• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 29 lördag

Är kvar hela dagen på rastplatsen. Regnar på fm. När det blir uppehåll går jagut med lite soppor.

Ser en ovanlig liten bil med kapell. Går fram och ser att den är irån Tyskland. Går fram och hälsar på mannen som är ute vid bilen.

20200711_102650.jpg

Vi samtalar en kort stund. Bilen är ganska vanlig som transportbil. Han har en säng utefter hela långsidan och tar upp mer än halva bredden. Finns ingen wc eller pentry. Bilen är registrerad som lastbil och skattas så.

På em kommer solen fram. Tar ut solstolen och läser i min bok. TV och en dvd film på kvällen.

I morgon kör jag vidare norrut. Till Kiruna och Abisko Nationalpark. Det är drygt 20 mil till Kiruna.

Körde ite idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 30 söndag 12 / 7

Lämnar rastplatsen tidigt för att åka tillbaka till Jokkmokk för att tanka vatten och diesel. Åker till OKQ8 vid södra infarten. De har en ganska lång vattenslang vid serviceskåpet. Så jag kör ganska nära för att använda stationens slang.

Kör därefter norrut på E 45:an. Ställer in gps:en på Kiruna.

Kör förbi många kraftverksstationer. Vid Porjus träffar jag en person som har varit med och bygga kraftverk. Han sa att det man ser är när magasinen är fyllda för då öppnar de stora portarna och låter vattnet falla fritt. Vattnet som skall ge el går i tunnlar under jorden.

Kiruna 002.JPG Kiruna 008.JPG

På höjde bakom min bil står denna stora staty som är 400 ton tung. Skall symbolisera den mänskliga kraften som behövs vid byggandet.
Man kan se händer till vänster på bilden. Röret i mitten symboliserar att vattnet går i en tunnel under jord.

Kiruna 014.JPG Kiruna 015.JPG


Lunchen intages uppe på Dundret, i Gällivare.

Kiruna 016.JPG Kiruna 017.JPG Kiruna 022.JPG

Jag gillar att fota flygplan och fåglar som flyger. Här hoppas jag att ni kan se ett flygplan i mitten på bilden. Det är långt avstånd.

Kiruna 023.JPG

Första gången i mitt liv som jag ser en sådan skylt i Sverige. Lite förvånad blev jag över den förhållandevis begränsande stigningen på endast 6 %. I bergen i norra Spanien med stigning på 17 % och sno i november 2019 såg jag inga liknande skyltar. I Norge såg jag förra sommaren särskilda p - platser för att sätta på snökedjor.

Kiruna 029.JPG

Kör naturligtvis in till Ishotellet när jag nu råkar åka vägen förbi. Kommer fram kl 17,30. Tyvärr har de endast öppet mellan kl 11.00 och 17.00.
Hade tänkt att jag skulle kunna få äta middag inne i ishotellet. Hade ingen tanke på att sova på is. På området finns det många små stugor som man kan få hyra. I receptionen i ett vanligt hus kan man köpa en biljett för en visning av ishotellet.

Kiruna 030.JPG Kiruna 032.JPG

Själva hotellet är under den gräsklädda högen på den högra bilden.


Den södra entrén till Kiruna.

Kiruna 037.JPG

Kör en runda i stan innan jag kor ut mot Narvik.

Körde 25,8 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 31 måndag

I går kväll stannade jag på en rastplats en bit väster om Kiruna.
på kvällen regnade det, liksom idag på morgonen. Stannade några timmar innan jag fortsatte färden till Abisko Nationalpark.
Ibland ser jag att molnen går ner på de delvis snöklädda bergen. Vägen går ofta längs med älven. Det är mycket vackert. Lite trafik. Inga problem att stanna och ta ett snabbt foto.

Mot och vid Riksgränsen 003.JPG Mot och vid Riksgränsen 006.JPG

Mot och vid Riksgränsen 012.JPG Mot och vid Riksgränsen 016.JPG

Kommer fram till Abisko före lunch. Kör in till höger upp mot turiststationen. På den första parkeringsytan ser jag två HB resten Pb1 på den andra, som det är förbjudet att ställa sin HB, är det halvfullt. Hade varit bättre om det hade varit tvärtom. Att vi med HB får stå längst bort, eftersom förare av Pb1 vill stå så nära entrén som möjligt.

Här är det dessutom endast korttidsparkering, med förbud att övernatta. Ser att det skall finnas en långtidsparkering på andra sidan E 10:an. Kör dit. Här är det gått om plats. Men man får inte övernatta i bilarna. Hur nu en parkeringsvakt skall kunna se det om alla gardiner är fördragna. Skall de stå där på morgonen och kontrollera när vi drar upp gardinerna kl 05 eller senare och då bötfälla oss för att vi, med största sannolikhet har övernattat i bilen. Tveksamt.

