om du använder bilen och fricampar vid den här årstiden, solcellerna ger nästan inget, värmaren, belysning och annat drar relativt mycket ström, eventuellt hela dygnet. Du behöver förmodligen komplettera med ytterligare ett batteri.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara batteriet som år dåligt som det skrevs om ovan.. Om du har ett öppet batteri och det har varit urladdat för mycket många gånger då är två år en kort tid.
Om det skulle råka vara ett startbatteri som är bodelsbatteri är det ännu mer skadat. När motorn är i gång är det helt normalt att allt fungerar.
Ett tips. Om du inte har en multimeter köp en. En billig kostar bara några hundralappar.

Låt bilen stå en dag.
Mät spänningen på batteriet innan du trycker på strömbrytaren. Troligen är det är för låg spänning, skadat batteri.
Beckis la in en tjusig lista för några dagar sen om spänning, laddning och typ av batteri.

Du kan spara pengar på att göra en enkel felsökning själv.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Det du skall göra är att mäta före bodelsbrytaren,har du ingen spänning där då är det något med batteriet,t,ex. polerna plus resp. minus !
Har du spänning efter brytaren kan det vara brytaren eller dess anslutningar !
Kan även vara dålig kontakt vid matningen till säkringarna !

Jojje
 

lars strandberg

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Malmö
HBK-Nr
21177
Medlemskap
2024
Hej tack för alla tips super är ni allihop och vid närmare eftertanke så är det säkert startbatteriet trotts att det inte är så gammalt.
Ska mäta och se. Jo är den gamla Hymern som är på den lilla bilden.
75 Ah är startbatteriet och det är rätt sorts batteri sen bodelen är på 1050 ah och är rätt sort där med.
Supertack alla, ska kolla av det hela.
Ha det gott
Hälsningar Lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag bara funderar på om det ev. kan vara någon som monterat en lågspänningsbrytare/batteriräddare till bodelsbatteriet eftersom det funkar ett tag och sedan bryts direkt.
Det stämmer också med att om du startar bilen så generatorn laddar och skiljereläet slår till så kommer strömmen tillbaka direkt i bodelen, för då far ju bodelsspänningen upp direkt av att generatorn levererar ström/hög spänning till bodelsbatteriet och en ev. lågspänningsbrytare slår då till direkt (om den inte är av modell som skall återställas).

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skulle tro batteriet hadde mistet en god del av elektrolytten slik at kapasiteten var kraftig redusert. Kort ladetid til full spenning og like kort vei ned til tomt batteri. Er plaget av dette på lukkede startbatterier som starter motoren på første forsøk, men om noe hindrer direkte start så er batteriet tomt i nøpet av sekunder. På åpne batterier må jeg grunnet varme etterfylle med vatn et par ganger i året - de lukkede byttes etter 2 til 3 år. Har det litt varmere enn i Sverige :D
 
Lösning
Toppen