• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av dieseldriven vattenvärmare på bodelsslingan?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in vattenburen dieselvärmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?

Tänker bl.a på
- placering av värmaren
- inkoppling i bränslesystemet
- inkoppling på bodelsslingan

Om man får önska, och det får man ju som trådskapare, så får beskrivningen gärna omfatta både ord och bild.

Har en helintegrerad Dethleffs med Aldepanna inkl.värmeväxlare.

Vill bara värma bodelen, inte motorn, varför jag vill att inkopplingen skall ske på värmeslingan i bodelen.

Kjell
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Har samma tankar som du.
Har dock inte hunnit få allt på plats (typ inte ens börjat)
jag har plats precis under alde värmaren bränsletanken vid sidan om. görs ett nytt hål för pivotröret.
avgasröret ut framför bakhjulet (i mitt fall bra med plats)
inkoppling på bodelslingan tänker jag använda aldes vattenpump kopplad till webaston sedan tillbaka in i alden.
styrningen kör jag genom den befintliga kontrollpanelen och låter vattenpumpen ge styrsignal till ett relä som startar webasto värmaren
max effekt 5,2 kw, lite mer strömförbrukning men det klarar sig.

Skall återkomma med bilder etc så snart tiden infinner sig.
/Bengt
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har samma tankar som du.
Har dock inte hunnit få allt på plats (typ inte ens börjat)
jag har plats precis under alde värmaren bränsletanken vid sidan om. görs ett nytt hål för pivotröret.
avgasröret ut framför bakhjulet (i mitt fall bra med plats)
inkoppling på bodelslingan tänker jag använda aldes vattenpump kopplad till webaston sedan tillbaka in i alden.
styrningen kör jag genom den befintliga kontrollpanelen och låter vattenpumpen ge styrsignal till ett relä som startar webasto värmaren
max effekt 5,2 kw, lite mer strömförbrukning men det klarar sig.

Skall återkomma med bilder etc så snart tiden infinner sig.
/Bengt
Kommer med spänning att följa din installation. Min tanke är/har varit att placera värmaren i motorrummet alternativt i ett av hjulhusen fram. Min alde sitter under en av långbäddarna bak varför jag tror att det blir trångt att placera värmaren där. Skulle eventuellt kunna sätta den i garaget. Värmaren är ju inte ljudlös precis så man vill ju helst placera den utanför boutrymmet.
Kjell
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Jag har kopplat in en Webasto via värmeväxlaren med egen manöverpanel med temp.reglering. En tank på 8 liter installerades mot Webaston för att slippa ständiga till och frånslag. Vattenslangarna från motorn kopplades bort från vvx. och kopplades ihop med varandra. När jag använder värme från Webaston så får Aldevärmaren gå via sin egen termostat utan att värmaren är igång.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har kopplat in en Webasto via värmeväxlaren med egen manöverpanel med temp.reglering. En tank på 8 liter installerades mot Webaston för att slippa ständiga till och frånslag. Vattenslangarna från motorn kopplades bort från vvx. och kopplades ihop med varandra. När jag använder värme från Webaston så får Aldevärmaren gå via sin egen termostat utan att värmaren är igång.
Intressant!
Om jag förstått dig rätt så kopplade du in webaston på ”motorslingan” vid värmeväxlaren och tog bort slangkopplingen till motorn.
Vad är det som gör att du slipper ständiga till och frånslag när du kopplar in en tank? Var det i stället för att koppla in på returen?
Var har du placerat webaston och tanken?
Skulle ju vara intressant att se några bilder på montaget.
Var det så att du satte dit en tank med glykolblandning för att få lite mer volym på värmeslingan till värmeväxlaren? Och att du på det sättet fick mindre start/stopp?
Hur länge kan du köra webaston i ett sträck?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har också haft tanken att montera en dieselvärmare som backup. Min tanke var att koppla in den på lämplig plats i rörsystemet på bodelsslingan. Att koppla den på värmeväxlaren och ta bort motorslingan är ju inget alternativ för mig. Vill ju ha kvar möjligheten att värma bodelsslingan med motorn och omvänt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har också haft tanken att montera en dieselvärmare som backup. Min tanke var att koppla in den på lämplig plats i rörsystemet på bodelsslingan. Att koppla den på värmeväxlaren och ta bort motorslingan är ju inget alternativ för mig. Vill ju ha kvar möjligheten att värma bodelsslingan med motorn och omvänt.
Jag har samma krav som du. Tror att det går att uppnå bägge fördelarna genom att koppla in värmaren med hjälp av magnetiska 3-vägsventiler. Håller på att fundera på en lösning.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har samma krav som du. Tror att det går att uppnå bägge fördelarna genom att koppla in värmaren med hjälp av magnetiska 3-vägsventiler. Håller på att fundera på en lösning.
Menar du att du skulle ha en ventil för att styra flödet genom värmaren som du sedan kan stänga när värmaren inte använts. Jag hade nog tänkt att flödet i bodelsslingan alltid skulle gå igenom värmaren. Enligt uppgifter som jag fått så funkar cirkulationen genom värmaren med Aldepumpen även när värmaren är avstängd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Intressant!
Om jag förstått dig rätt så kopplade du in webaston på ”motorslingan” vid värmeväxlaren och tog bort slangkopplingen till motorn.
Vad är det som gör att du slipper ständiga till och frånslag när du kopplar in en tank? Var det i stället för att koppla in på returen?
Var har du placerat webaston och tanken?
Skulle ju vara intressant att se några bilder på montaget.
Var det så att du satte dit en tank med glykolblandning för att få lite mer volym på värmeslingan till värmeväxlaren? Och att du på det sättet fick mindre start/stopp?
Hur länge kan du köra webaston i ett sträck?
Med volymtank skall värmaren värma mer vatten innan den slår ifrån,detta ger längre gångtider,Webaston kommer att gå korta tider då vattenvolymen är liten ,och den ger hög effekt direkt.
Samma problem hade jag i huset hemma med värmepumpen rekommendationen där var minimum 20L vatten i radiatorsystemet per KW avgiven värme.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Menar du att du skulle ha en ventil för att styra flödet genom värmaren som du sedan kan stänga när värmaren inte använts. Jag hade nog tänkt att flödet i bodelsslingan alltid skulle gå igenom värmaren. Enligt uppgifter som jag fått så funkar cirkulationen genom värmaren med Aldepumpen även när värmaren är avstängd.
Det är ett alternativ som jag också tänkte titta på. Blir säkert enklare att lösa på det sättet. Men under körning så är/skall ju den separata Aldepumpen vid värmeväxlaren inte vara på. Vid körning är det ju bara cirkulationen från motorn som går genom värmeväxlaren. Så då är det motorcirkulationen som också skall passera genom webastovärmaren. Om jag nu har förstått allt rätt?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har gjort en enkel skiss på hur jag tänker.

