• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I köptankar och behöver råd och tips

Berra 57

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2728
Medlemskap
2024
Hej.Vi lånade husbil av bekanta första åren och fick klart för oss hur den inte skulle vara och vad vi ville ha.
Sen får man leta efter vad som kan falla innanför dom ekonomiska ramarna.
Berra
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Vi har en husbil och är en familj med två barn, nu 3 och 6, när vi köpte var de 1 och 4.

Vi har en husbil med långsängar bak, jag tillverkade en skiva (en väldigt enkel sådan) och en madrass och lade mellan sängarna, nere vid benen, så det i princip blir en enda stor säng där bak i bilen. Det fungerar jättebra och vill ligger där alla tillsammans. Vi har också en säng framme i bilen för att ha när barnen blir lite större. Den stora sängen bak är också ganska skön på dagen, det blir som ett lekrum för barnen. Vi satte också upp ett enkelt nät i öppningen, främst för att ha på natten, men det fångade den lilla några gånger när hon var mindre.

Viktmässigt har den en tjänstevikt på ungefär 3100 och totalvikt på 3500, jag utgår från att vi kör med överlast även om jag försöker lasta lätt. Det är inte hela världen, en böteslapp nån gång är inte så mycket pengar jämfört med allt annat man spenderar på resandet och bilen. Vi har aldrig blivit stoppade och då har vi kuskat runt en hel del i Sverige och Europa. Bilen kan registeras upp några hundra kilo, så ur konstruktionssynpunkt är övervikten inga problem.

Sen får man titta på lagarna med, det som är övervikt i Sverige och som kan leda till indraget körkort kanske inte ens skulle leda till böter i större delen av Europa. Det har att göra med att i Sverige mäter man övervikt i förhållande till lastvikten ((fordonets vikt-tjänstevikten)/(totalvikt - tjänstevikt)) medans man i Europa mäter övervikt i förhållande till totalvikt (fordonets vikt/totalvikten). Enkelt uttryckt och som jag förstått det, någon annan kommer säkert förklara eventuella tankefel.

Så ska ni köra runt utanför Sverige så behöver ni inte oroa er speciellt mycket över vikten, se bara till att bilens konstruktion kan hantera den.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så ska ni köra runt utanför Sverige så behöver ni inte oroa er speciellt mycket över vikten, se bara till att bilens konstruktion kan hantera den.

På Youtube finns gott om filmer där tyska polisen har specialkontroller inriktade på husvagnar och husbilar, och där är man mycket noga med att kontrollera vikten.

Pålle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ALLTID bättre att köpa en bil med tillräcklig lastvikt anpassad till antal passagerare.

Det finns sjukt många "felbyggda" husbilar ute på våra vägar, jag skulle inte rekommendera någon att köpa en sådan.
Klarar man sig ändå med liten lastvikt, finns det en enorm prutmån på dessa objekt.
Så väg alltid innan köp :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tillhör den (lilla?) skara som tycker lastvikten är viktig men absolut inte avgörande.
Kan jag välja och få den bil jag vill ha och med bra lastvikt så är det ett självklart val men om rätt bil i övrigt dyker upp (modell, pris, utrustning o.s.v.) så stoppar en låg lastvikt mig inte från ett köp.
Risken att bli stoppad och vägd är liten och en eventuell överlast blir sällan så stor att det blir en trafikfara.
Möjligen har jag ett rymligt samvete men jag är i alla fall ärlig :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tillhör den (lilla?) skara som tycker lastvikten är viktig men absolut inte avgörande.
Kan jag välja och få den bil jag vill ha och med bra lastvikt så är det ett självklart val men om rätt bil i övrigt dyker upp (modell, pris, utrustning o.s.v.) så stoppar en låg lastvikt mig inte från ett köp.
Risken att bli stoppad och vägd är liten och en eventuell överlast blir sällan så stor att det blir en trafikfara.
Möjligen har jag ett rymligt samvete men jag är i alla fall ärlig :D