Mot och vid Riksgränsen 019.JPG


Jag parkerar och promenerar tillbaka till turiststationen för att läsa lite på deras stora info - skyltar. Sen går jag vidare mot Kungsleden. Via en speciell tunnel. och kommer fram till ett militärmuseéum och flera info - skyltar.
Mot och vid Riksgränsen 020.JPG

Jag hör ett brusande. Går mot / till ljudet. Det är en fors naturligtvis.

Mot och vid Riksgränsen 025.JPG Mot och vid Riksgränsen 026.JPG

När rallarna byggde järnvägen ville de inte bygga bro - så de sprängde istället en tunnel för vattnet.

Mot och vid Riksgränsen 034.JPG

När jag vandrar vidare till andra sidan av E 10:an ser jag att det nu finns en järnvägsbro.

Mot och vid Riksgränsen 043.JPG Här syns det att forsen går in i berget under järnvägsbron.

Jag promenerar en stund på Kungsleden. Det var hårt och fast underlag så här i början.

Mot och vid Riksgränsen 046.JPG Mot och vid Riksgränsen 047.JPG

Ca 500 meter ifrån p-platsen har de byggt ett Viste. Som skall visa hur Samer bor på vår och höst.

Mot och vid Riksgränsen 053.JPG Mot och vid Riksgränsen 054.JPG Mot och vid Riksgränsen 058.JPG

Jag hade planerat att stanna här några dagar för att vandra på Kungsleden några timmar på fm och senare en tur även på em. Men eftersom man inte får sova i bilen så åker jag vidare till Riksgränsen. Kör igenom tullen. Blir stoppad av en Norsk polis som säger att vi svenskar ifrån mellersta Sverige och norrut inte är välkomna i år. Även om jag står stilla här i 14 dagar i karantän får jag inte fortsätta. I.o.f.s. ingen överraskning. Men när jag nu är vid gränsen så ville jag testa vad som gäller idag.

Mot och vid Riksgränsen 072.JPG

Så det är bara att vända.

Här i Riksgränsen ser jag två campingplatser, gaska fullbelagda. Jag vill inte trängas där. Det finns en ICA-butík. På en stor yta mittemot butiken ser jag en bil med snökedjor på.

Mot och vid Riksgränsen 087.JPG

Jag åker därifrån och ca tio minuter senare kör jag in på en p-plats där det redan finns några HB. Parkerar mellan en från Finnland och en från Schweiz. Med en fin utsikt genom vindrutan.


Mot och vid Riksgränsen 089.JPG Mot och vid Riksgränsen 090.JPG

Körde 13,6 mil
 
R

RobbeS

Guest
Att ställa husbilen vid Abisko turiststation är ingen idè. STF är fanatiska motståndare mot allt vad vad motorer heter och det är nog dom som sett till att det är övernattningsförbud lite varstans i Abisko. Dom vill hyra ut sina egna rum istället.
Däremot finns det fina gratisplatser att stå på hela sträckan mellan Kiruna och Riksgränsen. Bergfors, Torneträsk, Tornehamn, Vassijaure t.ex. Dom finns med i HBK husbilsplatser.

Ett tips är att du tar en promenad till Trollsjön. Ca 10 km tur och retur. Lätt vandring och fina vyer. Eventuellt kan sjön fortfarande vara isbelagd men bara vandringen dit är värd mödan. Man ställer bilen på p fickor längs E10:an nedanför Låktajåkka tågstation och sen är det bara att följa den utmärkta leden.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Att ställa husbilen vid Abisko turiststation är ingen idè. STF är fanatiska motståndare mot allt vad vad motorer heter och det är nog dom som sett till att det är övernattningsförbud lite varstans i Abisko. Dom vill hyra ut sina egna rum istället.
Däremot finns det fina gratisplatser att stå på hela sträckan mellan Kiruna och Riksgränsen. Bergfors, Torneträsk, Tornehamn, Vassijaure t.ex. Dom finns med i HBK husbilsplatser.

Ett tips är att du tar en promenad till Trollsjön. Ca 10 km tur och retur. Lätt vandring och fina vyer. Eventuellt kan sjön fortfarande vara isbelagd men bara vandringen dit är värd mödan. Man ställer bilen på p fickor längs E10:an nedanför Låktajåkka tågstation och sen är det bara att följa den utmärkta leden.