552A2E64-C2CB-4946-B951-E1023BC1B89E.jpeg
När den övre ventilen är öppen så är den nedre stängd och vice versa.
Det innebär att när motorn går så cirkulerar det genom både motor och webaston till värmeväxlaren.
När webaston går så cirkulerar det bara genom webaston och värmeväxlaren. Motorcirkulationen går då i en egen sluten krets.
Gissar att det behövs ett eget expansionskärl för webaston samt en tank med extra kylväska för att effektivisera gångtiden.
Tacksam för förslag och synpunkter!

Tillägg: Den ”nedre” backventilen kanske skall sitta längst ut till höger på den streckade linjen så att returen till motorn den vägen stängs av.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Okej Kjell förstår hur du tänker. Min tanke med Webastovärmare är ju i första hand att värma bodelen och ha en extra säkerhet om Alden strular. Kommer då att koppla in den direkt på bodelsslingan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Okej Kjell förstår hur du tänker. Min tanke med Webastovärmare är ju i första hand att värma bodelen och ha en extra säkerhet om Alden strular. Kommer då att koppla in den direkt på bodelsslingan.
Jag tänker också bara värma bodelen. Just nu lutar det åt att göra det via värmeväxlaren. På så sätt hoppas jag att allt går att placera i motorrummet så att jag inte behöver göra några extra hål i bodelen för luftintag och avgasslang. Dessutom hoppas jag att det går att hitta plats för anslutningen av bränslet på returen till tanken.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag har ju möjlighet att montera värmaren i underredet och då bara göra hål i golvet för slangarna, alternativet är att montera den i garaget och då få göra hål för luftintag och avgasrör. Att montera den på värmeväxlarens motorslinga med placering i motorrummet gör väl att man förlorar lite verkningsgrad då en del av energin försvinner i slangsystemet i motorrummet, blir ju även lite krånglig installation om man inte samtidigt vill värma motorn. Man slipper ju dock att göra hål i golvet.

Å andra sidan finns det ju inget hinder att placera värmaren i motorrummet och sedan koppla slangarna på värmeväxlarens bodelsslinga, då slipper man ju alla extra ventiler som du hade skissat på.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Viktigt att inte glömma någon form av säkerhetsventil på VVX kretsen. Om motorn inte är inkopplad på kretsen till VVX.
Det kan räcka med ett expansionskärl lika som motorns. Locket öppnar om trycket blir för högt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
......
Å andra sidan finns det ju inget hinder att placera värmaren i motorrummet och sedan koppla slangarna på värmeväxlarens bodelsslinga, då slipper man ju alla extra ventiler som du hade skissat på.
Kan vara en tanke väl värd att fundera på. Då behöver jag bara göra 2 hål från motorrummet.
Kul med lite input så att man inte bara går på första bästa alternativ!
 
Toppen