På många bilar som är registrerade 3500Kg behövs det ju inte särskilt mycket övervikt innan ärendet går till åklagare, och då vet man ju inte hur det går med körkortet?
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Jag( vi) är i samma husbilstankar, visserligen är vi bara 2 pers., men barn och barnbarn vil säkert prova på den. Men vi har hyrt bil några gånger och genom det har vi kommit fram till vad vi vill ha, då får man en känsla vad som är viktigast, och sedan får man prioritera vad man kan välja.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
På många bilar som är registrerade 3500Kg behövs det ju inte särskilt mycket övervikt innan ärendet går till åklagare, och då vet man ju inte hur det går med körkortet?
Visst är det så. Det gäller att alltid ha koll på vikten så man vet vad man ger sig in på.
Det finns troligen helt omöjliga bilar där ute som blir överlastade bara man kliver in i dom och en sån vill inte ens jag ta i :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Att strunta i lastvikten och kalkylera med att köra med övervikt låter bara dumt. Vid en vägning blir det problem hur man tar sig vidare och sen kanske både dyrt och indraget körkort. Bättre skaffa en bil som klarar ens behov direkt och vid behov skaffa ett körkort som tillåter att man kör den bilen. När man sen vill byta till en annan bil eller inte längre vill ha kvar husbilen kan den blir mer eller mindre osäljbar med för dålig lastvikt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att strunta i lastvikten och kalkylera med att köra med övervikt låter bara dumt. Vid en vägning blir det problem hur man tar sig vidare och sen kanske både dyrt och indraget körkort. Bättre skaffa en bil som klarar ens behov direkt och vid behov skaffa ett körkort som tillåter att man kör den bilen. När man sen vill byta till en annan bil eller inte längre vill ha kvar husbilen kan den blir mer eller mindre osäljbar med för dålig lastvikt.

Jag tror att många nybörjare underskattar vad allt väger som man vill ha med sig i en husbil, och har man bara erfarenhet av personbilar där ingen diskuterar vad dom får lasta, så tror man nog att det är ok att stoppa in allt man tycker sig behöva. Det andra problemet är ju bakaxellasten, många bilar har ju långt överhäng och stort garage, men man kan egentligen inte lasta särskilt mycket i garaget innan man överskrider den tillåtna bakaxelasten.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Med tanke på alla uppenbara överlastade släp med Jänkebilar på trailer bakom normal personbil jättebåtar mm. Inte bara överlast så det skriker om det utan släp med last som kräver BE körkort & dragbil i form av pick-up eller motsvarande. Så kan man nog dra slutsatsen att vi lever i total laglöshet numera sen kameror & vajerräcken gjorde att man mer eller mindre slutade med all form av bemannad övervakning. Så några kv överlast i en husbil känns ju i jämförelse som en bagatell.
Såg senast idag en 2 tons båt på trailer bakom en V70 i mötande riktning som körde minst 100 på motorvägen för han tog in på alla framför. Att det är 80 med släp oavsett väg verkar inte många ha koll på. V70 tror jag får dra 1800kg enligt tillverkaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Med tanke på alla uppenbara överlastade släp med Jänkebilar på trailer bakom normal personbil jättebåtar mm. Inte bara överlast så det skriker om det utan släp med last som kräver BE körkort & dragbil i form av pick-up eller motsvarande. Så kan man nog dra slutsatsen att vi lever i total laglöshet numera sen kameror & vajerräcken gjorde att man mer eller mindre slutade med all form av bemannad övervakning. Så några kv överlast i en husbil känns ju i jämförelse som en bagatell.
Såg senast idag en 2 tons båt på trailer bakom en V70 i mötande riktning som körde minst 100 på motorvägen för han tog in på alla framför. Att det är 80 med släp oavsett väg verkar inte många ha koll på. V70 tror jag får dra 1800kg enligt tillverkaren.

Det hjälper ju tyvärr inte hur många andra som gör fel, blir man kontrollerad så finns det en ganska stor risk att man hamnar hos åklagaren med nuvarande beräkningssystem. Och då finns det ju i varje fall en risk för körkortet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Extra känsligt blir det för yngre förare som bara får köra fordon upp till max 3500kg på sitt B-kort.
Väger fordonet mer blir det även olovlig körning
 
Toppen