Ja, jag har förstått det. Har sett ett flertal ställen att fricampa på. Motståndare till bilar vet jag ej. För de har fyra stora p-platser i Abisko. Man kan även åka tåg till Abisko.

Tack för tipsen.
 
R

RobbeS

Guest
Ja, jag har förstått det. Har sett ett flertal ställen att fricampa på. Motståndare till bilar vet jag ej. För de har fyra stora p-platser i Abisko. Man kan även åka tåg till Abisko.

Tack för tipsen.

Lite kuriosa är att då vägen mellan Kiruna, Abisko, Narvik byggdes på 70 och 80 talet var STF dom största motståndarna. Man ville ha Abiskoområdet som rekreationsplats för "friluftsmänniskor" från södra Sverige som tog sig dit med tåg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 32 tisdag 14 / 7

Är kvar på rastplatsen hela dagen. Stor omsättning på HB.

Efter frukost tar jag ut solstolen och sätter mig för att läsa, i långbyxor och tjocktröja. Lite kyligt på fm trots solsken.

På em tar jag en promenad i området. Hittar en bro över forsen så att jag kan se rastplatsen från andra sidan av sjön. Går över ett snöklätt område. Gör en snöboll och kastar. Det var andra bollen i år. Första var i Stekkenjokk (tror att jag glömde att skriva det då).

Rastplats Rik 012.JPG

Forsen i närheten bör ju även få vara med. Många "vattenbilder" blir det. Kan inte låta bli!!!!

Rastplats Rik 008.JPG Rastplats Rik 009.JPG

Även "konstnärlig" utsmyckning på väggen i viadukten.
Rastplats Rik 015.JPG

Det händer inte så mycket när bilen står stilla. Idag har solen varit framme hela dagen så att sitta i solstolen har varit huvudsysselsättningen. På em endast iförd badbyxor.

Igår gick jag 6 585 steg, flest i Abisko, idag blev det 4 121 steg hittills.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack för dina skildringar Gösta.
Vi kom ej längre än Boden denna gång, men får ändock chansen till något förlängd resa igenom det du delger.

//P-O

Alltid roligt att läsa att du gillar min berättelse.
Boden är långt bort räknat ifrån Falkenberg. Finns mycket att se utefter vägen.

Jag kommer så småningom fram till Boden på min resa söderut. Enligt googel maps är det 341 km och lär ta 4 tim och 15 min om man håller högsta lagliga hastighet.

För mig tar det nog fyra dygn.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 33 onsdag

Är som vanligt tidigt uppe. Äter mina två kokta ägg och dricker ett glas juice.

Tittar ut och ser att det finns två tält en bit bort. Igår em kom det en man ifrån Göteborg i sin personbil (Pb1). Även han tältar.

Rallarvägen 001.JPG Rallarvägen 002.JPG

Ser att det kom många husbilar (HB, Pb 2) igår em och kväll. Ganska fullt, med andra ord.

Lämnar platsen för nya äventyr. Körde hela fyra km innan jag kör in på rastplats Rallarkyrkogården. Det är dax för the och smörgås.

Rallarvägen 049.JPG

Efter fm - mellis går jag ut för att se mig om. Ganska många HB har tydligen övernattat här. Här finns det ett torrdass och ett rör med stor tratt för att tömma våra toa- burkar. Så det lika bra att passa på med att tömma även om det inte ens är halvfullt. Man vet aldrig när det bjuds på nästa möjlighet.

Nu tar jag på mig stövlar. För två gånger tidigare när jag har gått ut i skogen iförd gympaskor har fötterna blivit blöta.

Jag går längst bort på parkeringen och upptäcker att den lilla lastbilen med ett kapell som jag upptäckte i Jokkmokk är här. Stannar och pratar med tysken som har den som HB. Nu blir det lite mera samtal. Han bor i en mindre by utanför Lubeck. Han har nyligen tagit ut pension, trots att han inte har fyllt 65. Tyskland har tydligen något liknande pensionssystem som vi. Hans fru jobbar fortfarande, så hon är inte med på denna resa.
Han gillar Sverige, för här är det inte så mycket folk som det tätbebyggda 80 miljoners landet Tyskland.

Rallarvägen 012.JPG


Jag går vidare utefter älven. Efter en stund går jag tvärs över E 10:an. Går in på Rallarvägen. Som är den väg som rallarna körde på med häst och vagn när de byggde järnvägen i slutet av 1890 - talet.

Rallarvägen 013.JPG Rallarvägen 026.JPG

Kommer snabbt fram till en rastplats. Med en låg byggnad som kan användas som regnskydd, om man kryper in. Finns även en grillplats.

Rallarvägen 018.JPG Rallarvägen 019.JPG

I närheten till vänster upp på en kulle finns ett "friluftskapell".

