• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd angående tilläggsvärme

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tänkte montera en luftvärmare (diesel) på nya husbilen men är lite i val och kval hur jag ska göra.
Antingen en vanlig luftvärmare som får blåsa in i kupén, en 2kW som då oftast går på mellan 75 och 100%, eller en 5kW som går mellan 25 och 50% men med möjlighet att braka på med mer) och komplettera med en 500W vanlig motorvärmare (kan då förvärmas ½-1h via inverter och batteri).
Eller en 5kW vattenvärmare som värmer motorn (och, om jag lyckas koppla den så man kan utnyttja kupèfläkten, även kupén).
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Det kan väl inte riktigt stämma, gasol har ju ett betydligt högre värmevärde än diesel, så om du gör av med 10kg/20L gasol, bör det gå åt betydligt mera diesel än gasol?

Du missförstod. På 4 dygn gör jag av med ca 4 liter diesel. Det gör att en tub nu räcker fyra resor på fyra dygn. Så summan blir på 16 dygn ca1st PA11 plus ca 16liter diesel. Jag beskrev summa åtgång bränsle.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
japp. jag har den. beställde från kina (aliexpress) och leveransen blev från slovenien så man slapp tull.
Betalade drygt 1000:- ink frakt.
Har beställt en till för nya bilen som kommer i dagarna (värmaren alltså).
Fast denna gång en på 2kW.
Den gamla var på 5kW men gick oftast mellan 1,4 och 1,8kW så den riskerade att sota igen.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
japp. jag har den. beställde från kina (aliexpress) och leveransen blev från slovenien så man slapp tull.
Betalade drygt 1000:- ink frakt.
Har beställt en till för nya bilen som kommer i dagarna (värmaren alltså).
Fast denna gång en på 2kW.
Den gamla var på 5kW men gick oftast mellan 1,4 och 1,8kW så den riskerade att sota igen.
Hej, ok så den var på lite för hög effekt för din bil så 2kW räcker menar du? använder du den som enda värmekälla eller kompletterar den din gasolvärme? Är den högljudd? Har du kopplat den till din ordinarie dieseltank? många frågor...:)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in vattenburen värmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?
Tänker bl.à annat på
- placering av värmaren
- inkoppling på bränslesystem
- inkoppling på bodelsslingan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej, ok så den var på lite för hög effekt för din bil så 2kW räcker menar du? använder du den som enda värmekälla eller kompletterar den din gasolvärme? Är den högljudd? Har du kopplat den till din ordinarie dieseltank? många frågor...:)
Vi tar det från början...
I gamla bilen (något bättre isolerad än den nya men den nya har golvvärme och delvis dubbelgolv) körde jag en 5kW eftersom jag tänkte att det var bäst att ha lite extra kapacitet. När vi varit ute som kallast och fricampat var det -25 och då räckte värmaren gott. Låg på 2,2-2,8kW.
När vi stod på camping vid samma temperatur så räckte 2x1kW kupévärmare (en bak och en fram) så gissningsvis ligger effektbehovet vid -25 på ca 2kW.
Nackdelen var att värmespridningen med dieselvärmaren var så dålig att man gärna körde med gasolen också.

På nya bilen (som har el-värme i pannan) räknar jag med att köra på 1,8kW elvärme på pannan och spetsa med dieseln om det inte räcker. Istället för att spetsa med gasol som också går.
När vi fricampar tänkte jag köra dieseln om det är plusgrader och spetsa mot gasolen om det är minusgrader.
Nackdelen med dieselvärmaren är att den låter betydligt mycket mer än gasolen t.o.m. så mycket att vissa i familjen har svårt att sova när den går.

Inkopplingen på gamla bilen gjorde jag mot ordinarie tank.
På nya var jag inne på att sätta en separat tank men då försvinner smidigheten när det ska blaskas med diesel i annan tank så jag kopplar den nog till tanken ändå.
På gamla bilen kopplade jag pumpen till returen vid tanken. Fördelen med detta är att du stör inte bränsleflödet till motorn samt att detta rör slutar ovanför röret till motorn. Det gör att du kan köra slut på dieseln för värmaren men kan ändå starta bilen och åka iväg. Kan dock vara på sin plats att kolla vid vilken nivå detta är så man vet hur många mil man kommer om detta händer :)
 
F

F.d. 22252

Guest
På min mindre bil räckte det gott med 1 kw vid 0 grader blir ju en väldig skillnad vid . 20 så gissar att effektbehovet är ganska lika . Mer än 2kw dieselvärmare verkar ju inte behövas om man inte vintercampar i sverige. Hört en del om oljud men hörde inte mycket från planar 2kw. Är man söderut så behöver man inte annat än gasol enda problemet är ju som jag ser det om man har fasta tankar och står hela vintern på camping ska man riva förtält och allt varje 14dag för att tanka eller ska man ha en lös flaska stående med en slang. Diesel är ju bra speciellt om man står på el. Allt har fördelar och nackdelar. Mer än dubbelt så dyrt i sverige än spanien som har statligt reglerade priser. Enda problemet är ju andra regulatorer. Brukar man åka på spanien så kan man lämna den svenska flaskan hemma spansk flaska fyller man ju enkelt hos gasolfyllarna och i spanien byter man enkelt. Ofta vill man ha ett gasolkök och då blir dubbla system lite onödigt om man inte vintercampar utan fast el.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag gjort lite research på värmesystemens underbara värld.
En 2kW dieselvärmare drar på full effekt ca 0,25liter/timme samt 3,2A = 3,50kr/h
Gasolvärmen drar vid samma effekt 160g/timme och 1,3A = 3,98Kr/h
1 liter diesel kostar ca 13,50kr
1kg gasol kostar 24,90kr
Så man får välja mellan pest eller corona.
Något billigare med dieselvärmaren men mer än dubbelt så hög elförbrukning och betydligt högre ljud eller tystare, lägre förbrukning och lite dyrare.
Å andra sidan ligger man ute 10 dygn om året som man skulle behöva värme på minst 2kW så är den ökade kostnaden för gasolen drygt 110kr, då finns det andra, betydligt högre, kostnader att oroa sig för.
Shit, det kommer ta 10 år innan jag sparat in kostnaden på dieselvärmaren....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Idag kom min nya värmare med posten. Beställde i onsdags kväll och fick den hemkörd av PostNord i morse. Allt detta för ynka 1029 riksdaler.
Fraktfritt och utan tullavgifter.
Förutom värmare, pump, ljuddämpare för insug och avgas så innehöll paketet två luftspjäll, 2m luftslang, T stycke och en bränsletank.
Undrar om någon kan montera den för en billig peng :cool:
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Idag kom min nya värmare med posten. Beställde i onsdags kväll och fick den hemkörd av PostNord i morse. Allt detta för ynka 1029 riksdaler.
Fraktfritt och utan tullavgifter.
Förutom värmare, pump, ljuddämpare för insug och avgas så innehöll paketet två luftspjäll, 2m luftslang, T stycke och en bränsletank.
Undrar om någon kan montera den för en billig peng :cool:

Var beställde du? Och vilken modell? :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har för mej att ifall brandförsäkringen ska gälla, så måste en bränslevärmare installeras av en auktoriserad montör (?)
Ringde och frågade, blev nervös...
Alla installationer ska vara fackmannamässigt utförda.
Frågan är hur de ställer sig till min bil eftersom jag tycker att vissa installationer som gjordes från fabrik inte är fackmannamässigt utförda....
 
Toppen