Rallarvägen 046.JPG

Så enkelt och fint i Guds vackra natur.

Promenerar vidare, viker av ifrån Rallarvägen in i skogen ,en kort bit. Ser denna växt som jag undrar om det är någon av er läsare som kan namnet på.

Rallarvägen 034.JPG Rallarvägen 036.JPG

Kommer efter ytterligare en stund fram till Tornehamn s kyrka, mitt ute i skogen.

Rallarvägen 020.JPG Rallarvägen 021.JPG

Det är en enkel kyrksal med en liten värmekamin i ett hörn.

Rallarvägen 023.JPG Rallarvägen 024.JPG Rallarvägen 025.JPG

När jag går vidare ser jag en antydan till järnvägen. Så jag går upp på en höjd till höger om vägen. När jag är högre upp hör jag att ett tåg kommer . Byter till mitt teleobjektiv på kameran. Här är vagnarna som fraktar järnmalm.

Rallarvägen 030.JPG

Det var 2 500 rallare som byggde denna del av Malmbanan. 500 kvinnor arbetade som kockar eller kaféägare. Ett ovisst antal barn fanns även i dessa tillfälliga samhällen. På den norska sidan var antalet arbetare mellan 7 000 och 9 000 inkl de som byggde själva hamnen.

Nästa bild är ett "snölavinskydd" i form av en tunnel.

Rallarvägen 041.JPG

Nu vänder jag och går tillbaka hem. Efter lunch åker jag vidare till den rastplats som jag stod på för några dagar sedan ca två mil väster om Kiruna. Kommer fram vid 15 tiden. Solen skiner så jag tar fram solstolen och en ny bok. Läser ett par sidor och upplever att det är så varmt och skönt i solen så att jag tar av mig tröjan. Läser ytterligar två sidor sen går solen i moln igen. Det blir svalt och tröjan får tjänstgöra. Men det är kyligt så jag går in. När jag sitter här och skriver så börjar det att regna kl 16. Tur att jag inte var kvar ute i kylan.

I morgon bitti skall jag åka till ett handelsområde öster om Kiruna, hoppas att de öppnar tidigt. Därefter blir det Ishotellet igen. De har öppet mellan 11.00 och 17.00

Körde 8,8 mil och har hittills kl 16.00 gått 7 760 steg det är 5,82 km.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gör ett besök i Malmberget. Där kan man se följderna av en samhällsflytt. Det är sorgligt att se hela samhället försvinna. Det mesta av Malmberget är inhägnat men inte allt. Rekommenderar verkligen en tur dit


Tack för tipset!

I Kiruna skall de också flytta stan. Men det såg jag inget av när jag var där.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 34 torsdag 16 / 7

Lämnar rastplatsen tidigt, för jag vill vara utanför en livsmedelsbutik i Kiruna när de öppnar. Med anledning av Covid 19 så är det bäst att handla tidigt på morgonen, för då är det färre kunder.

Ser att det har byggts en ny väg norr och öst om Kiruna samt även några nybyggda lägenhetshus

ICA Kvantum i östra delen av Kiruna öppnade kl 08. Går in strax efter att de har öppnat.

Vid osthyllan ser jag att de har extrapris på Arlas Greve, Herrgård och en sort till. 89 kr per kg. När jag scannar så kommer det ordinarie priset upp på skärmen. Går till en anställd och visar scannern. Hon tillkallar en kollega som tar osten och går till en dator och kollar. Ändrar priset och säger att det tar en stund innan det blir rätt pris - så jag skall vänta en stund med att "skjuta" denna ost.

På en stor skyllt på väggen står det något i still med : Att handla är en upptäcktsresa.

Min kommentar blir : det är när vi kunder upptäcker prisskillnader! Personen bara ler och instämmer.

Detta är något av det värsta som jag vet, när det gäller butiker. Ett extrapris på hyllan men det ordinarie priset i datorn. Jag misstänker att det är många kunder som inte uppmärksammar detta slarv.

Efter att ha tankat kör jag fram till Ishotellet. Är framme innan de har öppnat. Det är gott om p-platser att välja på. Kl 11 går jag och några andra in i receptionen för att köpa en visningsbiljett. Kostar 200 kr. Blir uppmanad att ta en stor vid cape med något slags isoleringsmaterial.

Går fram till hotellet och väntar på att bli insläppta kl 11.15. Är ordentligt klädd: två tröjor, jacka med huva, långbyxor, gympaskor och den speciella capen. Eftersom det förmodligen är kallt inne. Bilder på utsidan har jag publicerat när jag var här för några dagar sedan.

Nu blir det bara inomhusbilder. Kan vara svårt att urskilja detaljer eftersom allt är gjort av is.

Ishotellet 002.JPG Ishotellet 003.JPG Ishotellet 004.JPG

Ovan några bilder ifrån entrén. Nedan kommer bilder från enrummarna. Som endast innehåller en dubbelsäng och konstverk.

Ishotellet 011.JPG Ishotellet 014.JPG Ishotellet 026.JPG

Så här är vi klädda.

Ishotellet 023.JPG

Ytterligare ett rum samt en skulptur.
Alla rum är olika utsmyckade med fina skulpturer.
Ishotellet 026.JPG Ishotellet 017.JPG

Det finns även sviter på två eller tre rum. De med tre rum har ett varmt rum. Inga rum har garderober, WC eller liknande.

Det serveras ingen mat i hotellet men det finns en bar, med små dricksglas av is.

Ishotellet 009.JPG Ishotellet 041.JPG Dricksglasen diskas ej, utan vi uppmanas att återbörda dessa till.
Torne älv.

Jag är inne i ca en timme. Går tillbaka till receptionen, för mer info. Ett litet rum med frukost i receptionshuset kostar 3 600. Den dyraste sviten nästa 10 000 per natt.
För tillfället går det ej att sova där eftersom de bara har öppet några timmar. Däremot kan an få hyra en stuga. Parkeringen är fullbelagd när jag kommer hem.

På em kör jag vidare till rymdbasen. Man kan ej se uppskjutningsrampen. Men en raket fanns utanför grindarna.

Ishotellet 048.JPG Ishotellet 049.JPG

På tillbakavägen stannar jag till vid vattnet och tar fram min bok och solstolen. Går ner till stranden och sitter en timme och läser i solen. Barn badar.

Kör sen vidare till Karesuando. Parkerar på en rastplats i närheten av bron till Finland. Här är många skyltar skrivna på tre språk.

Ishotellet 050.JPG Ishotellet 059.JPG Ishotellet 056.JPG

En kvällsbild tagen vid 21 tiden. Vill ju ha några solbilder från midnatt och senare - men hittills har det varit mulet eller höga berg.

Ishotellet 061.JPG


Körde 26,1 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 35 fredag 17 / 7

Efter frukost går jag över bron till Finland.
Dessa skyltar står i Sverige.

Karesuando Pajala 001.JPG Karesuando Pajala 002.JPG

Mitt på bron över Torne älv finns den , vad jag tror, riktiga gränsskylten.

Karesuando Pajala 006.JPG

Man får kör i 60 km till Finland men trafiken till Sverige för sänka farten till 40 när de passerar denna skylt.

Jag går över hela bron. Fram till skylten om teknisk övervakning. Där ser jag att det står två bilar utanför ett hus.

Karesuando Pajala 007.JPG Karesuando Pajala 008.JPG

Av säkerhetsskäl tar jag inget foto på Tull - eller polishuset.

Vänder och går in i Sverige igen. Går in på turistbyrån för att hämta lite skriftlig info. Ovanpå huset ser jag denna fina ren.

Karesuando Pajala 014.JPG

Efter fm fikat kör jag in på Norrskensvägen, 99, till Pajala. Bilden är tagen åt andra hållet d.v.s. mot Finland.

Karesuando Pajala 003.JPG


Lunchen intages med denna vackra utsikt genom vindrutan.

Karesuando Pajala 017.JPG

Här på rastplatsen i Pajala tänker jag övernatta. Det finns en camping 800 m bort. Men jag har inget behov av dess faciliteter. Däremot så promenerar jag dit. En HB finns där. När jag går runt så möter jag mannen från Borlänge som kör den. Han hade just checkat in. Berättade att servicehuset var avstängt liksom alla stugor p.g.a. Covid -19. Alla som vill använda campingen måste ha tillgång till egen WC.

Det blir ju som en ställplats, kostnad 150:- inkl el.

Karesuando Pajala 018.JPG

Rastplatsen har inga soptunnor eller liknande. Men en fin stuga med möjlighet att grilla inomhus.
Tråkigt bara att se hur det "grisas" ner. Har folk med sig mat i emballage så kan de väl för h....te ta med sig emballaget hem. Papper kan de ju elda upp istället för att lägga det på marken.

Karesuando Pajala 020.JPG Karesuando Pajala 021.JPG

Jag hoppas att jag kan få möjlighet att fota solen vid midnatt. Just nu är det klarblå himmel men lite blåsigt. Därför är jag hemma och skriver här istället för att sola mig.

Körde 18,4 mil
 
Toppen